Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lohmann Silver  (läst 7390 gånger)

Bovanägare

• Gäst
Lohmann Silver
« skrivet: 29 jan-08 kl 07:32 »
Finns de nån här som har erfarenhet av Lohmann Silver?
Hur deras lynne är osv ?
Tacksam för svar!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Lohmann Silver
« Svar #1 skrivet: 29 jan-08 kl 17:34 »
Jag tror det finns både vita och silver? Jag hittade några bilder när jag googlade, ser ut att vara lite brunspräckligt i det vita?

Om sedan kynnet är detsamma på alla Lohmann hönor har jag ingen aning om men på något sätt bör de väl vara släkt eller är det bara varumärket?

http://www.hermenhof.ch/silver-150.jpeg
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Simon

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 jan-08 kl 18:30 »
Lohmann silver är en brun höna i vita fjädrar som lägger medelstora bruna ägg... Lynnet är aningen mer svårhanterligt än hos vita djur -precis som de är hos flesta andra brunvärpande hybriderna... Lohmann silver kommer utgå från den svenska marknaden inom några år...

/Simon

fungilla

« Svar #3 skrivet: 29 jan-08 kl 18:35 »
Jag har köpt bruna Lohmann i år. ska bli intressant att se hur de är.
Vet du varför silver Lohmann ska utgå?
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

Bovanägare

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 jan-08 kl 07:53 »
Tack för alla svar! Lohmann Silver är en vit höna med lite bruna strimmor i som lägger bruna ägg. Väldigt vackra men kanske inget att satsa på i alla fall, jag får se hur jag gör.

Simon

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 jan-08 kl 13:15 »
Tack för alla svar! Lohmann Silver är en vit höna med lite bruna strimmor i som lägger bruna ägg. Väldigt vackra men kanske inget att satsa på i alla fall, jag får se hur jag gör.

Nej det är en brun höna... ;D Är faktiskt sant..bara färgen som är missvisande... I övrigt så är de "bruna hönor"
(obs! Hy-line har också en silverhöna  ;) )

Lohmann Silver har ingen direkt marknad i Sverige... Silverhönans egenskap är att hon värper mindre bruna ägg till storleken än tex Lohmann Brown.. Men vad har vi för nytta av det? Vi får ju betalt i kg/pris och då tjänar man knappast något på att äggen är mindre..  ::)

Bruja

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 feb-08 kl 21:10 »
Nej det är en brun höna... ;D Är faktiskt sant..bara färgen som är missvisande... I övrigt så är de "bruna hönor"
(obs! Hy-line har också en silverhöna  ;) )

Lohmann Silver har ingen direkt marknad i Sverige... Silverhönans egenskap är att hon värper mindre bruna ägg till storleken än tex Lohmann Brown.. Men vad har vi för nytta av det? Vi får ju betalt i kg/pris och då tjänar man knappast något på att äggen är mindre..  ::)

Hej Simon!

Dem du beskriver ska ju se ut som mina då?  www.carmen.dinstudio.se
Jag trodde att jag hade bruna!

Tacksam för svar!

mvh
Carmen

Simon

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 feb-08 kl 23:06 »
Hej Carmen .. Nej du kan vara lugn  ;) ..dina hönor är LB o LSL... Silverhönan är som en brun höna i kroppen o psyket..men har vit fjäderdräkt!

mvh Simon

Pukared

• Halland
« Svar #8 skrivet: 18 aug-09 kl 23:06 »
Jag har två hönor som jag köpt som brun lohman. De värper stora bruna ägg med lite bruna prickar på, men själva är de vit-beigea med lite mörkare fläckar i beige-brunt. Jag såg bilderna på Armands ruvande lohman och hon är ju mycket mörkare än mina. Jag vet allt det där med att de är hybrider osv, och det spelar ingen roll vad de är egentligen. De är söta och rara och värper hela tiden.  :-* Men... Jag tänkte skaffa en egen tupp åt dem och då började jag fundera på vilken färg de egentligen har, och vilken färg eventuella kycklingar skulle få med tuppar av olika ras och färg. Därav min fråga.
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #9 skrivet: 18 aug-09 kl 23:52 »
Det finns en sort som heter lohmann silver som värper bruna ägg har jag för mig. Det skulle ju kunna vara såna? Tuppar av samma ras är nog svåra att få tag i, de som kläcks sorteras ju bort med en gång. Det är om någon kommit med av misstag om du kan få tag på en sådan, men de är ju inte många.

Googlade... http://www.ltz.de/html/gb_page_79_109.htm

LOHMANN SILVER
Lohmann Silver hens, which are predominantly covered with white feathers, lay dark brown eggs with lesser egg weight. Feather sexing with day-old chicks is made possible by the sex-related feathering speed.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Isa brun

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 21 mar-10 kl 12:40 »
Hej,
Har kläckt Lohmann ägg av div färger och fick tillslut 5 hönor och en tupp. Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med vilken färg han har? Silver eller Sandy? Andra förslag?
Han är idag 6 månader. Visst är han snygg! Hönorna värper i snitt varsitt ägg om dagen, helt fantastiskt!
Hälsn Annie
« Senast ändrad: 21 mar-10 kl 13:21 av Isa brun »

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #11 skrivet: 21 mar-10 kl 17:05 »
Vit legbar färgad ???
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 21 mar-10 kl 17:10 »
Nu såg jag också bilden. Snygg tupp!
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #13 skrivet: 21 mar-10 kl 17:36 »
Din tupp har inte någon "rasstandard färg" (som jag känner till i alla fall)

Ser ut som en "dålig" vit med anlag för tvärrandning.  Dvs guld slår igenom på hals vingar och sadelbehäng så att randningen syns där.

Fin är han i vart fall ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 21 mar-10 kl 18:31 »
Lohmann Sandy är väll vita? Dock vet jag inte hur tupparna ser ut.  :-\ Men jag tycker han liknar mer Lohmann Silver än Sandy om man kollar denna bild (lohmann silver på bilden).

Föräldradjuren till lohmann silver.

Föräldradjuren till lohmann Sandy (okej, nu blev jag osäker ändå om han kanske är en sandy >_<'' Vet inte hur tupparna ärver föräldrarnas färg, om de också får inslag av gulaktig ton i vingar och sådant?)

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Isa brun

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 21 mar-10 kl 20:56 »
Hej Linkoso,
Jag tror också han är Lohmann silver. Han går med Lohmann LSL och Bruna classic, undrar hur avkommorna kommer att se ut? Ska bli kul att se! Det se ju ut på bilden som tuppen till Silver avkommorna inte är helvit utan lite mer åt silverhållet. ??? Den som lever får se!  :D
Annie

Ps, såg att du skaffat en Lohmann tupp, LSL?
« Senast ändrad: 21 mar-10 kl 21:12 av Isa brun »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #16 skrivet: 21 mar-10 kl 22:16 »
Antagligen så kommer det kunna bli alla möjliga färger. ;D Men om jag får gissa blir majoriteten vita, vita med stänk av svart och brungult och ev. några bruna i olika nyanser. :D

Ja! Eller jag skaffade en åt min pojkvän. ;D Kommer ifrån ett hönseri så han är en "riktig" lohmann LSL hybridtupp som de annars brukar kasta i köttkvarnarna som små.  :-\ Dessvärre var han täckt av löss, men det undra inte på egentligen. Han är iaf. avlusad nu och när min pojkvän gick igen honom snabbt idag så hittade han inga små äckelkryp på honom längre. Vad skönt det måste vara för tuppkraken! Måste kliat något extremt! Hans kam har även börjat blivit rödare och tuppigare nu sen han fick honom. :D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Äggakungen i Lövestad

• -
« Svar #17 skrivet: 28 mar-10 kl 16:14 »
Har en del Lohmann och detta liknar till 98% en silver.....i silver rasen så finns det dom som bara har en brun fjäder men det räcker ju. Så mitt tips är att det är en silver tupp  :D
Brahama

Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser