Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Era växthus  (läst 10307 gånger)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
Era växthus
« skrivet: 30 jan-08 kl 08:32 »
Ville bara starta en ny tråd med bilder på era växthus.. inspiriera andra kanske.. Detta var mitt, kallades Dyltas Pizzeria då fönsterna kom från en pizzeria en gågn i tiden.  ;D
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
Re:Era växthus
« Svar #1 skrivet: 30 jan-08 kl 08:34 »
Som vart klart oxå.. då såg det ut så här.. Fyllt med exotiska växter, kaffe, bananer, citrusträd och odlade även saker på vintern då bäddarna var uppvärmda med överskottsvärme från huset. Rinnande vatten och el indraget.  ;D

Växthus te vänster
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 jan-08 kl 09:03 »
Tjusigt Palleman!

Aj aj guba!

Själva har vi inget! :(
Gubben vet exakt hur han vill ha det men hans jobb
förstår inte att han behöver vara ledig hela sommaren
med full löns! ;) ;D ja för att hinna bygga allt vi vill ha
bl a då ett växthus.

Vårvind

• Lancashire Heeler, världens mesta hund
    • Skåne
    • Honey Veigas Kennel
« Svar #3 skrivet: 30 jan-08 kl 09:15 »
Efter stormen som inte blev någon storm ser mitt växthus ut så här.
66 m2 skrot.
Blir till att bygga nytt till våren.

Stackars dig guba, men hur får du ett växthus av plasttak och sidor att klara vintern, trycker inte snön ihop det?
Lev idag.......imorgon kan det vara försent

anette i bugared

• -
SV: Era växthus
« Svar #4 skrivet: 01 mar-08 kl 19:56 »
Sen vinter eller tidig vår, välj själva.................
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

växthusjonte

« Svar #5 skrivet: 02 mar-08 kl 22:58 »
Vi håller på att bygga det här nu, räknade härom dagen ut att farsan byggt 14 växthus genom åren. Bild från januari i år.

« Senast ändrad: 02 mar-08 kl 23:00 av växthusjonte »

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 03 mar-08 kl 09:26 »
Vi håller på att bygga det här nu, räknade härom dagen ut att farsan byggt 14 växthus genom åren. Bild från januari i år.

Plötsligt känns mitt (stora ::)) växthus väldigt fjuttigt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #7 skrivet: 03 mar-08 kl 10:41 »
Jag söker fortfarande ett 200-1000m2 växthus för nedplockning. Någon som har tips? Gärna inom 300km från Linköping.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 03 mar-08 kl 16:01 »
Jag söker fortfarande ett 200-1000m2 växthus för nedplockning. Någon som har tips? Gärna inom 300km från Linköping.

Blocket.se ... kolla lite då och då, det dyker upp en hel del olika modeller som skall pensioneras. Ibland gratis mot nedmontering, beroende på skick och ålder såklart.

exempel

exempel

Kolla också på lantbruksnet. där finns lite allt möjligt både på annonsmarknaden och länkar till alla företag i branchen.

Kolla hos Trädgårdsteknik AB, dom har mycket, både nytt och begagnat.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #9 skrivet: 03 mar-08 kl 18:10 »
Det var inte alls sådyrt som jag var rädd för.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #10 skrivet: 03 mar-08 kl 19:29 »
vi har precis köpt ett  ;D  ;D Begagnat från en granne som inte behövde det längre, blir hitkört snart! Får återkomma med bilder när vi fått det iordning.

Det är på drygt 8 m2, stort tycker jag, men det är ju rent fjuttigt när man ser somliga växthus här  :o

Frass

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 11 mar-08 kl 21:45 »
Fina växthus! För den som går i tanken att bygga eget av gamla fönster kan jag tipsa om min egen bortskänkes-annons på övrigt finnes, kom och kolla i Malmö men skynda dig innan de åker på tippen! För egen del blir det bara en blygsam drivbänk som inte ens är i skick att bruka, än mindre fotografera, än.

anette i bugared

• -
« Svar #12 skrivet: 12 mar-08 kl 10:33 »
Inifrån (det stora) och utifrån (det lilla).

Det lilla används bara nu, som förodlingsställe, och står på ett trädäck där vi har en sittgrupp på sommaren. Inte för att vi sitter ::) så mycket därinne, men mysigt är det :-*
« Senast ändrad: 12 mar-08 kl 10:40 av anette i bugared »

Våmhuskullan

• -
« Svar #13 skrivet: 12 mar-08 kl 13:11 »
vad avundsjuk jag blir...vilka fina och stora växthus ni har!!!!
jag vill också ha ett växthus..
och jag vill helst bygga ett av alla gamla fönster jag har...och jag har sett ut ett ställe på gården där det skulle bli SÅ bra med ett...men det går inte säger sambo...för snön kommer rasa sönder det.. vad har man snörsräcken t??? är inte det för att det INTE ska rasa ner från taket..eller?
(fast kn så vara att det e hans ursäkt för att jag inte ska bygga ett så klart  8))

anette i bugared

• -
« Svar #14 skrivet: 12 mar-08 kl 16:24 »
Hos oss var det maken som byggde upp det.

Det är alltid han som bygger faktiskt................ :-[

Bara jag skötte odlandet och han slapp den biten så.................... :-*

morellen

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 13 mar-08 kl 14:35 »
åh, jag MÅSTE nog ha (minst) ett växthus...  egentligen vill jag ha nått i stil med palmhuset i trädgårdsföreningen men sambon ser så konstigt på mig när jag säger det?  ;)8)

anette i bugared

• -
« Svar #16 skrivet: 13 mar-08 kl 16:53 »
åh, jag MÅSTE nog ha (minst) ett växthus...  egentligen vill jag ha nått i stil med palmhuset i trädgårdsföreningen men sambon ser så konstigt på mig när jag säger det?  ;)8)
Man kan ju börja med Bonsai-palmer ;) ;D

evabenke

« Svar #17 skrivet: 13 mar-08 kl 22:32 »
Hur hanterar ni detta med ev. nattfrost såhär i vårkylan. I dessa tider känns det inte riktigt rätt att ösa elvärme ut i ett oisolerat växthus...Har någon något knep?! Om ni förgror inne..När ? Hur? skolar ni ut era "telingar" i växthus och "uteklimat"?

Radar

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 14 mar-08 kl 02:24 »

men det går inte säger sambo...för snön kommer rasa sönder det.. vad har man snörsräcken t??? är inte det för att det INTE ska rasa ner från taket..eller?

Antar att takras-skydden sitter några decimeter in på taket.
I så fall får du en bit där som rasar ner. Och på våren när det töar och fryser om vart annat blir det nog ett skikt med is uppe på taket. Så småningom tunnas det ut och bryts upp i mindre bitar. När dessa tar sig mellan stolpar och räcken dimper de ner på det som finns nedanför.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #19 skrivet: 14 mar-08 kl 09:29 »
En billig lösning är att spänna hönsnät 15 cm ovanför glaset.

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser