Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vattnet gått men inget lamm???  (läst 4109 gånger)

Forsteby

vattnet gått men inget lamm???
« skrivet: 04 feb-08 kl 11:20 »
Hejsan!
Har en bekant som har en ungtacka (2år) där troligen vattnet + blod kom i lördags kväll. Men inget lamm har kommit än. Hon äter och idissar men börjar bli lite allmänpåverkan. Min bekant säger att det luktar illa om henne ur slidan. Den bekanta har försökt känna om det finns något lamm som sitter fast men kommer inte in.
Utifrån har det sett ut som det är något kvar som sparkar.
Någon som har något tips på vad det kan vara??
Blir tackan sämre så kommer de självklart ta bort tackan, men så länge hon äter så är ju det ett sundhetstecken!

gimskogen

• gimskogen.se
SV: vattnet gått men inget lamm???
« Svar #1 skrivet: 04 feb-08 kl 12:31 »
MEn snälla du?!!! ???
om de nu verkligen var vattnet som gick då ....och de inte kommer nåt lamm då MÅSTE man hjälpa tackan...
antingen själv eller någon annan fårbonde eller annars så månste man ringa vetrinären...

att inte hjälpa djuret är ju plågeri... då kommer hon att dö....

När vattnet gått har jag lärt mig att man har ca 2 timmar på sig att få ut kalven eller lammet...

annars kommer lammet att dö...

får man inte ut lamment kommer även tackan att dö...

kan o vill man inte ingripa ja då är de ju lika bra att valiva henne direkt..

Du får ursäkta men jag blir lite mörkrädd..

:-\

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #2 skrivet: 04 feb-08 kl 12:48 »
ja jösses .....

om det nu var vattnet som gick i lördags .... och lammet är kvar !!!   
jag hadde avlivat tackan
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

amarantus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 feb-08 kl 14:16 »
Men gud!!! Varför inte ringa efter en veterinär när det gått några timmar (efter vattenavgång::)

Forsteby

« Svar #4 skrivet: 04 feb-08 kl 17:07 »
De var i kontakt med veterinären, redan efter någon timme efter det troliga vattnet hade gått.
Eftersom hon är pigg tyckte de att de skulle vänta.
Min bekant har stor erfarnhet av kor och har försökt att få ut nåt, men känner inge lamm.....
De vet när det är dags att avliva tackan om detta behövs, jag ville bara veta om det var någon som varit med om detta förut??!

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 04 feb-08 kl 18:39 »
Ja, man blir mörkrädd. Vansinne >:(
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Henning

« Svar #6 skrivet: 04 feb-08 kl 18:39 »
Det låter bra att de har läget under kontroll och är beredda att avliva tackan om hon blir sämre.  Det lär hon bli. Det vanligaste är att det blir en stark bakterietillväxt i livmodern med förgigtning som följd. I undantagsfall kan de reda upp det och klämma ur sig döda lamm några dagar efter att lamningen har påbörjats. Det troliga är dock att det är ett stort lamm eller lamm som ligger fel.

En annan variant är när gamla tackor med livmodern full med lamm har svårt att komma igång. Det behöver inte vara ngt felläge men om livmodern är utspänd till max kan det vara svårt för tackan att få igång värkarna. Sådana tackor kan luras. Ser man att de är blöta i baken är det bäst att gå in och kolla. Jag har själv missat flera gånger med döda lamm som följd.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #7 skrivet: 04 feb-08 kl 22:48 »
Intressant, Henning, det med utspänd livmoder......ska lägga det på minnet - det oxå  ::)

Hade en tacka förra gången som bara stod, utan riktiga värkar men blöt i bak. Väntade för länge, och ja lammen var döda när jag tog ut dem.

Undrade just vad som förorsakade värksvagheten, men här har vi alltså en möjlig förklaring. Blir att ingripa fortare helt enkelt!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Forsteby

« Svar #8 skrivet: 05 feb-08 kl 13:50 »
Natten till idag kom ett dött, ej fullgånget lamm ut.
Tackan mår bra efter allt bra!
Hoppas bara att det inte är något smittsamt så de andra tackorna får det??
Tack Henning för att du delade med dig av dina erfarneheter!!!!!!!!!!!

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 05 feb-08 kl 20:33 »
Trodde jag skulle få vara med om något liknande idag.

När jag stängde fållan inne såg jag fostervatten som en geléklump i störbädden, trodde att en tacka tappat sitt fostervatten. Så in med tackorna igen och vänta. Efter lunch blev jag orolig och ringde veterinären. Och börja svamla om felläge etc.

Jag kollade tackorna som inte lammat men ingen vad jag kunde se och känna skulle ha öppnat sig.

Tack och lov kom veterinären ikväll och vi gick noga igenom alla tackorna grundligt. 2 var på gång och resten var trånga. PUH säger jag.

Nåväl, veterinären misstänkte att gårdagens tacka som lammade sist hade fått ut det sista idag. Dvs, fostervatten som koalogerat sig. Det såg ut som en slags vattenmanet.

Men jag fick mig en lektion i allafall.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

hustran

« Svar #10 skrivet: 05 feb-08 kl 22:53 »
Ni har tur som bara kan ringa en veterinär, som kommer dessutom. Vi har natta med distriktare o dyl. Här får man lära sig själv och dessutom gråta ofta.  :(

agge

« Svar #11 skrivet: 06 feb-08 kl 21:34 »
.
Ni har tur som bara kan ringa en veterinär, som kommer dessutom. Vi har natta med distriktare o dyl. Här får man lära sig själv och dessutom gråta ofta.  :(
Hos oss kommer fåren längst ner på vetrinärens besökskedja, det är nog bara hönan som har lägre standard.
Ringer man på morgonen kan man räkna med besök frampå sen eftermiddag.
Men vi har tur med att våra vet. vet vilka vi är och har besökt oss flera ggr. och därför kan
de  ge bra telefon råd.

Angelica

• Inter faeces et urinam nascimur
« Svar #12 skrivet: 07 feb-08 kl 10:10 »

Hur mår tackan nu?
Älskar djur... människor också!

Forsteby

« Svar #13 skrivet: 10 feb-08 kl 19:44 »
Tackan mår bra efter omständigheterna, hon fick till slut tre ej fullgångna lamm. Hon äter och idisslar och tar nya tag till nästa år!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1760 gäster, 2 användare (1 dolda)
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser