Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag har blivigt med kyckling!!!  (läst 3410 gånger)

ela84

Jag har blivigt med kyckling!!!
« skrivet: 25 jan-08 kl 13:54 »
Håller på att fixa ett litet bo åt del lilla kraken å behöver er hjälp.
Hur varmt ska den ha? (Född i kläckare)
Behöver jag köpa in nån speciel mat eller klarar den sig på kokt ägg å malen allfoder?
Vad bör jag mer tänka på för att den ska klara sig?
Hoppas nu att de vill kläckas någon mer så den slipper bli ensam.
Tackar för alla fåd ;D
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Margit

• Gäst
Re:Jag har blivigt med kyckling!!!
« Svar #1 skrivet: 25 jan-08 kl 13:58 »
GRATTIS!!  ;D

Kokt finhackad äggula
Undulatfrön (hirs)
Finhackad majs
Finklippta Alf-alfagroddar

och friskt vatten i en grund skål, lägg gärna i lite stenar så de inte riskerar att falla i och bli våta/kalla.

Värme behöver den absolut, under mamman är det säkert 37 grader...men jag kan inget om värmelampor så det får någon annan svara på.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #2 skrivet: 25 jan-08 kl 14:09 »
Du behöver ha en värmelampa eller ett värmetak åt dom.
Värmelampa finns att köpa på granngården.
Första veckan ska de ha ca 33 grader sedan kan man sänka värmen med ett par grader i veckan.
Ge dom maten utanför "lampvärmen" så att de vänjer sig vid att då och då vara utan värmen.

Har du för varmt åt dom så ligger de utspridda i utkanten av det värmda området.
Har du för kallt åt dom så ligger de i en "klump" i mitten av det värmda området.
« Senast ändrad: 25 jan-08 kl 14:12 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Taggis

• vänner
« Svar #3 skrivet: 25 jan-08 kl 14:25 »
Jag hade min kyckling Knytet i en stor kaninbur framför elementet på toan ,fungerade helt ok.Han hade en skolåda me handuk i som han boa in sej i .
Han är nu en fullvuxen liten vit dv. tupp som bor ute me dom andra,svarar när jag kallar på honom & verkar trivas bäst när "mamma" har honom i famnen & gosar me han .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #4 skrivet: 25 jan-08 kl 14:50 »
Men gratulerar!  :D

*vill se bild!*

AnnikaE

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 25 jan-08 kl 14:53 »
Men gratulerar!  :D

*vill se bild!*

Men hur går det själv då jenny/Annika
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #6 skrivet: 25 jan-08 kl 15:53 »
Vad kul!  

VARNING dock - undulatfrö kan svälla i lilla kycklingens kräva och DÖDA den.
Föreslår att du maler även undulatfrön för att undvika detta.

Jag råkade ut för detta förfärliga i somras med min första kycklingkull. Hade läst och pratat med grannar, och fått tips om undulatfrön. Det verkade smart då det har små frön. MEN - efter jag serverat dem undulatfrön, läste jag sent på kvällen  i EN av mina många nyanskaffade böcker om hönsvård att det kunde vara risk att dessa svällde. Jag gick då ut och tog bort fröna. Men för sent. Nästa morgon låg en av de fina dunbollarna med benen i vädret, den som var sötast och mest matsugen... När jag skar upp krävan för att se om det kanske var detta, var den alldeles uppspänd och full av undulatfrön. Det var tillräcklig bevis för mig om dödsorsak.

VATTENSKÅLEN är också viktig - min moster förlorade sina kycklingar för några år sedan när de ramlade i en "gullig" skål som var för djup och utan stenar. (Man kan också lägga en upp och nedvänd kruka i mitten av vattenfatet så att kycklingen bara kommer åt en remsa vatten vid kanterna).

Lycka till!
« Senast ändrad: 25 jan-08 kl 15:54 av Melsäter »
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Margit

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 jan-08 kl 19:56 »
Vad kul!  

VARNING dock - undulatfrö kan svälla i lilla kycklingens kräva och DÖDA den.
Föreslår att du maler även undulatfrön för att undvika detta.

Jag råkade ut för detta förfärliga i somras med min första kycklingkull. Hade läst och pratat med grannar, och fått tips om undulatfrön. Det verkade smart då det har små frön. MEN - efter jag serverat dem undulatfrön, läste jag sent på kvällen  i EN av mina många nyanskaffade böcker om hönsvård att det kunde vara risk att dessa svällde. Jag gick då ut och tog bort fröna. Men för sent. Nästa morgon låg en av de fina dunbollarna med benen i vädret, den som var sötast och mest matsugen... När jag skar upp krävan för att se om det kanske var detta, var den alldeles uppspänd och full av undulatfrön. Det var tillräcklig bevis för mig om dödsorsak.

VATTENSKÅLEN är också viktig - min moster förlorade sina kycklingar för några år sedan när de ramlade i en "gullig" skål som var för djup och utan stenar. (Man kan också lägga en upp och nedvänd kruka i mitten av vattenfatet så att kycklingen bara kommer åt en remsa vatten vid kanterna).

Lycka till!

Ojdå!  :o

Undulatfrön rekommenderas ju i många hönsböcker...däremot står det att man ska undvika för mycket bröd och ris, samt för mycket och långa grässtrån...

Vad består egentligen kycklingfoder av? Någon som vet?

Jag har köpt s.k äggfoder som säljaren säger ska vara fullvärdig kost till kycklingar, det är gult och luktar lite sött med små svarta frön i...inte lika populärt som mosad äggula men nu orkar jag inte koka fler ägg på ett tag  ::)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:kyckling start
« Svar #8 skrivet: 25 jan-08 kl 20:30 »
Vad består egentligen kycklingfoder av? Någon som vet?

Fenix Startfoder  (19% protein)
48% vete
16% sojamjöl
15% havre
  7% vetekli
  6% raps ext
  2% raps
  1% ärtmjöl
  1% monokalciumosfat (= fosfor+kalk)

+ Vitamin A D E och selen

:)
« Senast ändrad: 26 jan-08 kl 13:01 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Margit

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 jan-08 kl 00:15 »
Tack Grimla!

Vet du vad jag menar med äggfoder? Det är knallgult, ser ut som kaksmulor nästan - tror du det är fullvärdigt?  som tillskott till fröblandningen de får bredvid menar jag. Svårt det där med alla vitaminer  :-\
Men gubben i foderaffären menade att det skulle räcka med att ge detta "äggfoder".
« Senast ändrad: 26 jan-08 kl 00:16 av Margit »

bea

« Svar #10 skrivet: 26 jan-08 kl 10:00 »
Det låter som ett foder min bror gav sina kanariefåglar när jag var liten...för att de skulle få bättre färg ::)
Jag har förmodligen fel...det var ju länge sedan !
Jag ger mina mosat ägg,riven morot,startfoder (köper på granngården)och när de blir lite större delar jag äpplen (vilket dom älskar)
Har givit undulatfrön oxå men dock sällan och ingen olycka har inträffat peppa peppa! :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 26 jan-08 kl 13:19 »
Tack Grimla!
Vet du vad jag menar med äggfoder? Det är knallgult, ser ut som kaksmulor nästan - tror du det är fullvärdigt?  
Cliffi ?
spannmål, oljor och fetter, vegetabiliska biprodukter, socker, mjölk och mjölkderivat, frön, honung, mineralämnen, färgämnen och konserveringsmedel: EU-tillsatser, smakämnen.Vitamin B1, B2, B6, B12, C.
75 kr kilot...
Raff ?
bageriprodukter, ägg (5 %), socker, oljor, fetter, mjölk, mjölkprodukter, fröer, vegetabiliska biprodukter, mineraler, smakämnen, EU-godkända antioxidanter och färgtillsatser.
130 kr kilot...

Jättedåliga innehållsdeklarationer  :-\ men det det är inte det största problemet.
Det stora problemet är att dessa är ju inte gjorda för att användas till livsmedelsproducerande djur !

Vilket höns är både genom äggen och köttet.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Prosit

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 26 jan-08 kl 13:51 »
På många Granngården öppnar de en säck så man kan köpa ett par kilo av kyckling start. Det är riktigt bra att ha bredvid alla äggulor och blodpudding och keso mm man kan ge. Det går åt fortare än man tror!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Margit

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 26 jan-08 kl 14:51 »
Tack för information och tips...inte vet jag vad fodret hette men det var en 20-kilossäck som han öppnade och tog ur, 20:- för c:a ett halvkilo.

Det var som du säger Grimla olika burfåglar på påsen...undulater, kanariefåglar osv. så det är inte avsett specifikt för höns. Skulle kunna tänka mig att det är Raff...det luktar ägg/sockerkaka.
Nu är det ju så att jag bara har 7 st. småkycklingar så det är ju ingen uppfödning i större skala precis  ;D.

Prosit - kyckling start hade nog varit det bästa men Granngården ligger en bit härifrån, ska ta mig en tur i veckan och se om de kan öppna en påse åt mig.

Tack för all hjälp  :)

Bovanägare

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 26 jan-08 kl 15:23 »
Var ett tag sedan jag hade kycklingar, men jag gav dem ochså kycklingstart och mosade kokta ägg. Lite kokta makaroner åkte ochså med.

ela84

« Svar #15 skrivet: 26 jan-08 kl 22:42 »
Tack för alla tips å råd, nu e dom 3st :)
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #16 skrivet: 27 jan-08 kl 00:17 »
Granngården hos mig öppnade inte den stora säcken (och att köpa en 25 kilos säck kändes som en överdrift för fyra kycklingar...)

Mina kycklingar - de överlevande - blev stora och starka på hackad ägg och finmalen vegitabilisk allfoder
med tillskott av
- filmjölk/yoghurt
- finhackade morötter, äpple, tomater, ärtor, mm
- ... och så den finmalda undulatfrön förstås.
  Morteln och handleden blev ordentligt använda ett tag där!
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser