Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billigt mobilt bredband?  (läst 6557 gånger)

louise

• Gäst
SV: Billigt mobilt bredband?
« Svar #20 skrivet: 07 mar-08 kl 21:06 »
Nu är Tele2 anmälda för sin plötsliga ändring i villkoren. Får se om de fälls. Minns tyvärr inte vad det var för anmälan, det måste ha varit nån notis jag kom över på jobbet. kanske stod i Gp i torsdags förresten, om jag försöker tänka. nog konsumentverket som abbonenten vänt sig till, men det kan varit nåt annat..

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #21 skrivet: 08 mar-08 kl 22:07 »
Jag har inte hängt med i nyheterna ang Tele2 den senaste månaden. Ligger lite lågt med det mesta. Har inte heller bytt över mitt abonemang än. Men jag ska göra det. Ska resa till Norrland om ca 1½ månad och vill se hur det fungerar med det mobila nätet. Det blir ett långtidstest eftersom jag blir borta länge...

« Senast ändrad: 08 mar-08 kl 22:10 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

ameli_h

• Östergötland
« Svar #22 skrivet: 12 mar-08 kl 12:44 »
För att klargöra för er;

Mobiltbredband är än så länge bara garanterat att fungera i städer, det är bara där det är utvecklat ordentligt ÄN SÅ LÄNGE, det är på G att spridas ut på landsbyggden men det kommer ta ett tag.

Kolla aldrig efter den högsta hastigheten (ex 7 Mb/s), kolla alltid efter hur hög den LÄGSTA hastigheten är garanterad, då det är den lägsta som oftast är den man kommer att surfa i. (Ska man komma upp i den högsta hastigheten gäller det att surfa när ingen annan gör det då alla delar linjen...) Har för mig att det är Tele2 som har det mest prisvärda alternativet just nu, både med tanke på pris och på hastighet.
Känn er inte lurade, för de garanterar ju inte 7 Mb/s, utan du KAN få surfa så fort.

Men som sagt, mobilt-bredband (uppkoppling utan fast telefon) är lämpligast för yuppisar (och studenter) i städerna med laptop som vill sitta i parken, på bussen/tåget, caféet mm och surfa. Bor man lite på landsbygden är ett fast/adsl bredband att rekomendera.

Besserwissern som jobbar extra i en Expert-butik.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #23 skrivet: 12 mar-08 kl 13:24 »
Men det finns ju kartor som visar var det finns täckning. Tele2:s exempelvis: http://www.tele2.se/mobiltackning.html

ameli_h

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 12 mar-08 kl 13:41 »
ahh... det var turbo 3G jag tänkte på. Det som är lite extra snabbt...

louise

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 17 mar-08 kl 20:30 »
Tele2 har täckning här men bredband funkar ändå inte. Med telefonen går det utmärkt, jag vet inte varför det är skillnad.

Don Purush

• Här gör vi saker i synnerhet och inte i allmänhet.
    • Blekinge
« Svar #26 skrivet: 01 apr-08 kl 18:07 »
VARNING:

Undvik alla slags trådlösa apparater och kommunikations medier.

forskningen kring strålningen är knapp.

riskera inte era barns liv genom att utsätta dem för detta. :-\
Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

M8e

• Västerbotten
« Svar #27 skrivet: 01 apr-08 kl 18:33 »
VARNING:

Undvik alla slags trådlösa apparater och kommunikations medier.

forskningen kring strålningen är knapp.

riskera inte era barns liv genom att utsätta dem för detta. :-\

Lås in era barn också det ÄR bevisat att solstålning orsakar hudcanser.
Lite offtopic. Men är det bevisat att diväteoxid är livsfarligt. Bara så ni vet.
_

Jag har mobilt bredband från tele2 och jag tycker att det är jättepraktiskt att kunna koppla upp sig när man inte är hemma. Det är också ganska billigt om man jämnför med de billigaste fasta alternativen.
« Senast ändrad: 01 apr-08 kl 18:43 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Jerker Nordlund

• 5 Mos 23:19
« Svar #28 skrivet: 02 apr-08 kl 13:36 »
Den här tråden har blivit anmäld för avvikelse från trådämnet.

Eftersom sista inlägget återknyter till ämnet vill jag inte ta bort det eller redigera det. Men fortsatt diskussion om mobiltelefoners farlighet får tas under hälsa eller Ljugarbänken
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #29 skrivet: 03 apr-08 kl 17:23 »
Har haft Tele2 mobilt bredband (99 kr/mån) i fem dagar nu sedan flytten. Jag ska få Telia 8 mbit ADSL bara de får ändan ur vagnen och skickar grejerna... "Oj, din beställning hade visst hakat upp sig lite, jag ser till att det skickas direkt."

Det mobila bredbandet fungerar som det borde. Jag har ca 380 kbit/s ner och 60 kbit/s upp. Fungerar att glo på Youtube utan problem. Men vissa nyhetssidors webb-tv laggar lite väl mycket. Att skicka stora filer känns också ganska segt.

Jag bor i Bångbro utanför Kopparberg i Bergslagen.

emmis mamma

SV: Re:Billigt mobilt bredband?
« Svar #30 skrivet: 01 maj-08 kl 14:22 »
Fridolf - du missar att bredbandet kräver ett fast telefonabbonemang. Med 199 kr/mån  måsta man ha Telia, annars kosatr bredbandet 30  kr esxtra. AV bekvämlighetsskäl har jag telias telefon. Den egentliga summan för bredband är då 199+125= 325 kr/mån. Det är mer än tre ggr så mycket som för tele2:s mobila.

Kom på att jag nog ha rsrufat med tele2.s mobila med jobbtelefonen. Suttit precis på samma plats som nu. Och ja, den ha rlagt av flera gånger, men periodvis funkat helt ok. Men är bra mkt långsammare än mina "upp till" 0,25 Mb.

Kanske man får ta kvalitetsförsämringen helt enkelt? Fast, jag som är en rättshaveristkonsument! Vad sa jag! Ha rman kölpt en tjänst så ska dden funka.
Hej, jag har COMHEM och man behöver inte fast telefoni. Jag betalar endast 199 per månad, 8 Mb, till december, därefter blir det dyrare, men då säger jag upp mig och börjar om med ett nytt abonemang. Till jul brukar finnas många erbjudande.

emmis mamma

SV: Re:Billigt mobilt bredband?
« Svar #31 skrivet: 01 maj-08 kl 14:23 »

Jag glömde säga att jag bor i Stockholm.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #32 skrivet: 11 jul-09 kl 05:35 »
Jag har inte hängt med i nyheterna ang Tele2 den senaste månaden. Ligger lite lågt med det mesta. Har inte heller bytt över mitt abonemang än.

Inte är jag snabb av mig men nu har jag skaffat Tele2 mobilt bredband sedan en månad tillbaka. Få se hur det går med detta. Det gäller att hushålla med de 5 GB jag har per månad. Passerar jag över gränsen så dras hastigheten ner. Hittills är jag rätt nöjd men det går inte att okynnes-se på div youtube länkar och nyhetrna varje dag får då ryker mina 5 GB fort.

Men det är himla gott att slippa betala 1500 kr i kvartalet framöver för mitt gamla fasta bredband och telefonabonemang. Nu betalar jag 189 kr/mån för internet (567 kr/kvartal) och 49 kr för mobiltelefonen i månaden.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser