Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra värprede?  (läst 9259 gånger)

purex

• Östergötland
Bra värprede?
« skrivet: 29 jan-08 kl 20:18 »
Hej alla!
Undrar om någon har en bild på ett bra värprede. Ska bygga ett men vet inte hur det ska vara för att funka bra.
Jag har tänkt mig ett rede med fyrkantsnät så skiten ramlar ner på golvet. Sedan vill jag ha så inte hönorna kommer åt äggen (rullar undan).
Har någon tips på hur man bygger detta (måtten)?
Och hur många reden ska man ha till 50 hönor?

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
Re:Bra värprede?
« Svar #1 skrivet: 29 jan-08 kl 22:01 »
Hejsan!

Vi har ett rede med fem reden i rad, som vi byggt in i väggen. Alla fem sitter ihop och bottnen i redena är av nät med en liten lutning utåt på andra sidan väggen så man slipper gå in i hönshuset å plocka ägg. Äggen rullar alltså ut på utsidan. Under finns en skiva man kan dra ut å rengöra... för skräp och bajs kommer juh alltid... Vet inte riktigt hur jag ska förklara det för nån bild har jag ej. På insidan ser det ut som fem fyrkantiga hål och på utsidan av hönshuset sticker det ut som en låda. Man lyfter på locket och där ligger dom fina äggen.
Hålen in till redena är ca 15-20 cm och inne i redena är det 25-30cm

Vi har ca 30 hönor och det är lite väl lite med fem reden så det ska byggas ut här i dagarna. Men det funkar ändå... dom turas om att gå in i redena å ibland ligger dom där två och två...
Kan säga att det funkar perfekt med såna här reden.
Min sambos mormor köpte dessa reden  i Tingsryd för en jääädrans massa år sen. Verkar ha varit patent på dom.
dom är alltså ihop byggda fem och fem och sen är det bara att bygga in dom i väggarna. Kanon bra :-) Men man kan juh naturligtvis bygga såna själv :-)

LYCKA TILL!

Melica

Re:Bra värprede?
« Svar #2 skrivet: 29 jan-08 kl 22:28 »
På Högberga http://u3060.shellkonto.se/bilder/404.jpg syns det rätt tydligt hur redena är konstruerade.

Sök efter värprede på Nordpost så finns det bilder på en annan variant, kanske den som tulipan har?

Jag harför mig att det finns reglerom att man måste ha minst ett rede på sex hönor. Det finns en minimistorlek på redena också. Här står en del om det http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=16;action=display;threadid=27034;start=msg217963#msg217963
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser