Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns och får?  (läst 3735 gånger)

Sofia

Höns och får?
« skrivet: 17 feb-05 kl 18:55 »
Jag läste en bok om höns härom dagen. Författaren, minns inte vad han hette, tyckte att man kan ha höns tillsammans med fåren för att slippa parasiter på fåren. Någon som har erfarenhet av detta? Funkar det?

Han tyckte också att det skulle vara bra ur ekologisk synvinkel då hönsen skulle sprida fårens bajs (eller gödsel eller vad man nu kallar det:) ) så att marken inte övergödslas på ett ställe utan "håller längre".

Västgöten

• Gäst
Re:Höns och får?
« Svar #1 skrivet: 12 apr-05 kl 12:47 »
HEJ !

jag vet att i england är det ganska vanligt att ha en liten flock med afrikanska pärlhöns ihop med fåren då dessa äter upp fästingar och andra parasiter, ska själv pröva detta i sommar.

mvh   Dennis
« Senast ändrad: 12 apr-05 kl 12:47 av Västgöten »

svartorkidee

• Västergötland
SV: Höns och får?
« Svar #2 skrivet: 19 nov-12 kl 22:22 »
knuffar upp tråden lite då jag undrar om de finns någon mer som har nån åsikt om detta?
Har hört att man inte ska ha höns i samma byggnad som övriga djur eftersom att dom ''dammar'' mycket och det är inte bra för ex. hästars luftvägar... gäller inte detta får?

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #3 skrivet: 20 nov-12 kl 13:55 »
Jag har haft en hel del höns och de dammar faktiskt väldigt mycket. Jag skulle inte ha hönsen i samma byggnad som fåren men gemensam utegång ute kan jag inte se några problem med.

MVH Peter
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #4 skrivet: 20 nov-12 kl 14:02 »
Jag har haft en hel del höns och de dammar faktiskt väldigt mycket. Jag skulle inte ha hönsen i samma byggnad som fåren men gemensam utegång ute kan jag inte se några problem med.

MVH Peter

Jag håller med Peter. Våra höns bor vägg i vägg med fåren, de går gärna ner och kollar läget om vi lämnar öppet. De är gärna i fårhagen på sommaren också.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 20 nov-12 kl 19:43 »
Min erfarenhet är detta: (vilket en del kommer ihåg sedan innan :-[)
Får drar råttor pga att deras foder ligger öppet och tillgängligt under större delen av dygnet.
Får bor på djupströbädd, vilket är ypperliga möjligheter för råttor att gräva gångar och bygga bon.

Jag tyckte att det skulle bli så jäkla trevligt med en skock hönor som gick runt och sprätte på gården! Ägg skulle det bli också ;D

Efter att min vallhund (BC) hade skrämt livet ur en höna och skrämt resten till skogs så byggde jag en hönsgård :-[

Den vintern hade jag SÅÅÅÅ mycket råttor :o :o :o
Det går inte att beskriva hur mycket råttor jag hade :-[ Jag fick stå och hoppa upp och ner, vifta med armarna och skrika, medans hönsen skulle få en chans att äta lite av maten jag hade hällt upp till dom. Jag räknade som mest till 16 råttor samtidigt inne i "hönshuset". På en yta av 4X2 meter... :o

Till slut lämnade jag tillbaka hönsen till givaren och lade upp rent råttgift i hönsens fodertråg.... Det gick åt 2,2 kg under ett drygt dygn >:D

Två veckor senare fick man hålla för näsan när man gick ut ur huset. Liklukten över gården var kompakt.
Det var 75 m ner till hönsens f d bostad...

Så om ni skaffar höns, råttsäkra stället INNAN.

Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Maddie

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 20 nov-12 kl 21:30 »
Min erfarenhet är detta: (vilket en del kommer ihåg sedan innan :-[)
Får drar råttor pga att deras foder ligger öppet och tillgängligt under större delen av dygnet.
Får bor på djupströbädd, vilket är ypperliga möjligheter för råttor att gräva gångar och bygga bon.

Jag tyckte att det skulle bli så jäkla trevligt med en skock hönor som gick runt och sprätte på gården! Ägg skulle det bli också ;D

Efter att min vallhund (BC) hade skrämt livet ur en höna och skrämt resten till skogs så byggde jag en hönsgård :-[

Den vintern hade jag SÅÅÅÅ mycket råttor :o :o :o
Det går inte att beskriva hur mycket råttor jag hade :-[ Jag fick stå och hoppa upp och ner, vifta med armarna och skrika, medans hönsen skulle få en chans att äta lite av maten jag hade hällt upp till dom. Jag räknade som mest till 16 råttor samtidigt inne i "hönshuset". På en yta av 4X2 meter... :o

Till slut lämnade jag tillbaka hönsen till givaren och lade upp rent råttgift i hönsens fodertråg.... Det gick åt 2,2 kg under ett drygt dygn >:D

Två veckor senare fick man hålla för näsan när man gick ut ur huset. Liklukten över gården var kompakt.
Det var 75 m ner till hönsens f d bostad...

Så om ni skaffar höns, råttsäkra stället INNAN.

Nej men  ???
Jag har haft höns både vid ladugården ( vid fåren ) och hemma har jag ca 30 st men jag har inga råttor  ???
Men bra hon katt på bägge ställena som ofta sitter och spanar så de har kanske inte har en chans  8)

Dajen

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 20 nov-12 kl 22:16 »
OT, jag har inga får utan bara höns...men det kryllar då sannerligen av möss, dock inte råttor, i mitt gamla hönshus, trots duktiga katter på gården. När jag inledde min fångstaktion för någon månad sedan tog jag 51 stycken första natten. Har sedan tagit kanske 50-60 till på en dryg månad, ändå möter jag alltid fem- sex stycken varje gång jag kommer in. Undrar hur många det finns...

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #8 skrivet: 21 nov-12 kl 08:15 »
Jag har både höns och får, men inga hutlösa mängder varken råttor eller möss. Inte så att jag har problem med dem i alla fall. Fast jag har en bra katt.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

svali

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 21 nov-12 kl 19:50 »

Antal inlägg: 74

Höns och får?

« skrivet: 17 feb-05 kl 18:55 »

Citera

Citera
Jag läste en bok om höns härom dagen. Författaren, minns inte vad han hette, tyckte att man kan ha höns tillsammans med fåren för att slippa parasiter på fåren. Någon som har erfarenhet av detta? Funkar det?

Han tyckte också att det skulle vara bra ur ekologisk synvinkel då hönsen skulle sprida fårens bajs (eller gödsel eller vad man nu kallar det:) ) så att marken inte övergödslas på ett ställe utan "håller längre".

Jag skaffade höns för ett par månader sedan, och frågade vetrinären om det var okej att ha får och höns tillsammans.
Blev avrådd till det för att hönorna har något som kan ge  hästar och får, stelkramp.
Fårbonde på Island med 550 tackor och 17 baggar. 20 kor, 40 islandshästar, 10 hönor, 2 katter och 4 hundar

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #10 skrivet: 22 nov-12 kl 09:33 »
På tal om möss: Vi har otroligt mycket möss i år hos oss i Halland, både inne och i stallet. Var på lantmännen och skulle köpa fler fällor och fick då veta att det varit rusning efter sådana i år, de hade helt slut för tillfället. Många kunder beklagar sig över gnagarinvasion, jag antar att det är ett "musår" i år. Smågnagares populationer tenderar att variera väldigt mycket från år till år och toppar gärna ett år, ofta följt av en hastig nedång till nästa år.
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

JBF

• Småland
« Svar #11 skrivet: 22 nov-12 kl 11:10 »
Samma här i inre delarna av Småland. Möss överallt, precis överallt! Jag har aldrig haft problem inne i huset tidigare år. Två honkatter patrullerar huset  (:) Nu är det möss i kattvindarna varannan natt! Jag har 4 fällor i hönshuset och de får vittjas varje dag. Måtte vintern komma snart och decimera antalet.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #12 skrivet: 23 nov-12 kl 09:49 »
Det beror säkert på allt regnande att det är så mycket möss. Dels har allt växt bra i år, dels vill de gärna komma in när det är blött.
Åsenfår, hundar och katter

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #13 skrivet: 23 nov-12 kl 10:51 »
Här hos oss hade vi jättemycket möss förra året, men i år verkar allt ha dött bort. Hoppas inte de kommer norrut till nästa år!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 29 nov-12 kl 10:02 »
Här är det också väldigt mycket möss i år fast vi haft en torr sommar. Råttor har jag inte sett på ett tag. Höns och får bor i vars ett hus men, är ofta i samma hage. Har sett att det finns foderautomater till höns som är mussäkra och tänkte skaffa en sån. Sätter ut musfälla i hönshuset samtidigt tänkte jag.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

paddan

« Svar #15 skrivet: 30 nov-12 kl 08:18 »

Vi har både höns, Hedemoror och får, dock ej tillsammans men i två intilliggande rum i ladugården. Jag har satt upp ett tunt draperi i dörren till hönsen då jag vill att dörren alltid ska stå öppen. På så sätt får jag inte dammet som hönsen avger in till fårstallet, men värmen som fåren avger kan hönsen ta del av då dörren står öppen.

Det andra intressanta med tråden är rått/möss invasionen som ni talar om...
Det händer ytters sällan att jag ser en mus/råtta på vår gård, som ligger i Ångermanland. Vi har ingen katt men två Border Collies, vilka jag tror är minst lika bra som en katt på en gård för att slippa råttor, på grund av att de "springer omkring överallt" och ger inte råttorna någon ro att sätta bo. Detta är en egen teori... :)) Dessutom är jag alltid väldigt noga med att klippa/slå gräset runt vår gård om det inte betas, detta för att inte råttorna ska få en angenäm miljö att vistas i. På vintern brukar jag trampa ner snön runt buskar och rabatter i trädgården, så inte råttorna kan skapa samhällen under snön.

Trevlig helg alla!

/Paula på Gårdsbacken
http://www.gardsbacken.blogspot.com

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
« Svar #16 skrivet: 30 nov-12 kl 08:52 »
Jag har hönsen i hönsgård för att vi har räv och duvhök, men ungtupparna och ankorna går lösa.
Hela sommaren har vi haft drygt 20 tuppar lösa och dom sprättet väldigt mycket inne i hästarnas ligghall och har gått igenom varje bajshög i hästhagen.
Vi har inte haft några problem med mask opå hästarna innan och min tro är att med tupparnas hjälp hålla nere masktrycket. Ska bli intressant vid nästa maskkoll om det fortfarande är noll mask på hästarna.  :D

För råttor och möss har vi ett företag som kommer två gånger om året och lägger ut gift i små lådor, det känns som enda sättet som fungerar. Vi är nöjda med det i alla fall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser