Till att börja med så är denna debatten strikt uppbyggd på den rådande dogmen, hrrmmm förlåt tesen att det är koldioxidutsläpp som orsakar global uppvärmning och därmed klimatförändringar. Andra teser finns, se t ex
http://www.anarchos.se/product_info.php/products_id/31?osCsid=3a7d926c5929b2d6063bd5e9dbc53e8aHälsa är ett starkt argument och även individualism, båda dessa är företeelser som i det prefabricerade byggandet uppenbart sätts på undantag!
Vad är det för material som husen byggs av? Snabbvuxet timmer. Från var då? Lokalt, inte vad jag känner till, det kommer ofta från de större bolagens depåer i Norrland...
Mineralull. Plast. Asfalt. Spånskivor. Samtliga byggmaterial uppfunna efter 1945 och branschstandarder inom prefabbygg, och inte bara där... Har någon hört talas om fenomenet sjuka hus? Fanns inte i någon högre utsträckning innan 1945...
Prefabricerat eller ej
« skrivet: Februari 01, 2008, 03:37:01 » Citat
--------------------------------------------------------------------------------
I en annan tråd så frågar Jessica om någon har byggt en smålandsvilla..
Det blev ganska livligt därinne. så jag startar en ny tråd med tankarna som dök upp där inne.
En tanke som slog mig var vilket byggsätt är det som är mest miljövänligt..
En byggsats såsom Smålandsvillan där man har samlastningsfördelarna när allt matrialet först går till fabriken i en full långtradare.. sen när alla delarna är klara så går dom på en långtradare till platsen där huset skall byggas.
Där har "lokala" entreprenörer förberret grunden och allt annat..
Elektiker och målare kommer med allt dom behöver i sina små fordon...
Eller om man bygger allt på plats då skall allt transporteras dit och i de flesta fall så kommer det från en massa leverantörer som skickar med lastbil.. Skulle nog inte ljuga om jag säger att det kan bli på 15 olika lastbilar...
Nu kan det vara fel av mig att fundera i dom tankarna.. och jag har inte en endaste siffra utan antaganden och kunskaper från transportbranchen...
Finns det någon som ens tänkt i mina banor?
Visst det är någon annan som bestämt hur det skall se ut inne och ute... Men jag vill ha en diskution om vilket som är
-Mest miljövänligt
-Mest ekonomiskt
-moral kanske