Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  örter som lindrar magsjuka ?  (läst 33898 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
örter som lindrar magsjuka ?
« skrivet: 13 feb-05 kl 20:57 »
finns de?

Har precis haft magsjuka i familjen och har funderat på vad man kan stoppa i sig. Iallafall för att inte förvärra obehaget? finns det kanske örter mot illamående, halsbränna, orolig mage? magsjukan orsakas ju ofta av virus så det finns kanske inget som biter på just den men...
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Sanna

• Gäst
Re:örter som lindrar magsjuka ?
« Svar #1 skrivet: 14 feb-05 kl 15:54 »
Tja, jag brukar alltid köra med kamomillte i tid och otid. Det tycker jag hjälper mot det mesta!

/Sanna

Monica

« Svar #2 skrivet: 14 feb-05 kl 17:21 »
Magsjuka kan vara virus, men kan också vara en förgiftning av något slag. Det är livsfarligt att ta bort symptomen i dessa sammanhang. Försök istället finna orsaken till magsjukan. Är alla i familjen drabbade osv......ställ dig själv alla frågor och försök finna orsaken. När du vet den, sen kan du gå vidare och dricka/äta örter för att bygga upp ditt försvar/styrka igen

esmaralda

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 feb-05 kl 20:45 »
Pepparmynta lugnar illamående. Det är ju även en "magört".

Rutan

« Svar #4 skrivet: 14 jul-05 kl 23:24 »
Min svägerska som har jobbat på dagis hävdar att om man äter några hela vitpepparkorn så fort man tror sig ha varit i närheten av magsjuka så ska man inte bli smittad.
Jag har inte testat det, men det kan ju vara värt ett försök.

ananda

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 okt-05 kl 13:24 »
Vitpepparkornskuren är välkänd där jag kommer ifrån, och jag har provat. Det fungerar då på mig. Men jag har rent allmänt alltid klarat mig bra mot magsjuka. Men pepparkornen är ju ofarliga att prova, och enkla att svälja hela.
Ta 7 åt gången efter behov.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 06 okt-05 kl 13:27 »
Får man kramper under magsjukan så hjälper det att tugga fänkålsfrön.

HildaM

« Svar #7 skrivet: 15 okt-05 kl 18:45 »
Hela vitpepparkorn hjälper bara när man känner att något är på gång.  Har magsjukan redan brutit ut tycker jag inte längre att det verkar. Och enda gången någonsin som jag dricker svart té är när jag är magsjuk, det lugnar.

Zezila

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 feb-06 kl 17:32 »
Undvik mjölk, grädde. Och griskött.  Om man har feber och kräkning, gärna fasta, inget mat och lite vatten. Pro via blåbär o ev. nypon är bra sätt som nödmat. då blir frisk fortare.
När min barn var 2 år som drabbats. Märkte skillnad o är bäst att vara fasta o blev bra igen efter tre dagar. Om man ger mat då fördröjer dagar. Dill ger mildare i mage.
Kamomill te är bra för oro /fungerar som lugnande. låt stå te i vatten på ca 5 min, som har precis börjat kokt, slå av.

Om man misstänker att kan bli smittas, var försiktigt med mejerit o griskött, då håller man sig.

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 25 feb-06 kl 17:45 »
 10 Vitpepparkorn använder vi :)
Den enda magsjuka jag drabbats av på många år är Vinterkräkarsjukan och mot den hjälpte inga vitpepparkorn i världen...
 Man brukar inte vilja ha något annat än vatten när man är riktigt dålig. Sen brukar vi ge rostat vitt bröd utan smör och Proviva till "gamlingarna" på jobbet som varit dåliga. Första "riktiga" måltiden brukar få bli kokt fisk.
                   Mvh
                 Charlotte
« Senast ändrad: 25 feb-06 kl 17:47 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 25 feb-06 kl 17:50 »
Svärmor påstår att om du tagit 3 pepparkorn istället för 10 så hade du klarat dig från vinterkräksjukan.
Det är tydligen principen från homeopati hon utgår ifrån.

Får väl prova det nästa gång den härjar här :)
                 Mvh
              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #11 skrivet: 28 feb-06 kl 19:15 »
Om man börjar känna sig lite illamående så kan det hjälpa med avkok på rölleka. Man tar ett par tsk torkad rölleka till en tekopp vatten, låter det koka upp och dra ca 5 min. Smakar rejält beskt, men hjälper mot orolig mage!

grodan2859

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 dec-06 kl 10:12 »
Kanel, ingefära och kardemumma brukar vara bra för illamående. Går bra att göra te på. Anledningen till att vi har pepparkakor är att gömma smaken på dessa kryddor så pepparkakor är inte så dumt.

martinki

• ljuspunkt
« Svar #13 skrivet: 10 dec-06 kl 16:08 »
Just det!  Jag småäter på kardemummafrön istället för tuggummin och karameller. Överdoseringsrisk finns inte och en orolig mage blir bara så bra.

Martin

sannah

• -
« Svar #14 skrivet: 04 dec-07 kl 17:24 »
om man är gasig o orolig så är te på krossade anis- och fänkålsfrön väldigt trevligt, det lägger sig som en duk runt i magen o liksom kväver allt jobbigt (känns det som). sen luktar o smakar de ganska speciellt så där kan man vara lite försiktig, men även utspätt te lindrar snabbt

Wynja

• Västmanland
« Svar #15 skrivet: 02 jan-08 kl 09:24 »
Tänkte på det där med rolleka mot orolig mage..? Någon mer som har erfarenhet om det? Min erfarenhet är nämligen att det är laxerande. Jag använder alltså rölleka mot förstoppning.  :o

Norrland

• Ångermanland
SV: örter som lindrar magsjuka ?
« Svar #16 skrivet: 11 feb-08 kl 11:10 »
Enl min erfarenhet är det rölleka som styr/reglerar alla kroppsvätskor (tyvärr har jag inget annat ord, på tyska kallas det "Säfte" som menas att kroppen "ställas in på viss nivå" - om man kan säga så) så det kan lika bra vara så att rölleka hjälper mot förstoppning.
Läste just i boken "Hälsa ur Guds Apotek" av Maria Treben att man använde rölleka mest mot diarré.

Själv dricker jag rölleka-te varje morgon. Hittills slapp jag alla mag - och kräksjukdomar  :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #17 skrivet: 24 feb-08 kl 19:34 »
Här tar vi 5 kryddpepparkorn för att slippa magsjuka! Har inte haft magsjuka på många år så kanske det fungerar!?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #18 skrivet: 25 feb-08 kl 19:31 »
Här tar vi 5 kryddpepparkorn för att slippa magsjuka! Har inte haft magsjuka på många år så kanske det fungerar!?

Gick nyligen en livsmedelskurs och kursledaren hävdade att det funkade, både mot magsjuka och matförgiftning...
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

hildegard

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 05 mar-08 kl 19:53 »
vitpepparkorn funkar också, även vid förkylning

Dela detta:

* Inloggade just nu

1536 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser