Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  halmbalshus  (läst 22806 gånger)

wikhall

• Gäst
SV: halmbalshus
« Svar #20 skrivet: 11 feb-08 kl 11:12 »
Lite läsning, för all del på engelska:

http://www.ecobuildnetwork.org/pdfs/Fire_safety.pdf

Eftersom det inte brunnit i något halmbalshus och det inte finns så många i Sverige är den inhemska dokumentationen lite klen...

Filip Skräplund

« Svar #21 skrivet: 12 feb-08 kl 15:47 »
Enligt länken så brinner det, föga förvånande, ganska lätt i halmhus, om halmen är exponerad, alltså ej täckt med lerputs.

Citera
The author has collected 14 reports of fires in straw bale buildings during and after construction.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ersam

• -
« Svar #22 skrivet: 12 feb-08 kl 15:58 »
Snarare handlade det om att det främst finns brandrisk vid byggandet där det finns lös halm:

"The most typical pattern of fire, reported in five instances, was where a construction activity
ignited loose straw on the ground, which ignited loose straw on the surface of an adjacent wall". Sid 4 i ovan rapport.

Tror nog att inredningen är betydligt farligare än konstruktionen vid brand!

ES

Digitalis

• Logik tack!
    • Digitalis Arga Blogg
« Svar #23 skrivet: 17 feb-08 kl 18:28 »
Hej,

Undrar om någon har erfarenhet av att använda hampabalar istället för vanlig halm? Vad jag läst är hampa det enda naturligt brandskyddade isoleringsmaterialet som finns.
Tydligen är det svårt att få det att brinna pga. oljorna i växten och glöder därför bara även vid höga temperaturer, det är också därför det är högst energisnålt och användbart som pellets att elda med.

Hittar inte just den länken som beskriver det, men här är lite andra länkar med närliggande info:
http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/ProductDetails.aspx?productID=635

Fler användningsområden inom byggnadsmaterial:

http://www.hampa.net/anv_byggmaterial.htm

Hampa behöver dessutom inga bekämpningsmedel för att växa bra, så produkten är helt ekologisk.

Vad tror ni om det? :)
Mu is the new Yo!

Mirami

« Svar #24 skrivet: 17 feb-08 kl 20:02 »
Coolt att den lilla mängden narkotiska substanser håller
skadedjur borta från lusten att rota runt i isoleringen :P ;D

Om hampa är brandsäkrare än halm så ska jag helt klart
fundera på den varianten till mitt bygge....

Filip Skräplund

« Svar #25 skrivet: 17 feb-08 kl 20:04 »
Hampa verkar intressant.
Dessutom skulle den vara idealisk att odla på lågt liggande mossodlingar, där inte mycket annat växer bra.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Digitalis

• Logik tack!
    • Digitalis Arga Blogg
« Svar #26 skrivet: 18 feb-08 kl 16:45 »
Hampa verkar intressant.
Dessutom skulle den vara idealisk att odla på lågt liggande mossodlingar, där inte mycket annat växer bra.

Ja, hampa är väldigt bra till mycket har jag insett de sista åren. Tyvärr så har vi en något svedsvängd stat som inte har vett nog att läsa på innan de uttalar sig om saker o ting. Det är ju fortfarande extremt hårda regler runt just industrihampaodling då man fabulerat ihop historier om att man skulle kunna smyga in "droghampa" i sina industrihampa-odlingar..... Kan säga att de flesta fall så skulle det leda till fullständigt värdelös "droghampa" eftersom dessa inte får vara i närheten av hanplantor eftersom de då kan bli pollinerade och tappar då effekten. Det står en del om detta på www.hampa.net

Samtidigt lagstadgar man inte runt växter som t ex änglatrumpet (innehåller atropin), passiflora (MAO-hämmare, innehåller harmala, säljs bl a på ICA som te utan varningstext t o m) och många, många fler. Dessa växter kan vara direkt dödliga, och vissa använder dem som narkotika. Men det blundar vår kära stat totalt för.
Cannabis Sativa är nämligen djävulen, för det har Harry J Anslinger fastslagit alldeles själv :D (De glömmer också helt bort att utan hampa och ett par andra kultur/medicinväxter så hade förmodligen inte Sverige haft någon ekonomi eller hälsa att prata om för ca 100 år sen samt att så sent som 1970-tal så såldes faktisk mediciner med cannabis på vårt kära statliga Apotek :D)

Jag tröttnade på konstig propaganda samt skolmedicinen och började läsa en hel del om just medicinväxter efter att för 74:e gången (eller ja, det är väl kanske närmre 14 mediciner de mulat i mig de sista 4 åren...) läst på min bipacksedel att "Vi vet fortfarande inte hur [läkemedelsnamn] fungerar, men vi TROR att....." :P Det var så jag upptäckte hampans alla tusentals användningsmöjligheter. På hampanätet står det om en hel del som sagt, men det finns ännu mer information om man letar. Vissa företag riktar in sig på enbart hampa-produkter. Man kan även grodda fröna och få näringsrik mat.

Dock verkar reglerna för hampa luckras upp en del i takt med att resten av Europa börjar förstå att vi haft hybris i ett par decennier nu...

Men som sagt, ta en titt runt på Hampanätet och googla lite så hittar ni nog en hel del intressanta varianter på ekologiskt byggmaterial i hampa.

När jag väl får ork att börja bygga så kommer det med största sannolikhet att bli med hampa i väggarna och kanske som spånplattor också! :)

Edit: Hittade lite om lagstadgningen på Jordbruksverket: http://www.sjv.se/nyhetsarkiv/nyheter/euochsvensklagstiftningkolliderarnardetgallerodlingavhampa.5.7502f61001ea08a0c7fff120365.html

Tyvärr verkar inte heller de ha läst på ordentligt. Cannabis och Hampa ÄR samma sak, Hampa är nämligen det svenska namnet för Cannabis Sativa och inget annat. Det du odlar på fält till energi och material är samma växt som du odlar för medicinsk/narkotisk användning. Man kan dock bara använda honplantor till medicin/narkotika och det krävs väldigt god/pedantisk omvårdnad (alltså inte alls som industrihampan som kan växa alldeles utmärkt utan vår hjälp) för att man ska få "önskvärt resultat". De narkotiska "preparat" som urvinns heter officiellt marijuana (torkade blommor) och hasch (den "kåda" som bildas på honplantan skakas/dras/slås av plantan). THC är dessutom inte det enda verksamma ämnet, utan bara det mest kända. (Kuriosa: Kroppen producerar själv ett THC-liknande ämne på daglig basis, det är det som gör dig hungrig, glad osv. :)  Läs mer på: https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Anandamide  Där finns även de andra cannabinoiderna presenterade)

(Jag tål inte lögner  8))
« Senast ändrad: 18 feb-08 kl 19:29 av Digitalis »
Mu is the new Yo!

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #27 skrivet: 19 feb-08 kl 19:24 »
Varför är folk så skeptiska hela tiden? Varför talar man om eld så fort man snackar om ett halmhus? Trä är ju lika urdumt det om man tänker på brandfaran.

Men folk är alltid "off" mot saker som dom ej känner till,. flyga te månen, gaypeople eller ja halmhus. Halmhus / balshus måste ju vara det ultimata som singelhus i de flesta landskap..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Filip Skräplund

« Svar #28 skrivet: 19 feb-08 kl 19:47 »
Jag skulle oroa mig mer för råttor och möss än eldfaran, om jag hade ett halmhus.
Fast jag tror nog exponerad halm tar eld lite lättare än trävirke, det är närmast jämförbart med hyvelspån.
Jag har eldat en hel del halm, man brukar behöva tändmedel men när väl elden startat brinner det riktigt bra i torr halm.

Digitalis

• Logik tack!
    • Digitalis Arga Blogg
« Svar #29 skrivet: 19 feb-08 kl 20:05 »
Varför är folk så skeptiska hela tiden? Varför talar man om eld så fort man snackar om ett halmhus? Trä är ju lika urdumt det om man tänker på brandfaran.

Men folk är alltid "off" mot saker som dom ej känner till,. flyga te månen, gaypeople eller ja halmhus. Halmhus / balshus måste ju vara det ultimata som singelhus i de flesta landskap..

Personligen är jag livrädd för eld, alla kategorier, pga. att mitt barndomshem brann ner. :P Jag vill ha så brandsäkert som möjligt och då är hampa bättre än både trä och halm.
Mu is the new Yo!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #30 skrivet: 20 feb-08 kl 00:03 »
Brandfaran är relativ...   

I min värld så är den största faran i att man inte har planerat för branden... 
Ser man efter var farorna finns så kan man undvika dom... 
En okontrollerad brand är livsfarlig..

Avseende halmbal...  Min Far monterade en halmpanna den rymde om jag inte minns fel 4 halmbalar dom gamla små...   på morronen stoppade man 3 som man inte öpnade upp och den 4:de spättade man upp.. Den använde nan att tända dagens brasa.. när man kom hem efter dagens värv vid 17 tiden så var det färdigbrunnet och temperaturen i pannan var nere på ljummet.. 
Då borde det ha brunnit i kanske 6-7 timmar innan allt ver borta...

Puttsar man då halmen.. Så har man den inkapslad och det är svårt att få fyr på den... 
Råttor och möss..  Hampan är en idial lösning...  Men annars så kan man använda eneris som man lägger mellan balarna och får en naturlig lösning på gnagarproblemet dom inte uppskattar detta.. 

Jag har i allfall bestämt mig det blir ett halmbalshus så fort jag har ekonomin till det...  Vilket inte verkar vara så långt borta...
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: I sex våningar
« Svar #31 skrivet: 20 feb-08 kl 07:51 »
bygger ingen sansad människa ett hus med ett brandfarligt material.

Man skall alltid tänka att det som kan gå illa, gör det också. Halmhus brinner. Kan råttorna boa i isoleringen, gör dom det. Kan fukten tränga upp i väggarna, gör den det. Kan det bli kondens och mögelangrepp, blir det det.

Mina grannar har byggt ett halmbalshys med lerputs på utsidan. Enl dem är inte halmbalshus alls särskilt eldfarliga, i alla fall inte om det tar eld inne i huset. Lera isolerar tydligen bra mot värmen, och som alla vet så brinner inte lera särskilt bra heller. (Om man tvivlar på det sistnämnda kan man ju prova själv att bränna lite lera och se vad som händer)

De flesta hus kan invaderas av råttor och man kan få fuktskador i många sorters material också. Däremot andas ler/halmhus väldigt bra. I mina grannars hus är det i alla fall ett väldigt trevligt inomhusklimat.

Johannes, är du intresserad av att komma i kontakt med mina grannar och fråga lite, så hör av dig!

Norrsken

• -
« Svar #32 skrivet: 20 feb-08 kl 21:22 »
Jag har i allfall bestämt mig det blir ett halmbalshus så fort jag har ekonomin till det...  Vilket inte verkar vara så långt borta...

Vad behövs för ekonomi till detta? Ursäkta en trött febrig hjärna som inte är i stånd att konvertera amerikanska enheter..

Låt oss säga ett halmbalshus på ca 40-50 m2, med loft..

Vad behöver man ha för grund för ett sånt hus? Hel platta, eller räcker det med plintar?

Självklart förstår jag att det inte går att ge några exakta siffror, men gissningar! Klarar man ett sånt bygge på 200000, eller ska man räkna 600000?

Jag blev lite kär just i halmhusen efter den där filmen, och alla bilder jag sett här..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #33 skrivet: 21 feb-08 kl 15:36 »
Jag har räknat en gång på 10 meter vägg.. standardhöjd.. med reglar, skivklädnad inuti och balar / puts utanpå.. ca 2500 kr.. om man gör allt själv, vilket man givetvis gör  ;)
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Norrsken

• -
« Svar #34 skrivet: 21 feb-08 kl 17:40 »
Jag har räknat en gång på 10 meter vägg.. standardhöjd.. med reglar, skivklädnad inuti och balar / puts utanpå.. ca 2500 kr.. om man gör allt själv, vilket man givetvis gör  ;)

Låter ju relativt överkomligt :o Hur är konstruktionen tänkt med skivklädnad? Och vad är det för typ av skivor som används?
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Digitalis

• Logik tack!
    • Digitalis Arga Blogg
« Svar #35 skrivet: 21 feb-08 kl 19:58 »

Har du möjligen räknat nåt på vad grunden kostar? :)
Mu is the new Yo!

ersam

• -
« Svar #36 skrivet: 21 feb-08 kl 20:17 »

Räkna om! Har du byggt på riktigt? Räkna med kringkostnader som transporter och annat så springer det snart iväg. Tror att ett hus på ca 15 kvm (bygglovsfritt) kan hamna på ca 10' - 15' med riktig grundläggning, eldstad(-äder) och åretrunt standard. Då är det billigt och räknat med mycket återvunnet.

ES

Filip Skräplund

« Svar #37 skrivet: 21 feb-08 kl 23:47 »
Men hur klarar en puts av lera, sand, halm, hästgödsel och sågspån, sådant som riktiga slagregn, hagel, frost mm??
Det är ju bara att röra ihop en liten mängd, låta torka och sen se hur hållbar en genomfuktad klump är under en spolslang t ex,
tvivlar på att jag skulle bli impad.
Det finns nog risk att det blir ett evigt lappande efter några år.
Har man dessutom dåligt underlag för putsen såsom bara halmbalar är utsikterna ännu sämre.

Jag såg förresten ett tvprogram om en engelsk familj som köpt ett ruckligt ställe i Frankrike.
Dom försökte foglaga stenhuset med lerputs, det bara flöt bort i regnet.
Kalkputs eller cementputs skulle jag välja även till halmhus.
« Senast ändrad: 22 feb-08 kl 00:12 av Filip Skräplund »

ersam

• -
« Svar #38 skrivet: 22 feb-08 kl 08:18 »
Men hur klarar en puts av lera, sand, halm, hästgödsel och sågspån, sådant som riktiga slagregn, hagel, frost mm??
Det är ju bara att röra ihop en liten mängd, låta torka och sen se hur hållbar en genomfuktad klump är under en spolslang t ex,
tvivlar på att jag skulle bli impad.
Det finns nog risk att det blir ett evigt lappande efter några år.
Har man dessutom dåligt underlag för putsen såsom bara halmbalar är utsikterna ännu sämre.

Jag såg förresten ett tvprogram om en engelsk familj som köpt ett ruckligt ställe i Frankrike.
Dom försökte foglaga stenhuset med lerputs, det bara flöt bort i regnet.
Kalkputs eller cementputs skulle jag välja även till halmhus.

Kanske du inte sett att det krävs andra grundförutsättningar än traditionellt byggande med exempelvis större takutsprång. Tanken med hela konstruktionen är att den ska vara öppen dvs att kunna ta åt sig fukt och sen kunna avge den. Därför ska inte cementbruk användas. Självklart ska du inte spola med slang på leran! Den ska skyddas. Gör du samma sak på vilket annat hus får du också problem - det är ytterst svårt att få helt tätt!

ES

Filip Skräplund

« Svar #39 skrivet: 22 feb-08 kl 08:28 »
Men leran lossnar också, andra putser håller bättre.
Av de foton jag sett att döma är inte taköverhängen på lerhus så olika andra typer av hus.
Gör man däremot som jag förespråkat tidigare en taktäckt veranda runt hela huset så är det problemet ur världen, då är väggen alltid torr.
En annan sak som talar för MYCKET stora taköverhäng:
Citera
The bales must be dry before instalation and remain dry throughout their life, as once wet they are more likely to compost than dry out.

Källa: http://www.waitakere.govt.nz/abtcit/ec/bldsus/pdf/materials/earthbuilding.pdf

« Senast ändrad: 22 feb-08 kl 10:57 av Filip Skräplund »

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 3 användare (1 dolda)
Galaxie, Pamilla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser