Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatis sorter-vad har ni odlat?  (läst 11608 gånger)

anders 67

• Dalarna
Potatis sorter-vad har ni odlat?
« skrivet: 22 jan-08 kl 16:00 »
Det eviga frågan,eller....?
Jag undrar vilka potatis sorter ni odlat som ni tycker är bra.
Tidiga lagringsbara sorter som hinner färdigt innan bladmöglet kommer t.e.x
Allmänt tåliga sorter och framför allt GODA sorter.
Man kan ju kanske inte få allt,men nån sort ni provat som sticker ut lite extra.
Själv brukar jag odla ca 3-4 sorter och just nu så är Rocket en liten favorit,Ovatio ganska bra den oxå...
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Lilla Zoo

• Västergötland
Re:Potatis sorter-vad har ni odlat?
« Svar #1 skrivet: 22 jan-08 kl 19:24 »
Min favorit är sparrispotatis- den kallas ju för kockarnas favorit.
Den är så god tycker jag.
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Hemulen

• Mumindalen
« Svar #2 skrivet: 22 jan-08 kl 19:59 »
Jag odlade Rocket i fjol för första gången. Tycket den blev smaklös och blek. Kanske var jorden för näringsrik eller så tog jag upp den för sent...

I nästa rad satte jag King Edward, resterna från något jag köpt på ICA och den blev jättegod! Frågan är om det är värt att köpa dyr sättpotatis i trädgårdsbutiken egentligen?

torparhulda

• Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
« Svar #3 skrivet: 24 jan-08 kl 14:10 »
I fjol blev det Asterix pga att jag glömt kvar en halv säck i skrubben med "köpepotatis". Det var långa rötter och vi grävde ner dem. Finaste potatisen på länge! Röda och granna i skalet blev dem och framförallt goda!
Den som har en lever får se

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 26 jan-08 kl 23:00 »
Vi odlar King Edward, ca:1 ha. Som vi sedan har ett "självplock" på under höstkanten. :) Mycket god potatis! Kokar dock sönder vääldigt lätt...

I "lill-landet" brukar vi sätta massa olika sorter. Allt från Spring till Blå Kongo. Maris Barden är den tidigaste sorten, ger mycket fin och god potatis lagom till midsommarsillen.  :) Om den har kommit ner i jorden i tid, d.v.s ;)
Sorten "Silla" är också väldigt god.. ::)
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

Pirum

• -
« Svar #5 skrivet: 27 jan-08 kl 16:54 »
King Edward brukar få oförtjänt mycket kritik, så kul att fler här ska odla den :) Vi kommer att sätta norska sorten Beate som huvudsort, sen kompletteras den med King Edward. För sommar/höstkonsumtion blir det Early Rose, Amandine, och Cherie. Förmodligen mest Cherie. Gemensamt för alla, förutom tidiga sorten Early Rose, är att de är relativt tåliga mot skorv - vilket vi har problem med i en av våra små åkrar.

Som bonus blir det en hoper andra sorter också, men det är en senare fråga.

hildegard

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 27 jan-08 kl 17:38 »
Jag odlar Tysk blå, Odenwälder blå, King Edward, Flora, Elsa, Gullöga, Kalmar röd, Kasjurer, Pimpinell, Äggblomma, Karna, Kulla, Cornado, blå mandel och några till. Kalmar röd kan stå grön länge efter de andra och har inte fått bladmögel ändå. Har provat att odla några sorter enbart i sand, med gräsklipp och nässelvatten som gödning. Perfekt med många fina potatisar. Kan sättas i april med fiberduk över. Bör dock vattnas ordentligt i sanden.

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 28 jan-08 kl 10:42 »
Jag föredrar även King Edvard. Vill man ha kul med sin odling ska man försöka ta fram plantor från frön, det är ett lotteri, för det blir faktiskt en ny sort var gång.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #8 skrivet: 29 jan-08 kl 09:51 »
Odlade Early Puritan och Asterix förra året, bägge blev angripna av bladmögel men Asterix klarade sig bättre..

E.P ruttnade både i jorden och i källaren, inget jag kommer att odla nästa år i alla fall. Väldigt ojämna i formen dessutom och små.

Asterix är fortfarande fina i källaren, stora och lättskalade! Ingen röta eller andra angrepp.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 29 jan-08 kl 09:59 »
Jag kommer nog köra Asterix rakt över i år...
är dock lite sugen på att sätta lite Blå Mandel oxå :)

TobiasJ

« Svar #10 skrivet: 29 jan-08 kl 10:09 »
Förra sommaren odlade vi Amandine (tidig) och King Edward. Tidigare har vi även haft Blå mandel vilken jag verkligen kan rekomendera, den är supergod!!
I år blir det nog dock som förra året. Jag rekomenderar Amandine som tidig potatis, det är helt klart en av de godaste..

MVH//Tobbe

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 29 jan-08 kl 10:18 »
Förra sommaren odlade vi Amandine (tidig) och King Edward. Tidigare har vi även haft Blå mandel vilken jag verkligen kan rekomendera, den är supergod!!
I år blir det nog dock som förra året. Jag rekomenderar Amandine som tidig potatis, det är helt klart en av de godaste..

MVH//Tobbe
Bra tips där med Amandine som tidig potatis.
Det vore ju ngt att få fram potatis till midsommar :)
Krävs dock mer förarbete...har nog inte den tiden tyvärr.

Någon som brukar ha potatis klar till midsommar? :)

anette i bugared

• -
« Svar #12 skrivet: 29 jan-08 kl 10:25 »
Jag sätter tidig potatis i svarta hinkar och odlar på riktigt varmt ställe, inne till en början. Jag har t.o.m. fått Blå Kongo till midsommar på det viset.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #13 skrivet: 29 jan-08 kl 10:40 »
Hej!

Jag minns inte om jag nämnt det tidigare. Min bror nämnde för flera år sen att han var bekant med en man som odlade tidig potatis. För att få den tidigare än vanligt hade han grävt ner en slang i potatislandet, vilken var ansluten till en gammal vedeldad panna, så han värmde upp potatislandet. OK om faran för frost är över, eller?

Edgar
« Senast ändrad: 29 jan-08 kl 10:41 av Edgar »

TobiasJ

SV: Re:Potatis sorter-vad har ni odlat?
« Svar #14 skrivet: 02 feb-08 kl 11:41 »
Bra tips där med Amandine som tidig potatis.
Det vore ju ngt att få fram potatis till midsommar :)
Krävs dock mer förarbete...har nog inte den tiden tyvärr.

Någon som brukar ha potatis klar till midsommar? :)

Japp.. För två år sedan hade vi en tidig sort som heter Cilla, och förra året hade
 vi som jag nämnt tidigare Amandine. Båda var färdiga till midsommar och båda sorterna
är underbart goda!

Wobbeke

• -
SV: Potatis sorter-vad har ni odlat?
« Svar #15 skrivet: 04 feb-08 kl 21:23 »
Hejsan!
I år är det dags att odla lite potäter och jag funderar på att odla mandelpotatis, ja ni vet den där lite dyrare, goda potatisen man kan köpa på ICA. Har läst era inlägg och lägger märke till namnet Blå mandel. Är det namnet på den mandelpotatisen jag tänker på? Tror ni att det går att köra med det gamla tricket, att köpa en påse potäter från affären och låta dem gro, för att sedan plantera ut?

Ha det bra
Mia
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

Faster Asta

• -
« Svar #16 skrivet: 04 feb-08 kl 22:43 »
Hade tänkt att bli seriös potatisodlare i âr. Älskar spanska "papas arrugadas" som är mycket smâ i storleken. Dessa kokas i mycket salt (helst havssalt) och när de är klara är skalet skrynkligt av allt salt och underbart goda tillsammans med "mojo", en chili/vitlöks/ bombblandning. Innan var jag ingen potatisälskare men tack vare dessa smâ rackare blev jag en tvättäkta potatisoman.

Och surströmming älskar jag t o m doften av den. Underbart. Angâende dessa sura smâfiskar drar jag mig till minnes när vi för nâgra âr sedan vi bodde i höghus mitt i stan. Grannen hade ringt till brandkâren. Han var tvungen att dra pâ jobb och bad mig ta hand om karlarna vilket jag gärna gjorde... Dessa kom i full utryckning, klädda i sin klassiska utstyrsel och med tunga syrgastuber bak pâ ryggen. De kânkade 7 trappor upp och inväntade doften frân den gasläcka som enligt grannen var orsaken till utryckningen. Vi luktade och sniffade - jag och alla karlarna - men det enda jag kom fram till var att det faktiskt luktade väldigt bekant. Det luktade surströmming. Sâ brandmännen fick sig ett gott skratt och fick dra samma väg tillbaks.
Det är roligare att prata med någon som inte använder långa, svåra ord, utan korta, lätta ord, som: 'Vad sägs om lite lunch?'.

Draupner

« Svar #17 skrivet: 04 feb-08 kl 22:57 »
Jag odlar early puritan, bara några kilo sätt, som tidig potatis. Den går inte att spara och är ingen höjdare efter juli men god fram till dess. Huvudpotäterna är annars Matilda (20 kilo sätt)  som har gett mig hyggliga resultat (100-200kilo) trots att rensningen varit eftersatt och de stundtals varit helt överväxta av tistlar. Matilda är hyfsat tålig mot bladmögel och klarar sig tills den ska tas upp. I år tod dock de slemmiga djävlarn (sniglarna) en fjärdedel av skörden.

I år ska jag försöksodla Mandel

TobiasJ

« Svar #18 skrivet: 16 feb-08 kl 03:19 »
Hejsan!
I år är det dags att odla lite potäter och jag funderar på att odla mandelpotatis, ja ni vet den där lite dyrare, goda potatisen man kan köpa på ICA. Har läst era inlägg och lägger märke till namnet Blå mandel. Är det namnet på den mandelpotatisen jag tänker på? Tror ni att det går att köra med det gamla tricket, att köpa en påse potäter från affären och låta dem gro, för att sedan plantera ut?

Ha det bra
Mia

Hej!
Blå mandel ser ut ungefär som vanlig mandelpotatis, dvs lite avlång i formen men den har lilafärgat skal och odlas framför allt i Norrland och är underbart god, en av mina absoluta favoriter. När det gäller att köpa vanlig matpotatis på ica för att sätta i landet så kan det fungera men man har ingen garanti för sjukdomar eller att dom behandlats med groningshämmande medel.
Köper du statskontrollerat utsäde på plantskolan är dessa potatisar garanterat fria från sjukdomar..

Lycka till!!   //   Tobbe

pow

• Västerbotten
« Svar #19 skrivet: 17 feb-08 kl 22:04 »
Jag måste säga att Asterix är grymt bra. Stor skörd, stora potatisar (förra året gick det skitdåligt och nästan alla pärer var små, fy fan vilket jobb att skala), håller bra i jordkällaren... Men det blir ju tråkigt med bara en sort så vi kör gammelsvensk röd och en lokal sort jag kallar Märtas blå att ha på våren. Och Maria som färsk potatis. Den är väl ingen höjdare egentligen men råkar bara vara den tidigaste sort vi har utsäde till så det har som blivit den.

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 2 användare
RickardR, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser