Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  brödkryddor?  (läst 26288 gånger)

electric_boogie

• -
brödkryddor?
« skrivet: 27 jan-08 kl 21:41 »
det kostar ju en del att köpa en påse med brödkryddor. på förpackningen står det att det är anis, fänkål och kummin i påsen. således bör man ju kunna göra egen brödkrydda. det borde bli billigare?

så... är det någon som vet mängden på de olika kryddorna i brödkryddan? är det bara en tredjedel av varje eller är det mer av någon ingrediens?

någon som gjort egen brödkrydda här?
~ Be the change you want to see in the world ~

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:brödkryddor?
« Svar #1 skrivet: 27 jan-08 kl 22:00 »
Jag köper anis, fänkål, kummin och pomerans var för sig och kryddar med. Brukar inte använda alla samtidigt dock. Det beror vad jag vill ha för smak på brödet. Sen kan man ju odla i alla fall anis, fänkål och kummin själv om man vill göra det från grunden.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

electric_boogie

• -
« Svar #2 skrivet: 27 jan-08 kl 22:25 »
Jag köper anis, fänkål, kummin och pomerans var för sig och kryddar med. Brukar inte använda alla samtidigt dock. Det beror vad jag vill ha för smak på brödet. Sen kan man ju odla i alla fall anis, fänkål och kummin själv om man vill göra det från grunden.

ah, okej. ja jag är inte så haj på det där med brödkryddning... därför tänkte jag att det skulle kännas bra att göra brödkrydda så som dom i affärerna smakar. därför ville jag gärna veta mängden av varje krydda...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 27 jan-08 kl 23:42 »
Äh,det kostar inte mycket att prova sig fram!

Jag sveper i vad som brukar finnas och blandar hejvilt..

Det är bara omväxling att brödet inte smakar exakt likt varje gång!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

electric_boogie

• -
« Svar #4 skrivet: 28 jan-08 kl 00:18 »
Äh,det kostar inte mycket att prova sig fram!

Jag sveper i vad som brukar finnas och blandar hejvilt..

Det är bara omväxling att brödet inte smakar exakt likt varje gång!

haha okej! ;D

joo det förstås men man vill ju inte att det ska smaka skit heller!

Clementine

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 28 jan-08 kl 19:04 »
vill du tvunget ha mått skulle jag satsa på en halv till en tsk av varje till ett grovbröd på 6 dl vätska. sen funkar det lika bra om du skippar en sort, tex anis som jag aldrig brukar ha hemma själv.
Jag har babylonsjukan!

electric_boogie

• -
« Svar #6 skrivet: 28 jan-08 kl 21:58 »
vill du tvunget ha mått skulle jag satsa på en halv till en tsk av varje till ett grovbröd på 6 dl vätska. sen funkar det lika bra om du skippar en sort, tex anis som jag aldrig brukar ha hemma själv.

hehe nej det är väl inte "tvunget" heller men min grundfråga var ju just hur stor andel av de olika kryddorna som det är i brödkrydda man köper från affären.

klart det går att prova sig fram men det skulle ju kännas lite snopet om man har stått och bakat en fin limpa och lagt ner kanske 3 timmar på den och sen smakar den inte bra för att man varit dålig på att smaksätta den... :-\

well jag får väl börja att utgå från recept i kokböcker och lära mig därifrån hur jag vill ha det antar jag. :)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: brödkryddor?
« Svar #7 skrivet: 01 feb-08 kl 17:54 »
Sedan jag skaffade bakmaskin så har det expromenterats rätt så frisk med smaksättning av brödet....   Allt från Ingefära till morötter har hamnat i smeten.. 
Med mer eller mindre lyckat resultat...  oftast smakar det bra...

I dag så skall det i Studenter futter i smeten..  DVS nötblandning..   Prova!!  Var nyfiken och du skola finna det vinnande brödet! 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
« Svar #8 skrivet: 10 feb-08 kl 18:54 »
Här i Karlskrona har vi den turen att vi har en grossist "affär" som säljer kryddor i 1kg burkar. Köper ingefära och gurkmeja till hästarna där. Blir mer å mer i påsen/påsarna för varje gång jag är där. Dom säljer juh kryddor till restauranger, och med tanke på att man köper ett kg kryddburk för runt en femtio lapp så blir det juh inte dyrt. Kan säga att mitt skafferi är fylld med en jädrans massa kryddor. Även bakpulver och vaniljsocker.. helt underbart. Blir såååå MYCKET billigare än att handla små burkar i affären plus att man ALLTID har det hemma :-)

Kan säga att alla möjliga kryddor åker ner i mitt bröd och bakverk. :-)

Här har ni en länk till en sida där dom säljer en jädrans massa kryddor. Förmånligt dessutom :-)

http://borgebykryddgard.jetshop.se/

electric_boogie

• -
« Svar #9 skrivet: 11 feb-08 kl 02:24 »
Här i Karlskrona har vi den turen att vi har en grossist "affär" som säljer kryddor i 1kg burkar. Köper ingefära och gurkmeja till hästarna där. Blir mer å mer i påsen/påsarna för varje gång jag är där. Dom säljer juh kryddor till restauranger, och med tanke på att man köper ett kg kryddburk för runt en femtio lapp så blir det juh inte dyrt. Kan säga att mitt skafferi är fylld med en jädrans massa kryddor. Även bakpulver och vaniljsocker.. helt underbart. Blir såååå MYCKET billigare än att handla små burkar i affären plus att man ALLTID har det hemma :-)

Kan säga att alla möjliga kryddor åker ner i mitt bröd och bakverk. :-)

Här har ni en länk till en sida där dom säljer en jädrans massa kryddor. Förmånligt dessutom :-)

http://borgebykryddgard.jetshop.se/

åh ja.. det låter bra. fast jag bor inte i karlskrona, utan i stockholm. så det blir lite långt för mig att åka liksom... :P

sivan48

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 11 feb-08 kl 06:13 »
Tusen tack för den länken Tulipan!
Speciellt bland häst-örterna hittade jag massa intressanta saker;
som lakrisrot,valerianarot,kamomillblom,gurkmeja och framförallt bockhornsklöverfrön,som jag inte har kunnat grodda sen 70-talet!
Och fraktfritt från 400kr dessutom.
Så tack för länken...

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
« Svar #11 skrivet: 12 feb-08 kl 23:31 »
Electric..... det var därför jag satte ut länken.. alla bor juh inte här i karlskrona.. å den länken hittar man typ allt på :-) å inte är det dyrt heller :-)

Sivan.. ja vassego.. va juh tvungen att dela med mig när det handlade om kryddor. Kanon bra sida å handla kryddor på..
Beställde efter Valeriana själv till ena hästen eftersom han har haft sina psyk egenheter.. efter att han började få valeriana har han lugnat sig och blivit riktig lugn och snäll.. inget bråk längre utan har till och med börjat bli lite kelsjuk... å det har han inte varit innan... så verkar som att han behövde få lite lugnande för sinnet :-)
Och är man galen på att baka en massa gottit så är det en perfekt sida.. jag handlade för strax över 400 spänn å jag fick  en jädrans massa grejer :-)

Lycka till med baket å hästarna :-)

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #12 skrivet: 19 feb-08 kl 07:51 »
Färska kryddor ifrån den egna örtagården är alltid gott att släga i degen ;)
Timjan och oregano e mina favoriter.
 ;)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 2 användare
Anders Flix, doompunk

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser