Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fårhundsfnatt  (läst 2741 gånger)

manna

• -
fårhundsfnatt
« skrivet: 04 feb-08 kl 08:33 »
Här bor en isländsk fårhund, -96 års modell, som sköter sig den mesta tiden. En sak han pysslar med är däremot en fullkomlig gåta för mig. Ensam tillsammans med hönsen är vovven "normal". Han sköter sitt, hönsen sköter sitt. Så fort jag visar mig utomhus sätter hunden fräs på hönsen. Han rör dem inte, men gör fyrfota rävsprång och blandade småhopp just efter eller bredvid fåglarna. Kackel utbryter. Hunden ser lycklig ut. Jag blir trött...

Alla som har umgåtts nära med ex en islänning, vet att man har en självutnämnd polis i familjen. Vill man inte ha höns på verandan, så räcker det att putta bort fåglarna en (1) gång. Därefter sköter hunden den sysslan. Med nit. Jag säger Men... när katterna dansar på matbordet - och mer än detta enda ord hinner jag inte få ur mig innan fårhunden med bestämdhet rensar bord (och hus) på allt vad katt heter. Höns-på-gård är emellertid helt i sin ordning. Vad är det för grej hunden har fått för sig? Någon som har ett svar?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

birgit

• Gäst
SV: fårhundsfnatt
« Svar #1 skrivet: 04 feb-08 kl 15:38 »
Kan bara säga att jag känner igen det precis ;) En islänning i ett nötskal. Lite obstinat, vet bäst själv (oftast). Hos oss jagades postbil i 7 ???år, innan han dog. Varje dag, om jag inte bevakade honom. Fast hönsen lät han bli, alltid!

Mysla

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 04 feb-08 kl 15:53 »
Vad gör du när han gör såhär? Kan det vara så att han känner att det lönar sig att härja med höns för att matte då ger honom uppmärksamhet?

Byracka

• -
« Svar #3 skrivet: 04 feb-08 kl 16:14 »
Jag tror det är en lekinvitation som kommer eftersom han är lite utråkad/rastlös.
Eller så kan det vara en överslagsgärning, han blir helt enkelt så glad när han ser dig, jag hade en Schäfer-Rottweiler som sprang omkring med saker i munnen när han blev riktigt glad.

manna

• -
« Svar #4 skrivet: 04 feb-08 kl 17:45 »
Den här fyrbente grabben/gubben har hittat på en massa konstiga, roliga och mer eller mindre katastrofala saker i sitt liv. Alltid med det för islänningen så kända leendet från öra till öra. Att sätta fart på hemmets katter tillhör daglig rutin. Tjockisarna ska helt enkelt få lite motion. Eller så är det bara skitkul att se fyra katter försöka ta sig genom kattluckan samtidigt...  ;D

Sedan vi fick vår dotter för snart åtta månader sedan, har naturligtvis vovvens tillvaro förändrats en del. Jag försöker underhålla honom, både hemma och på promenader, men det är inte lika lätt längre. Mycket kretsar kring den lilla och det är inte helt enkelt att sno ihop nu-är-ungen-mätt-och-torr med nu-är-jag-mätt-och-nypinkad med nu-är-allt-fixat-nu-drar-vi. Visst har det blivit en del av Inte nu och Gå och lägg dig när livet kör ihop sig, men just vid hönsincidenterna väljer jag att, i den mån det går, ignorera. Jag försöker vara jävligt intressant inne i vedboden i stället. Funkar så där, kan jag säga.  :-X ;D

Jag rådfrågade veterinären och fick till svar att äldre hundar ofta kan bete sig "skumt". De tycker sig vara så gamla och visa att de kan bestämma själva över dagens äventyr. Det är t ex inte ovanligt att äldre hundar som i alla år snällt stannat på den egna tomten, plötsligt blir riktiga "lär känna din hembygd"-individer. Kanske ingår hoppa-bredvid-höns i repertoaren för gamlingar? Kanske är det en lekinvit, som Byracka gissar. Kanske ger jag fel signaler, som Mysla är inne på. Eller kanske är han bara en typisk islänning, som birgit säger.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

Bovanägare

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 feb-08 kl 17:54 »
Kan känna igen det där fast jag har då 2 gamla avdankade foxterrier. Det går bra att gå bland hönsen och ägnar dem inte en blick fast om jag tar ett steg mot hönsen och kanske säger "gå hem med er höns". Då jädrar ska det jagas höns tills matte ryter sig blå. Sen infinner sig lungnet igen, man vet inte om man ska skratta eller gråta.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #6 skrivet: 04 feb-08 kl 21:50 »

Har du sagt till honom att han inte får göra så där med hönsen?

Islänningarna är ju oerhört känsliga för vad matte eller husse tycker är fel eller rätt..

och när de gäller att tex jaga bilar osv så måste man nog ta tag i de direkt...

de vill ju gärna vara med över allt... tex behöver man sällan vara ensam på toaletten om man inte vill..
 ;)
får han vara med o sköta bebisen?

Hos oss är de ju ibland t o m så att om man försöker sig på att busa med sin man i soffan en lördag kväll så protesterar hundarna... ;)  men då får man ju säga till dem direkt...

de är ju verkligen som små poliser..

är nog väldigt viktigt att vara den dominerande flockledaren iallafall då de gäller hanhundar.. de sa vår uppfödare.. att gamla islänningar - hanhundar- ofta blir ganska bestämda i sitt sätt.

Mina tre brukar vara med när jag mjölkar korna... de brukar ligga o sova på stallgången men om någon kossa bråkar på nåt sätt så jag gormar lite så kommer de genast tre hundar och hjälper till.. då får man ju säga tilldem att nu räcker de... nu är de bra..

dom ser de nog som sin arbets uppgift att hjälpa till..

O nog låter de som de verkar vara nåt som hunden tycker är roligt att sätta fart på hönsen...

Ungefär som våra hundar ibland gör då de får syn på någon av katterna ute.....
då sätter de fullfart rätt på katten... o om då katten springer i väg så är jakten i full gång... de ringar in katten och ställer den... Vallar alltså.. sen brukar de pussa o tvättar den stackars katten så han blir aldeles blöt... men de verkar som katten är med på de.. för efter en stund så är de lugnt.. då kommer katten o stryker sig mot hundarna då de står på gårds planen... så vem vet egentligen vad för tankar som rör sig hos en islänning... :D

vi har en katt som gör precis tvärt om .. han springer aldrig utan stannar och "tular " hundrana då de kommer (stryker huvudet mot dem) . o lägger sig ner.. men även han blir nästan ihjäl tvättad...

Men skulle jag se de och bara ropar till ahllå där så stannar de o kommer direkt till mig...

Ibland d verkar de som de bara vill ha lite kul...

jag skulle nog tjoa till o säga till om mina hundar gjode så med hönsen...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

manna

• -
« Svar #7 skrivet: 05 feb-08 kl 07:22 »
Japp, jag har tagit både ett och två samtal med hunden angående hönsjakten. Höns är VERBOTEN, men det tycks hunden glömma då och då. Gubben har nog såväl selektivt minne som selektiv hörsel, för han missar då aldrig Vill du ha en godis? - om jag så viskar det från 150 meters håll.

Hunden är mycket ansvarstagande när det gäller vår dotter. Han ligger under vår säng när tösen sover, han kommer och meddelar mig när hon har vaknat, han "gråter" när hon gråter, han vill vara med och nära och tvätta och pussa. Det enda han inte gillar är när hon drar honom i pälsen. Då backar han något steg och vilar hårrötterna en stund innan han lägger sig bredvid henne igen. Självklart får han vara med mig och tösen. Alla tillhör familjen, alla ska vara med. Det är bara när hunden får ett tokspel och gladskäller och våldstvättar en katt och (en halv meter kortare och med svansen som roder) rusar som en galning genom rummet med sitt tygfår i munnen just när tösen har somnat, som jag säger ifrån. Sedan blir det lite våldsgos från min sida för att lugna ner vovven.

Nå, jag ska prova lite olika "reaktioner" nästa gång hönsen får sig en resa och se hur hunden reagerar. Trots sin relativt höga ålder och sitt inte så sällan gubbiga beteende, är han en signalkänslig, nästan vek, hund. Det finns mycket will to please i den lilla kroppen. Vi ska nog reda ut det här. Tillsammans.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #8 skrivet: 05 feb-08 kl 12:34 »
Tycker jag känner igen det där med selektivt hörande.. vår älsta islänning Vazzen är 5 år o han är precis lika dan ibland...  men nämner man ordet godis då kommer han som ett skott...

kanske det är de du skall testa... när han får försig att sätta fart på hönsen...

Då får du kanske säga VA GÖR DU!!! o sen OJJOJJOJJ vad har husse här en GOOODIIIS!!!

jag vet iallafall hur min Vazzen skulle reagera... ;D

skämt o sido...

de är ju inte alltid lätt att förstå sig på... de är ju verkligen en stor skillnad på dem o "vanliga " jakt hundar som jag själv är uppfödd med..

Vi fick ett litet barnbarn härom året lille Tim0... och hundarna brukar ockå vara med när han leker på golvet... ofta så ligger de o sover o lillen bankar o leker med leksakerna...  sen fick lille TIm en läragå stol o då blev de fart på köks golvet...  gammel hunden la sig då unde köks bordet eller utan för tröskeln... :)

Men som alltid med barn så måste man ju vara med så att inte den lille gör illa hunden eller tränger in den i ett hörn.. ellerså...

Ahh de är ju somvanligt sunt bond förnuft... är de bästa...

Tycker många gånger att okunniga vuxna är värre ...
Ibland blir man verkligen förvånad..

försökte ladda upp några roliga bilder på vår hund men lyckades inte...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

birgit

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 feb-08 kl 14:31 »
Vi vänta Gimskogen ;) Skickar med en på min änglahund Mimir. Söt som en sockerbit och envis som en ??? Fast jag saknar honom rejält. Hör inte alltid posten nu förtiden.
Boskapsvaktarna skäller inte på sådana oväsentligheter 8)

manna

• -
« Svar #10 skrivet: 06 feb-08 kl 08:27 »
Aaah! Alltså, han kan vara en riktig skithund ibland och jag kan slita mitt hår i ren frustration, men när han tassar in i sovrummet, ställer sig med framtassarna mot sängen och sniffar på vår lilla dotter, checkar att allt är bra och sedan kryper in under sängen för att "vakta", då är allt förlåtet.  :-* Det ska mycket till om jag väljer en annan ras i framtiden. Islänningen är lätt den bästa rasen!  8)

Idag får vi säkert tillfälle att öva samsas-med-höns, så jag ska prova gimskogens förslag med goooodis-lockropet. Har redan förberett genom att stoppa hundkex i fickorna.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #11 skrivet: 06 feb-08 kl 22:43 »
Här är några bilder på katten Simba o Vazzen...

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #12 skrivet: 06 feb-08 kl 22:46 »
och här hälsar Vazzen på den lilla kalven Amalia som vi fick av grannen då den matvägrade...

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #13 skrivet: 06 feb-08 kl 23:00 »
o här har vi Vazzen i fårhagen med med de lilla helsingebagglammet Brunullf.. Jag funderade vad hunden höllpå med... då han naggade o slickade lammet under hakan... Lammet stod aldeles blick stilla...sen visade de sig att lammet hade ett litet sår under hakan......
så jag bestämde mig för att åka dit med lite tjära o stryka på till dan efter... men det var höskörd o jag kom aldrig iväg den dan men nästa da for jag dit... vi hade fåren på bete en bit bort... o då var såg såret jätte torrt o fint ut...
Så jag r över tygad om att det var hunden som "fixade "de...

Hundar är bra kloka.. En gång ville  inte Vazzen komma in då jag ropade på honom då han var ut på morgon pink rundan... utan stod o skällde vid får hagen....
jag gick då ut o tittade såg att en tacka fattades o när jag kollade så låg hon o försökte föda fram sitt lamm- men den hade felläge så jag fick hjälps den lite o sen gick de bra...

Det har även hänt att när vi tittade på Tv en kväll så helt plötsligt blev hunden alldeles galen och sprang o skällde vid ytter dörren.. när jag öppnade så sprang han ut som en raket.. såg ut som ett lejon och då fick jag se grävlingen vid kaninburen.. kanninen stampade inne i buren... men den grävlingen fick brottom till skogs... efter bara efter en minut så kom en mycket nöjd hund till baka o kissade lite på burkanten...och sen hoppade kaninen  fram till hunden... o de nosade på varandra...

Man blir verkligen stum ibland... ;D

och så säger man att djuren är dumma. ;)

Bovanägare

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 07 feb-08 kl 08:51 »
Åh jag tror jag ska skaffa en sån hund känns som de skulle behövas på min gård. Frågan är bara hur man övertalar mannen att vi behöver en hund till utöver de 3 vi har hmm...svårt.

manna

• -
« Svar #15 skrivet: 07 feb-08 kl 12:35 »
Åh jag tror jag ska skaffa en sån hund känns som de skulle behövas på min gård. Frågan är bara hur man övertalar mannen att vi behöver en hund till utöver de 3 vi har hmm...svårt.

Inte alls svårt. Lätt. Det är nämligen ingen hund ni får. Det är en islänning. Och alla som känner en islänning, vet att det är något utöver det vanliga "hunderiet".  ;D

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #16 skrivet: 07 feb-08 kl 12:53 »
Här kommer några bilder på vår tik Hetta.. jag kallar henne för "isländskkatthund" ;D

så här kan de se ut hemma då man tittar på TV...

sonja på slätten

• Halland
« Svar #17 skrivet: 14 feb-08 kl 19:49 »
Det där med att din hund jagar hönsen när du kommer ut:

När mina två collies är ute utan mig gör de inget särskilt,strosar kring lite,nosar,kollar om det händer något intressant eller bara sover.
Så fort jag kommer ut blir de helt ystra, börjar leka med varandra,rusa runt eller leka med leksaker.
Jag tror att de blir så glada att jag äntligen (enligt dem) kommer,och glädjen måste få utlopp.

Kanske samma sak för din hund?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser