Vilka faktorer spelar in för värpning?

Startat av JennyN, 01 Feb-08 kl 18:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

JennyN

Min mamma frågade mig när mina nyanlända höns skulle börja värpa.
"Tja, när de är gamla nog, och när de funnit sig tillrätta och trivs här, svarade jag."

"Men hönsen i äggfabrikerna trivs väl knappast, sa hon, och de värper ju som bara sjutton."  ::)

Då tappade jag talförmågan.  :-\

Vad är det egentligen för faktorer som spelar in när hönor ska börja värpa?
Den största hönan ska vara född i juni.
De får gräs, foder, vete, matrester. De har det varmt och skönt i hönshuset, och en lysrörslampa som förstärker dagsljuset.

anders 67

Vissa raser behöver bli 6-7 månader innan de börjar värpa.På vintern kan det ta lite längre tid ändå.
Man säger att djur som inte trivs inte producerar ,så varför fabriks höns värper vet jag inte ;)
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Prosit

Det ska nog vara extremt stressigt eller otrivssamt för att hönor ska sluta värpa. Alvarliga sjukdomar kan ju leda till det. Annars är det ju ljus och mat som stimulerar värpning. De kan ju trivas och ändå inte värpa (när det är mörkt på vintern tex.) Dina börjar nog så snart stessen över flytten har gått över. När jag flyttade hit min första höna värpte hon ett första ägg i kartongen på väg hit.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Simon

Citat från: anders 67 skrivet 01 Feb-08 kl 19:42
Man säger att djur som inte trivs inte producerar ,så varför fabriks höns värper vet jag inte ;)

En hönas äggläggning styrs av ljuslängden! dvs möjliga timmar hon kan ägna sig åt fodersök...För att kunna ha en jämn produktion behöver hon även ett foder som räcker till både henne och ägget :) Dock bör det tilläggas att det inte finns något i värpfoder som driver hönorna till att värpa

Det är helt riktigt att djur som inte trivs inte producerar.... hönor på hönserier mår alltså inte så dåligt som folk verkar tro.. Här har de verkligen möjlighet att producera sitt bästa, då foder och ljus är perfekt!

Prosit

Var har du fått det ifrån? Att djur som inte trivs inte producerar? Skulle inte en kalv som står instängd bara med mat och ingen möjlighet att röra på sig trivas bara för att den växer och äter?

Om man går till människor - vilket jag iofs vet är dumt att jämföra hönor med men i vissa fall går det - så ska det till extrema situationer för att ägglossning ska upphöra. Väldigt långt gången annorexia tex. Jag skjuter dock ganska lätt på min mens om jag är ute och reser. Alltså vid stress. Men vanlig stress eller otrivsamhet på jobbet spelar ingen roll. Det ska altså vara svältgränsen för att ägglossningen ska sluta.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

bonntösen

När börjar hönan värpa igen efter att kläckt fram kycklingar?
Ägare till två katter, åtta kaniner, sju hönor och en tupp.
Flickbebis född 16/1 2011.

anette i bugared

Citat från: Bonntösen skrivet 09 Feb-08 kl 08:01
Det beror på om hon går kvar med kycklingarna, då kan det dröja flera månader, men om hon inte har kycklingarna hos sig så kommer hon igång rätt snabbt, från efter någon vecka.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

anders 67

Citat från: Bonntösen skrivet 09 Feb-08 kl 08:01
Vissa höns blir faktiskt riktigt elaka mot sina kycklingar när det börjar värpa....
Hackar ifrån sig sina kycklingar,sa mormor.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

1 081 Gäster, 2 användare
DrMerkwurdigliebe, Anders Flix