Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kvistar och grenar till kaniner...  (läst 18449 gånger)

lantisen

• Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
Kvistar och grenar till kaniner...
« skrivet: 22 jan-08 kl 14:17 »
Vilken sorts kvistar ger ni era kaniner? Jag har hitills enbart givit lövträdgrenar men har förstått att man även kan ge barrträd? Viken sort kan jag använda (alla?).

Kaah

• Madicken 4v
Re:Kvistar och grenar till kaniner...
« Svar #1 skrivet: 22 jan-08 kl 14:37 »
Mina gillar gran.
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

Gille

• -
« Svar #2 skrivet: 22 jan-08 kl 16:15 »
Mina får ibland gran, en, ljung, blåbärsris, hallonkvistar och även bjönrbärskvistar.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #3 skrivet: 22 jan-08 kl 16:52 »
min äter gärna grenar från äppelträd, rönn, sälg... också gillar de korthåriga att äta på tall! det får dock inte angororna för då blir det koda mm i ullen :)
också gillar de blåbärsris!
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #4 skrivet: 22 jan-08 kl 19:02 »
jag har gett mina resterna från alla julgranar som inte blev sålda.... sen har de fått en del tulpaner oxå, de behöver lite färskt nu på vintern tror jag.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 22 jan-08 kl 22:41 »
Mina får sälg, furu och gran.. alternerande.. varje morgon..

Gnagande på burar och saltsten lika noll.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 23 jan-08 kl 18:57 »
Jag ger mina alla de sorter som redan nämnts plus björk.
Man får ofta höra att kaniner inte gillar just björk - men mina gör det ändå, speciellt vid lövsprickningen :P

Om du börjar ge en två veckor innan slakt så ska det ge viltsmak på köttet.
Landsflykting i storstan...

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #7 skrivet: 23 jan-08 kl 19:13 »
Syren då?
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

PiaW

• Ebias
« Svar #8 skrivet: 23 jan-08 kl 19:46 »
Nu på vintern ger jag mina kaniner både gran, tall och en. Enen är mest näringsrik. Tallen är lätt avmaskande.
Tänk på att inte ge besprutade julgranar eller tulpaner!
Den yttersta delen av björkgrenarna har jag hört är giftig om vintern, men man kan klippa bort topparna.
All kokt potatis som blir över får de också, särskilt bäbisarna, det tycker de är jättegott.

lantisen

• Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
« Svar #9 skrivet: 24 jan-08 kl 11:47 »
Tackar för alla svar  :)

Tog faktiskt in björkgrenar idag... är de giftiga!! HU! Då får jag välja något annat istället. Har tagit in gran också och ska ge små bitar ikväll.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 24 jan-08 kl 11:55 »
Nä, tror inte björk är särslilt giftigt, inte på vintern heller. Gav alla kaniner både gran och bjök i förrgår. 80% av kaninerna åt upp björktopparna först. 100% av kaninerna lever idag.

Även människor sätter ju i sig björk! Björklöv gör man både te och saft på, saven kan du jäsa någon slags dryck av.

När man fodrat kaninerna med tall så brukar urinen lukta apa någon dag efter... Någon mer som tänkt på det?

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #11 skrivet: 24 jan-08 kl 14:53 »
Hur är det med körsbär då? O syren som jag skrev ovanför..
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

PiaW

• Ebias
« Svar #12 skrivet: 24 jan-08 kl 15:24 »
Det jag har hört, är att de yttersta knopparna på grenarna av björk ska vara giftiga under vintern, för att inte några djur ska bita av dem. Jag vet inte om det är sant, men jag har nog heller aldrig sett några avbitna grenar på vintern........

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 24 jan-08 kl 15:48 »
Hur är det med körsbär då? O syren som jag skrev ovanför..

Syren vet jag inte, men det går antagligen bra - jag har iaf ätit kanderade syrenblommor tidigare, så särskilt giftigt kan det inte vara....?

Körsbär och plommon (stenfrukter eller vad de kallas) innehåller blåsyra, iaf i kärnorna. Men grenar har jag gett, speciellt plommon eftersom hela vår tomt var full med plommonsly där vi bodde tidigare. Det gick precis lika bra som med andra grenar.

Och angående björken igen, så har inte jag heller sett några avbitna grenar i naturen. Har inte sett avbiten syren heller... men däremot gillade hararna plommonsly de också  :P

Våmhuskullan

• -
« Svar #14 skrivet: 24 jan-08 kl 16:22 »
mina kaniner får björk och alla lever :-)
de får även svartvinbär som ändå ska klippas ur, äppelgrenar som beskurit, lika m körsbär, tall, gran, syren,röjris, bläbär och lingonris, enbärsris-ja typ allt!

ninna

« Svar #15 skrivet: 26 jan-08 kl 09:11 »
Syren då?
Hittade detta på nätet då jag letade efter giftiga växter för kaniner.

Dessa växter är dödligt giftiga för kaninen:
 belladonna, bolmört, fingerborgsblomma, gullregn, kabbeleka, liljekonvalj, odört, skelört, spikklubba, sprängört, stånds, tibast och olika törelarter.
Även dessa växter är giftiga för kaninen och ska inte utfodras med:
bergsyra, fettistel, tussilago, johannesört, lupin, syren, renfana, olika sippor, smörblomma, sommargyllen, vildpersilja, violer, åkerfräken, ängssyra, rabarberblad, potatisblast och olika lökväxter.

Björkar – som inte är giftiga annars- producerar på vintern ett gift längst ut i topparna för att förhindra att harar gnager i sig skotten. Giftet gör att kaninen får ont i magen. Tar man björkris på vintern bör därför det yttersta på grenarna klippas bort.
« Senast ändrad: 26 jan-08 kl 09:12 av ninna »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 26 jan-08 kl 09:49 »
Björkar – som inte är giftiga annars- producerar på vintern ett gift längst ut i topparna för att förhindra att harar gnager i sig skotten. Giftet gör att kaninen får ont i magen. Tar man björkris på vintern bör därför det yttersta på grenarna klippas bort.

Låter rimligt. Våra kaniner har fått mycket björkris men faktiskt aldrig på vintern.

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #17 skrivet: 26 jan-08 kl 10:38 »
Jag har för mig att idegran är giftigt.

Våmhuskullan

• -
« Svar #18 skrivet: 26 jan-08 kl 10:40 »
hmm...visste inte att syren OCH rabarberblad var olämpligt! mina har visserligen fått bara lite syren ibland, (mest bara grenen) men rabarberblad får de ju en del på sommaren då jag tar stängerna och alla bladen går t kaninerna.
ska sluta ge det då  ;D

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #19 skrivet: 26 jan-08 kl 11:19 »
Idegran ÄR giftigt. Det är bara det köttiga på bären som inte är giftigt, annars är hela växten giftig. Fröna i bären också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

680 gäster, 4 användare (1 dolda)
Nina W, Undine Lines, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser