Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myskankor för dumies?  (läst 1740 gånger)

morellen

• Västergötland
Myskankor för dumies?
« skrivet: 02 feb-08 kl 23:13 »
Sambon  jag har pratat om att ha några myskankor till sommaren men då dyker det upp femtielva frågor eftersom ingen av oss haft ´sånna förr.
Vilket är vettigast att börja med, ungar eller vuxna djur?
Kan man ha flera hannar i samma grupp eller blir det tjaffs? Vad skall man tänka på innan?

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
SV: Myskankor för dumies?
« Svar #1 skrivet: 03 feb-08 kl 10:59 »
om man börjar med ungar,m så blir det ju mer "tama" man kan uppfostra dom dom amn vill.
Jag har för tillfället 3 hanar och 4 honor, vilket jag tycker är för mkt hanar, men det blev nån kvar från förra året för de var så snygga......

Att tänka på. De måsta ha tillgång till bad, de grisar ner rätt bra.
vingklippa eller inte vingklippa ?? det är en fråga att ta ställning till Hannarna blir ofta tunga och flyger itne så bra, men det gör honorna....
Jag har mina tillsaman med höns, de äter samma foder och det fungerar jättebra !

Sen är det bara att fråga. vi svara så gärna  :)
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Pippi

« Svar #2 skrivet: 03 feb-08 kl 18:32 »
Moskus er trivelige ender! Jeg har fem hoer og tre hanner, og det er en han for mye synes jeg, men som det ble sagt her, de er jo så fine, og jeg ville ikke slakte ham. Det er enkle og greie
dyr å ha med å gjøre, og de bråker jo ikke.Men om våren kan jo hannene sloss om damene da, og det kan bli skikkelig harde kamper! Jeg har mine sammen med Pekingender og gjess, hønene har sitt eget hus. Jeg vingeklipper hoene hvis de viser trang til å fly avgårde, men det er ikke ofte. Moskus er hjemmekjære! Men hvis jeg kjøper inn nye voksne hoer vingeklipper jeg dem da de ikke er så knyttet til sitt nye sted før det har gått en stund.

morellen

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 03 feb-08 kl 21:13 »
Tackar!
Eftersom vi hoppas att de skall plocka i sig lite sniglar så undrar man ju vilka faror som finns med att ha dem lösa. Vuxna djur borde vara för stora för hökar men det är rävar och lösspringande hundar som kan vara faran för ankornas del antar jag?

Stämmer det att det är svårt att kläcka myskankor i äggkläckare? har hrt någonstans att det kan vara lite trixigt.

Pippi

« Svar #4 skrivet: 03 feb-08 kl 23:01 »
Mine går alltid løse og det går veldig bra. Men det har hendt at jeg har hatt besøk av hønsehauk av og til, og i sommer satt den på ryggen til en av mine moskushoer eg rev fjærene ut av nakken på den! :( Min sønn oppdaget dette og løp ut i vill fart og fikk skremt hauken. En fæl opplevelse, men det gikk bra med anden heldigvis! ;) Men jeg vet at hauken kan drepe ender.  Rever og løse hunder er jo selvsagt et problem, men jeg har heldigvis sluppet unna det.  Moskushoer er veldig flinke rugere og mødre, så jeg ha ikke klekket i maskin, bare brukt "naturmetoden". Men jeg har også hørt at det kan være litt vanskelig å ruge i maskin. Kanskje andre har andre erfaringer?

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #5 skrivet: 04 feb-08 kl 06:14 »
VINGKLIPP!  Det fick jag lära mig den hårda vägen! För några år sedan kom jag glatt hem efter en höns-bytar-dag med två myskisar. Dröm om min förvåning när jag och maken stod och tittade upp mot himlen och undrade var det var för "exotiska" fåglar som flög över gården och bort över skogen! HJÄLP! Det är ju våra myskisar!!!! De kom dock tillbaka efter en stund! Nu skrattar vi bara åt det men då var det inte så kul.... :-[
Bor på min lilla gård med min stora familj!

morellen

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 04 feb-08 kl 10:16 »
ja, just det... hökar har ju en tendens att inte riktigt inse att de kanske inte klarar hur stora byten som helst...
Man kanske bör ha även myskankorna i inhägnad med nättak om man inte är hemma och kan ha koll?
Hur mycket yta skall man ha till varje myskanka?

morellen

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 07 mar-08 kl 08:44 »

hur stor "hönslucka" behöver de för att traska ut o in?

Dela detta:

* Inloggade just nu

825 gäster, 3 användare
ärt, Nataks, Martin73

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser