Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billigt mobilt bredband?  (läst 6577 gånger)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Billigt mobilt bredband?
« skrivet: 28 jan-08 kl 17:37 »
Jag har idag Telia bredband, 8Mbit/s och betalar 1017 kr varje kvartal. För att ha detta måste jag ha en fast telefon (Telia, ca 500 kr/kvartal) som jag egentligen klarar mig utan... Använder Halebop istället, för 49 kr/mån.

Detta vill jag inte ha längre.

Nu har jag hittat tele2 som erbjuder mobilt bredband för 99 kr/månad. För det priset kan jag surfa hur mycket jag vill, när jag vill. (De har även kväll-och-helg för 69kr/mån).

Nackdelar med tele2 mobilt bredband?

Finns det några andra (billigare) alternativ?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

jenses

• Gäst
Re:Billigt mobilt bredband?
« Svar #1 skrivet: 28 jan-08 kl 18:54 »
Nackdelar med tele2 mobilt bredband?
1. bolaget är tele2 - det värsta som finns efter mina egna erfarenheter
2. hastigheten är låg, om du har tur kommer du IRL upp till 1MBit/s,
ute på vischan blir det nog snarare analogmodemshastighet...

Swami Snömos

• Oberoende Observatör - Certifierad sanningsmäklare
    • Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 28 jan-08 kl 19:30 »
Råkar veta att Telia och Tele2 (Gamla Comviq) delar sina sändare på samma master och de är överlägset störst i både täckning och antal. Bolag att undvika är Telenor (Snårig prispolitik, långa avtal, osäkra uppkopplingar)

Hos telia kan man surfa för 199:- /mån fritt , tillkommer ett modem (USB modemet passar både laptop och stationär) .

Hos PTS kan man kolla var närmaste station är och hur avlägsen den är från din adress:

http://www.pts.se/Sidor/sida.asp?SectionId=2831    Gå in på "Sändarkartan"  ------> till sändarkartan

« Senast ändrad: 28 jan-08 kl 19:31 av Bäng S »

blowmeakiss

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 jan-08 kl 19:59 »
Tele2 har dessutom ändrat sitt mobila bredbandsavtal. Nu får man bara ha 5Gb trafik i månaden, sen stryper de farten.

För den vanlige surfaren spelar det i och för sig ingen roll...

Misse

• nr 9424
« Svar #4 skrivet: 28 jan-08 kl 20:24 »
Jag tänker säga upp Fele 2:s 3g-surf som jag har. Man ändrar inte ett ingånget avtal.
Fult.

Dessutom är hastigheten inte mycket bättre än 56k-modem trots att jag ser masten 4 km härifrån.
Och kopplar ofta ner utan synlig anledning...

Antar att kapaciteten blir så dålig eftersom både Felia och Fele2 delar på samma 3g-nät??

Måste dessutom ha 3Gmodemet utanför fönstret för det ska funka överhuvudtaget..
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Swami Snömos

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 28 jan-08 kl 20:42 »
Jag tänker säga upp Fele 2:s 3g-surf som jag har. Man ändrar inte ett ingånget avtal.
Fult.

Dessutom är hastigheten inte mycket bättre än 56k-modem trots att jag ser masten 4 km härifrån.
Och kopplar ofta ner utan synlig anledning...

Antar att kapaciteten blir så dålig eftersom både Felia och Fele2 delar på samma 3g-nät??

Måste dessutom ha 3Gmodemet utanför fönstret för det ska funka överhuvudtaget..

Bor du i en sänka eller har bergsmassiv i vägen någonstans, så finns en möjlighet att skaffa antenn OM du har antenningång till till  ditt kort.

Sedan jag skaffade den enklaste tänkbara antennen (Från Telias butikshop , 300 :-) så har min mottagning blivit bra mycket bättre (Bor 5 kilometer från sändare och bor i en sänka utom synhåll för sändaren)

Brukar ta emot en 800 kb/s i medeltal.

Haft samma problem som du på ett annat ställe, men då bodde jag inbäddat bland ett litet bergsmassiv. Så det måste ju absolut gå att fixa, när du t.o.m. ser sändarmasten, märkligt

« Senast ändrad: 28 jan-08 kl 20:47 av Bäng S »

Misse

• nr 9424
« Svar #6 skrivet: 28 jan-08 kl 21:09 »

Brukar ta emot en 800 kb/s i medeltal.

Så det måste ju absolut gå att fixa, när du t.o.m. ser sändarmasten, märkligt

Min kära granne som bor lite närmare masten säger att det beror just på kapacitetsproblem i själva masten och mast-nätet.

Och finns inget antennuttag.

Provade att slänga in alla grejorna i en bil och åka närmare upp på en kulle en km härifrån.
Blev möjligtvis en liten aning snabbare.
Gick då nästan att titta på du-rör (youtube)
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Swami Snömos

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 28 jan-08 kl 21:58 »
Felanmäla !   Telefon 90200 , begär felanmälan. Sådär ska du inte behöva ha det.

Gör en kopp kaffe innan, sist jag ringde, blev jag nr. 57 i kön. men det gick snabbare än jag trodde ( 15 min)
« Senast ändrad: 28 jan-08 kl 22:02 av Bäng S »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #8 skrivet: 28 jan-08 kl 22:52 »
Tack för alla svaren, så här långt. Jag får återkomma i morgon när jag hunnit gå igenom det som skrivits här.

Men jag måste bara fråga, Bäng S är du den jag tror du är? Har du varit medlem här tidigare?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 28 jan-08 kl 23:24 »
Jag har exakt samma situation som du Tuvstarr!

Är urless på Telias dyra bredband och är jättelockad av tele2. Har mobilabbonemang hos dem och är mer än nöjd! Har ett fast pris per samtal, några öre, sen  kan jag prata hur många timmar jag vill.

Men vad säger ni, hur fort går surfandet med tele2? Och vad ligger maxgränsen på antal mb nedladdning?

och snälla, översätt åt mig, jag kan inte hålla reda på alla siffror och förkortningar. Jag kan inte översätta mellan Mb, kb, Gb, fattar inte relationen mellan dem. Det Telia jag har idag innebär max 0.25 mb. Möjligen en aning segt för bilder, film har jag aldrig provat. Men på det stora hela räcker det gott. Jag surfar väldigt mycket och vill helst inte se någon maxgräns på mängd nedladdade sidor.

Snurrade lite på deras hemsida. Vad är det för konstig prislista för utomlands? Menar de att det kostar extra att ladda ner en icke-svensk sida, eller att det kostar extra att sitta i ett annat land och surfa? Och det är nåt 10-kr -tillägg på kvällar å helger, fast ändå inte, nån som greppat?

« Senast ändrad: 28 jan-08 kl 23:40 av Lollo »

Fridolf2

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 28 jan-08 kl 23:53 »
Jag har samma bredband som du då Lollo...Tycker du det är dyrt? 199 kr/mån..uppkopplad hela tiden helt fritt... Nu kan du ju dessutom uppgradera en storlek utan extra kostnad efter vad jag kan se på reklamen dom kör på TV nu.. För vår del spelar det nog ingen roll, för kablarna ger nog inte mer ändå.. Men du kanske har en bättre kabelsituation..
 Vad tar dom andra då? Efter vad jag hört så tar Tele2 också 199kr??

Mobilt bredband tror jag inte ett smack på, dom kan ju göra så det går att prata i mobiltelefonerna överallt först innan dom inför en massa finesser. Det är ju bara att lyssna på vilket ringin-program som helst på Radio så märker man hur kasst systemen fungerar...ständiga samtal som bryts osv...

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #11 skrivet: 29 jan-08 kl 08:57 »
Så här står det på Tele2’s sida:

Citera
Surfa upp till 384 Kbit/s
Hastigheten inom det mobila 3g-nätet är upp till 384 Kbit/s när du hämtar data och upp till 65 Kbit/s när du skickar data. Det räcker alldeles utmärkt för vanligt surfande och mailande samt videoklipp, men rekommenderas ej för hantering av mycket tunga filer. Följande saker kan du göra med Mobilt bredband 384 kbit/s:

Kolla mail      
Surfa på Internet
Betala räkningar
Chatta med kompisar    
Streama musik

Min användning av Internet går ut på att kolla mail och surfa väldigt mycket.

Citera
Surfa upp till 7,2 Mbit/s med turbo-3G
Med turbo-3G (också kallat HSPA) kan du komma upp i väsentligt högre hastigheter. Vid nerladdning kan Tele2s turbo-3G komma upp i en hastighet på upp till 7.2 Mbit/s, och upp till 1.4 Mbit/s vid uppladdning. Följande saker kan du göra med Mobilt bredband 7,2 Mbit/s:

Kolla mail
Surfa på Internet
Betala räkningar      
Chatta med kompisar    
Streama musik    
Kolla på filmklipp på Internet

Se min ovanstående kommentar.
Youtube snöar jag in på ibland…

Citera
Faktorer som kan påverka hastigheten
Det finns ett antal faktorer som påverkar hastigheten. Exempelvis hur många personer som använder nätet i det område du befinner dig, hur hårt belastad trafiken är där du surfar - på själva sajten - och avståndet till närmaste station. Även kapaciteten på din dator kan påverka hastigheten.
Tele2 förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastigheten till 30 Kbit/s om användandet överstiger 5 GB/mån. 5 GB/mån räcker till att skicka/ta emot ca 1,2 miljoner mail eller surfa på ca 12 000 unika hemsidor som tex Aftonbladet.

Viktig information om surf utomlands
Om du vill surfa när du befinner dig utomlands ber vi dig att vara mycket uppmärksam på priset! Om du surfar utomlands med ditt svenska Tele2-abonnemang kostar det ca 50-250 kr/MB! Det innebär att det kan kosta ca 50-250 kr att surfa in på en tung nyhetssajt. Kolla därför alltid roamingpriset i det land du ska resa till. (Du kan välja operatör genom en manuell inställning.)

Jag surfar inte från utlandet, någonsin, så därför får jag inte de extra kostnaderna.

Något tekniskt geni är jag inte, men har jag uppfattat det rätt att mitt surfande inte skulle bli lidande för trafik”strypningen”, som de gjort i avtalet?

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #12 skrivet: 29 jan-08 kl 08:59 »
Jag har exakt samma situation som du Tuvstarr!

Är urless på Telias dyra bredband och är jättelockad av tele2. Har mobilabbonemang hos dem och är mer än nöjd! Har ett fast pris per samtal, några öre, sen  kan jag prata hur många timmar jag vill.
[...]

Ja, jag är urless på att betala ca 1500 kr (bredband & fast telefon) i kvartalet när jag ser att jag kan få ner kostnaden till 99 Kr/mån.

6000 kr (1 år Telia ) eller 1188 kr (1 år på Tele2)… skillnaden är för stor för att jag ska kunna nonchalera detta.

Jag håller på att jaga alla onödiga utgifter eftersom jag håller på att ställa om min ekonomi inför min ev flytt i år. Har avslutat Visa, privatgirot, bytt försäkringsbolag (till 50 % billigare). Och kan jag slippa Telias dyra Internet och fast telefon så blir jag mer än glad. Jag räknar med att bara ha några tusen i inkomst i månaden, i mitt blivande skogsliv, så jag kan inte ha höga utgifter/avgifter.

Åter nr 1/13

Fridolf2

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 29 jan-08 kl 20:03 »
Jo, det är klart att man ska spara på det som går, själv har jag t.ex övergivit abbonemang på mobilerna, kör bara med kontantkort.Men min fasta telefon vill jag nog inte överge..
Viktigt att notera när man kollar på villkoren som du hade citerat, är ju att det hela tiden står UPP TILL den och den hastigheten. Så om du satsar på ett skogsboende så kan det nog vara värt att kolla mottagningen lite..å andra sidan så lär väl ett fast abbonemang vara uteslutet också, om det inte finns kablar där innan... ::)

Våmhuskullan

• -
« Svar #14 skrivet: 29 jan-08 kl 20:18 »
intressant det här ämnet. har själv telia och abbonemang och bredband samt gratis kanaler på tv som de bara gav mig några år... men kostnaden e hög för tele och internet.
Jag använder knappt fasta tele då vi använder halebop kontantkort och då ringer man ju gratis t alla inom detta, vilket de flesta har som vi känner.
dock har vi alltid minst 3 datorer som är ute på nätet samtidigt och vi e beroende av att ha en säker uppkoppling utan avbrott vilket bara telia hittills kunnat ge.
har testat ha telias mobila bredband som tillägg för tt kunna sitta på nätet då jag är borta med det var nästan aldrig någom täckning...ingen alls där jag behövde den som oftast..så det sades upp.
viasat har jag också.. ska sägas upp i sommar då vi ska köra via en server där kostnaden är 25% av viasats.
men kvarstår är hur få bort telias fasta avgifter..

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 29 jan-08 kl 21:27 »
Fridolf - du missar att bredbandet kräver ett fast telefonabbonemang. Med 199 kr/mån  måsta man ha Telia, annars kosatr bredbandet 30  kr esxtra. AV bekvämlighetsskäl har jag telias telefon. Den egentliga summan för bredband är då 199+125= 325 kr/mån. Det är mer än tre ggr så mycket som för tele2:s mobila.

Kom på att jag nog ha rsrufat med tele2.s mobila med jobbtelefonen. Suttit precis på samma plats som nu. Och ja, den ha rlagt av flera gånger, men periodvis funkat helt ok. Men är bra mkt långsammare än mina "upp till" 0,25 Mb.

Kanske man får ta kvalitetsförsämringen helt enkelt? Fast, jag som är en rättshaveristkonsument! Vad sa jag! Ha rman kölpt en tjänst så ska dden funka.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 30 jan-08 kl 09:27 »
Telebolagen har nog inte läst detta... ;D

Citat;
Datanät:
Shannons teorem - Trådlöst är värdelöst !
Shannons teorem dyker upp alltid då nån försöker påstå att "Trådlöst är framtiden!". Alla som läst Grundkurs i telekommunikation känner till Shannon som på 1940-talet ställde upp och bevisade ett teorem som direkt säjer att det är omöjligt.
Det är alltså fråga om en naturlag - ungefär som tyngdkraften och termodynamikens första huvudsats (energiprincipen). Att försöka komma förbi Shannons teorem är lika huvudlöst som att försöka bygga en evighetsmaskin (en maskin som går i all evighet utan att man tillför energi). Många "uppfinnare" har blivit vansinniga under sina försök att få till stånd det omöjliga - liksom försöken att göra guld.

Shannons teorem säjer helt kort och kraftigt att över ett visst frekvensband kan man bara överföra en viss mängd information OBEROENDE AV TEKNIK. Det finns alltså inget hopp om att det nånsin kommer sådana uppfinningar som får informationsflödet att gå utöver de gränser Shannons teorem ställer.

Med nuvarande teknik börjar vi redan närma oss Shannons gräns så det finns inte mycket att hoppas på. Det är redan nu skriande brist på frekvensband och digitaliseringen beror till stor del just på att mobiloperatörerna vill lägga vantarna på TV:ns frekvensband. I Dagens Nyheter protesterade cheferna för TV-bolagen i Sverige kraftigt mot dessa planer men få nu se ...

Radiotekniken är en DELAD teknik. Inom en stations täckningsområde delar alla på det frekvensband som stationen får använda. Då fungerar allting utmärkt och snabbt så länge det bara finns några få kunder inom området men då antalet ökar så minskar hastigheten för alla. Och det är ju inte lönsamt att bara ha ett fåtal kunder. Till sist är man nere i telefonmodemens hastighet.

Då det är brist på frekvensband så finns det ingen annan möjlighet att lösa problemet än att MINSKA på området för varje station - alltså bygga fler små stationer. Likaså då kraven ökar - till exempel då HDTV kommer vilket kräver enormt mycket informationsöverföring. Till sist blir området så litet att det behövs en station för varje hus och varje lägenhet.

Men det är dyrt att bygga många små stationer. Och hur skall man koppla ihop dem ? Det är förstås bara optisk fiber som kan överföra informationsmängden till radiostationen och då får vi så småningom ett fibernät med fiber till varje hus och lägenhet ! Man kan ju förstås kalla nätet trådlöst fortfarande men jag skulle nog kalla det fibernät.

Så även om man går baklänges så måste trådlösa nät så småningom ersättas av fibernät tills man bara har SLADDLÖSA nät kvar dvs. bara sladdarna i hemmet eller företaget är ersatta med trådlös överföring. Och vackert så - men fram till huset måste nog de stora datamängderna flyttas genom optisk fiber. Det finns ingen annan teknik som ens kommer nära.

I dagens läge kan man trådlöst överföra några Megabit/s. I praktiken klarar mobilnäten inte ens det. De optiska fibernäten överför nu minst 100 Mbit/s och snart blir 1 Gbit/S (1000 Mbit/s) den billigaste tekniken på optofibersidan.

Det finns teknik som fungerar med ett par hundra Mbit/s på den trådlösa sidan - men bara ett tiotal meter. Dessutom är radioprotokollen så invecklade och överföringen så osäker att den verkliga nyttotrafiken ofta blir mellan 10 och 50 % av den råa överföringen.

Då man utvecklat ny teknik på radiosidan så har optofibern redan gått över till 10 Gbit/s och sedan är 100 Gbit/s. Den teoretiska gränsen för EN fiber ligger ungefär vid 40 miljoner Gbit/s så det finns ännu en hel del utrymme för förbättringar. Förstås gäller Shannons teorem också för fiber men poängen är att i VARJE fiber har man tillgång till HELA frekvensspektret för signalen stör ingen annan fiber och blir inte heller störd av nånting. I en kopparkabel stör alla trådarna varandra men i en optokabel är de fullständigt åtskilda.

Man kan alltså kort och gott säja att det är bäst att glömma radioteknik då det är fråga om datanät - utom i hemmet eller inom företaget där avstånden är några meter eller tiotals meter. Men naturligtvis fungerar radioteknik utmärkt för SMÅ datamängder och tillfälligt. Och om det är frågan om extrema glesbygder där antalet kunder per station aldrig överstiger ett tiotal så kan radiotekniken vara användbar.

Man kan undra varför ingenjörerna inte berättar det här för beslutsfattarna så de undviker att göra dumma beslut. Men ingenjörer är också bara människor och då lönen kommer från bolag som tillverkar trådlösa system är ingen SÅ intresserad av att såga av den gren de sitter på. Och så har ett visst stort bolag som tilverkar trådlös teknik ett betydande inflytande.

Se också "Kopparnätets avtynande och död" .

Nisse Husberg
tekn.dr. (datateknik)
f.d. docent och professor vid Tekniska högskolan

För teknikintresserade:
Shannons teorem (eller Shannon-Hartleys teorem) lyder:
C = B log2(1+S/R)

där

C är kapaciteten (bit/s)
B är bandbredden (Hertz)
S är signalstyrkan (Watt)
R är störningarna (Watt)

Man ser att det är möjligt att få större kapacitet genom att öka signalstyrkan. Så varför gör man det inte ? Helt enkelt därför att det finns en mängd radiostationer i grannskapet som störs om man ökar signalstyrkan och då får de lägre kapacitet. Ifråga om mobila nät så rör sej mottagaren hela tiden från den ena stationen till den andra och alla områden måste ha lika god kapacitet för att det skall fungera förnuftigt.

Det finns en liten möjlighet att uppfinna teknik som klarar av störningar bättre men de förbättringarna är ganska marginella då man jämför med optofibernät.

Man kan bygga jättefina radiosystem som använder många antenner men i verkligheten är de alla beroende av radiovågornas utbredning (en mycket invecklad sak). De fungerar bra endast då förhållandena är perfekta. Om man jämför med bilar så kan en hyper-super V12:a vara bra på en motorväg (motsvarar fina radioförhållanden) men då det finns mycket trafik och störningar (i alla städer) så är en V12:a inte snabbare än en Lada i köerna.

Men de firmor som säljer burkarna pekar naturligtvis på hur fort V12:an kan köra på motorvägen. Men om det inte finns någon motorväg ? Ifråga om radiovågor så går det inte heller att bygga motorvägar - hur mycket pengar man än sätter ut ...

Den 14 november 2007

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #17 skrivet: 30 jan-08 kl 11:49 »
Fridolf2, detta med mottagningen har jag med i mina tankar. Nu bor jag i stan och då är det inget problem. Vart jag sen hamnar är en annan fråga. Är medveten om att det kanske blir på ett ställe där det inte finns täckning och då blir det inget Internet. Men det är ingen katastrof för mig. Jag får besöka ett bibliotek, och låna dator där, när jag ändå måste proviantera och jobba i civilisationen.

Tack för den intressanta artikeln ” Shannons teorem - Trådlöst är värdelöst !”.

Åter nr 1/13

Filip Skräplund

« Svar #18 skrivet: 30 jan-08 kl 13:33 »
NMT använder gamla NMT450-mobilfrekvenserna som når mycket längre från masterna än de andra mobilt bredband-alternativen.
Ska man röra sig i naturen eller bo på avigt ställe är det nog ofta det bästa mobila alternativet.
« Senast ändrad: 30 jan-08 kl 13:35 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 30 jan-08 kl 13:56 »
Shannons formel säger inte alls att trådlöst är värdelöst. Den säger hur mycket information som kan överföras över en kanal. Nisse Husberg verkar inte förstå vad han själv skriver. Märklig artikel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 3 användare (2 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser