Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  halmbalshus  (läst 22798 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: halmbalshus
« Svar #40 skrivet: 22 feb-08 kl 08:40 »
En styv puts kommer att vara kass på en halmbalsvägg. Möjligen skulle kalkputs fungera. Cementputs, inte en chans, det kräver stabilare underlag.

Filip Skräplund

« Svar #41 skrivet: 22 feb-08 kl 08:45 »
En styv puts kommer att vara kass på en halmbalsvägg. Möjligen skulle kalkputs fungera. Cementputs, inte en chans, det kräver stabilare underlag.

Men då kommer metoden jag såg i tv-programmet från Kanada förra veckan väl till pass.
Där "sydde" man fast tätmaskigt metallnät utanpå halmbalarna som armering för cementputsen.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 22 feb-08 kl 08:51 »
Men då kommer metoden jag såg i tv-programmet från Kanada förra veckan väl till pass.
Där "sydde" man fast tätmaskigt metallnät utanpå halmbalarna som armering för cementputsen.

Vad händer när halmbalarna rör sig där bakom? Det blir spänningar i putsen som troligen gör att den så småningom spricker i stora bitar. Som när man putsar en timmervägg med cementputs fast värre.

Filip Skräplund

« Svar #43 skrivet: 22 feb-08 kl 09:00 »
Vad händer när halmbalarna rör sig där bakom? Det blir spänningar i putsen som troligen gör att den så småningom spricker i stora bitar. Som när man putsar en timmervägg med cementputs fast värre.

Jag skulle nog valt kalkputs istället, det är rätt elastiskt, spritputs på gamla trähus brukar hålla mycket länge utan nån behandling alls bara det inte blir takläckage.
Men jag tror en halmbalsvägg med lerputs blir känslig, det räcker nog med att råka komma åt väggen när den är fuktig för att leran ska lossna.
Och även en hårdpressad halmbal är för mjuk för att ge ett tillräckligt stadigt underlag, det blir nog lätt sprickor oavsett vilken puts man väljer.
Jag är beredd att ändra mej men min erfarenhet av geggamoja säjer mej att det håller bäst i torka.
« Senast ändrad: 22 feb-08 kl 09:05 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Torparen 221

• Hälsingland
« Svar #44 skrivet: 22 feb-08 kl 09:09 »
Men hur klarar en puts av lera, sand, halm, hästgödsel och sågspån, sådant som riktiga slagregn, hagel, frost mm??
Har ingen erfarenhet av puts i dylika matrial men i vårt "kulturområde" har  vi murat en blästerugn med en blandning av lera, sand och hästgödsel och det skulle brinna  precis som vanligt murbruk fast under betydligt längre tid, det har fungerat bra trots att det även har utsats för mycket höga tempraturer. Men som puts på halmbalshus ???
Ensamstående med, hundar, och ardenner.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #45 skrivet: 22 feb-08 kl 09:13 »
Märkligt.. vad bygger ni hus av? Guld?  ::) Jag byggde ett trähus på 65 kvm.. från grunden en gång.. HELA det huset kostade inkl. avlopp, grund, tak, färg, spik.. ja ALLT... strax under 180 000:-
Så siffrorna ni kommer med vet jag ej hur ni gör. Men jag kan lova er att mitt blivande halmhus lär va billigt.

Nej.. räknade ej med grund, endast vägg som jag skrev  ;). Grunden gjuter man givetvis själv. Platta.

Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Digitalis

• Logik tack!
    • Digitalis Arga Blogg
« Svar #46 skrivet: 22 feb-08 kl 13:46 »
Märkligt.. vad bygger ni hus av? Guld?  ::) Jag byggde ett trähus på 65 kvm.. från grunden en gång.. HELA det huset kostade inkl. avlopp, grund, tak, färg, spik.. ja ALLT... strax under 180 000:-
Så siffrorna ni kommer med vet jag ej hur ni gör. Men jag kan lova er att mitt blivande halmhus lär va billigt.

Nej.. räknade ej med grund, endast vägg som jag skrev  ;). Grunden gjuter man givetvis själv. Platta.

Ja, jag tycker också att kostnaderna verkar vara magiskt höga... :D Men jag tror det beror på att folk fått för sig att saker måste kosta för att fungera...
Mu is the new Yo!

ersam

• -
« Svar #47 skrivet: 22 feb-08 kl 14:40 »
Det räcker att räkna på vad plattan kostar så springer det snart iväg i kostnad! Gjorde en platta till befintligt garage på 10 kvm - nu kommer jag inte ihåg exakt men:
Grus: 1500 kr.
Avloppsdetaljer (golvbrunn på rör till stenkista): 600 kr.
Frigolit + armeringsnät: 1200 kr.
Betong: 4000 kr.
Övrigt: ???

Totalt bottenplattan ca 7500 kr

Börjar man kolla vad virke kostar för att inte tala om rördetaljer eller elgrejer... Kronorna tickar iväg!

ES

Norrsken

• -
« Svar #48 skrivet: 22 feb-08 kl 18:32 »
En tanke som slog mig, hur hänger man upp tavlor på en vägg bestående av putsad halm? Borde inte vara bästa materialet att spika och borra i..  ???
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Filip Skräplund

« Svar #49 skrivet: 22 feb-08 kl 21:43 »
Du får fixa egna väggmålningar.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #50 skrivet: 23 feb-08 kl 10:01 »
Finns det någon här som har erfarenhet av halmbalshus?

Hejsan

Jag har varit med och byggt några och tittat på fler

Tråkigt att den här tråden gick åt till att ventilera fördomar, lycka till med funderingarna.

Digitalis

• Logik tack!
    • Digitalis Arga Blogg
« Svar #51 skrivet: 23 feb-08 kl 11:17 »
Det räcker att räkna på vad plattan kostar så springer det snart iväg i kostnad! Gjorde en platta till befintligt garage på 10 kvm - nu kommer jag inte ihåg exakt men:
Grus: 1500 kr.
Avloppsdetaljer (golvbrunn på rör till stenkista): 600 kr.
Frigolit + armeringsnät: 1200 kr.
Betong: 4000 kr.
Övrigt: ???

Totalt bottenplattan ca 7500 kr

Börjar man kolla vad virke kostar för att inte tala om rördetaljer eller elgrejer... Kronorna tickar iväg!

ES

Ja, men man måste inte KÖPA allting alltid. Många människor skänker bort t ex överbliven cement, rör, fönster, virke osv hellre än att slänga det.
Nu har jag tillgång till skog och sågverk, så just virke är inget jag oroar mig för.

För att vara ett alternativt ställe så verkar många tänka i slit- och släng-banor ändå... Trist..
Mu is the new Yo!

ersam

• -
« Svar #52 skrivet: 23 feb-08 kl 12:58 »
En tanke som slog mig, hur hänger man upp tavlor på en vägg bestående av putsad halm? Borde inte vara bästa materialet att spika och borra i..  ???

Hur sätter man upp saker på gipsskivor?  ;)

Kanske man kan fälla in en regel i väggen. Kanske behöver man inte sätta upp en tavla med spik i väggen. Titta gärna i konstnärsbutiker - finns jättefina lösningar med trådar från taklisten. Varför göra det svårt för sig?

ES

ersam

• -
« Svar #53 skrivet: 23 feb-08 kl 13:03 »
Ja, men man måste inte KÖPA allting alltid. Många människor skänker bort t ex överbliven cement, rör, fönster, virke osv hellre än att slänga det.
Nu har jag tillgång till skog och sågverk, så just virke är inget jag oroar mig för.

För att vara ett alternativt ställe så verkar många tänka i slit- och släng-banor ändå... Trist..

Att gjuta platta överhuvud taget är ingen bra "alternativlösning" över huvud taget. Torpargrund är betydligt mer traditionell och kräver mindre resurser. Den kan dessutom göras av material på platsen.

Tyvärr är många inte beredda att göra avkall på sin bekvämlighet och ska ha jämnvarmt och tillgång till sin dator med trådlöst bredband. Riktiga "alternativare" finns det nog inte många av idag...

ES

Digitalis

• Logik tack!
    • Digitalis Arga Blogg
« Svar #54 skrivet: 23 feb-08 kl 14:01 »
Att gjuta platta överhuvud taget är ingen bra "alternativlösning" över huvud taget. Torpargrund är betydligt mer traditionell och kräver mindre resurser. Den kan dessutom göras av material på platsen.

Tyvärr är många inte beredda att göra avkall på sin bekvämlighet och ska ha jämnvarmt och tillgång till sin dator med trådlöst bredband. Riktiga "alternativare" finns det nog inte många av idag...

ES

Som jag ser det behöver man inte direkt göra avkall på några bekvämligheter heller ;) Det finns ju så många nya produkter också, som man iofs måste köpa, men som i gengäld inte sliter mer på naturen än naturen själv gör. Så länge man ser till att allting har en uppgift i kretsloppet så tycker jag att man kan ha så mycket bekvämligheter man vill.

Hur löser man fuktproblemen som ofta uppstår med torpargrund ekologiskt? Någon som vet?
Mu is the new Yo!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #55 skrivet: 23 feb-08 kl 14:21 »

Jette enkelt....   under byggandet så installerar man en list uppe vinkeln mot taket. där fäster man upphängnings anordningen...
Tittta in på gallerier dom har gasnka ofta en sådan lösning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #56 skrivet: 04 mar-08 kl 21:29 »
Kom på världens idé med ett halmbals hus idag.. luftsolfångare.. iom att väggarna är så pass tjocka så borde man ju kunna placera en ruta i kant med innervägg och en med yttervägg.. o då har man en luftsolfångare om man har ventiler i innerst glaset... right?  ???
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Filip Skräplund

« Svar #57 skrivet: 04 mar-08 kl 23:01 »
Kom på världens idé med ett halmbals hus idag.. luftsolfångare.. iom att väggarna är så pass tjocka så borde man ju kunna placera en ruta i kant med innervägg och en med yttervägg.. o då har man en luftsolfångare om man har ventiler i innerst glaset... right?  ???

Om du sätter en svart plåt mellan glasrutorna så.  ;)

ersam

• -
« Svar #58 skrivet: 05 mar-08 kl 17:58 »
Hur löser man fuktproblemen som ofta uppstår med torpargrund ekologiskt? Någon som vet?

Arbetar du med ekologiska lösningar så är det oftast inget problem. Fukten måste kunna röra sig igenom byggnaden. Lägger du på en plastmatta eller anväder mineralull med fuktspärr så riskerar man problemen.

Vill man vara på den säkra sidan så kan en väldränerad bädd av makadam som är kapilärbrytande vara bra att ha under.

ES

Tuve

• Skåne
« Svar #59 skrivet: 06 mar-08 kl 13:10 »
Jag har inte läst hela tråden, men vill tipsa om hus byggda med stampad halm blandad med lera och/eller gödsel, som sen putsas.
De har byggt ett sophus på Augustenborgsskolan i Malmö på det sättet. För mer info kontakta Miljöförvaltningen i Malmö.

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 2 användare
Nulf, matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser