Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör ni bilder mindre?  (läst 1260 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Hur gör ni bilder mindre?
« skrivet: 21 jan-08 kl 16:26 »
Det är ofta att man läser att folk har besvär med att göra bilderna så små som 50 kb och det finns ofta ett par olika sätt beskrivna.Jag tänkte att vi kan samla olike sätt att fixa det i en tråd.

Själv högerklickar jag på bildfilen, väljer "skicka till" sen väljer jag "e-postmottagare" då poppar det upp en fråga om bilderna skall göras mindre vilket jag väljer. Så läggs bilderna automatisk i ett e-mail som jag sedan skickar till mig själv. Oftast är bilderna då mindre än 50 kb men dock inte alltid. Så här är det också lätt att skicka bilder till andra som kanske inte har bredband.

« Senast ändrad: 21 jan-08 kl 17:07 av Snarrarp »
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

johe71

Re:Hur gör ni bilder mindre?
« Svar #1 skrivet: 21 jan-08 kl 16:35 »
personligen använder jag ett bildbehandlingsprogram på min dator... men jag brukar rekomendera följande om du inte har det:

ett bra verktyg online (du behöver alltså inte ladda ner och installera någonting på din dator, utan sköter allt i webbläsaren) där man kan ändra storleken på bilder...

http://www.webbild.com/default.asp?path=10110%2C10130&pageid=14758

och det mesta var på svenska dessutom

kort guide [för att få ner storleken under 50kb]:
* tryck på knappen browse, bläddra fram din bild
* tryck på knappen upload image, då kommer ett nytt fönster med din bild i

uppe till vänster står storleken på bilden (det är ju denna som vi vill få ner under 50 kB om vi ska kunna bifoga bilden här)

* i rutan info längst upp borde JPG vara valt, annars ändrar du till det och trycker på kanppen skapa ny bild.
* i rutan storlek kan du ändra bredden till något lämpligt, ska du visa bilden här så är max 600 pixlar ganska lagom
* det finns en ruta som heter JPEG kvalitet (alldeles ovanför knappen skapa ny bild), välj medel i den rutan och tryck på skapa ny bild...
* nu borde storleken sjunkit ganska mycket, tycker att bilden blir har för dålig kvalitet så öka JPEG kvalitet och tryck på skapa ny bild igen

* när du fått ner storleken till under 50 kB (med lagom storlek och acceptabel kvalitet) så klickar du på spara som och spara bilden med ett nytt namn på din dator (så att du har kvar orginalet)
* bifoga den nya filen i det här forumet på normalt sätt

man kan även beskära bilden, rotera den och ändra en del andra saker på den sidan om man skulle vilja....

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
Re:Hur gör ni bilder mindre?
« Svar #2 skrivet: 21 jan-08 kl 16:58 »
Tack så hjärtligt för det! Jag är en av dem som har trixat å strulat på olika sätt för att kunna lägga in bilder.

Mvh K.A.J Gammal segelflygare
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Sothönan

• Skåne
SV: Hur gör ni bilder mindre?
« Svar #3 skrivet: 13 maj-09 kl 16:00 »
 ;D  YES!!  Äntligen fick jag rättsida på mina bilder här inne.  *en stor suck av lättnad...

Kom dock ingen vart med länken  som Johe71  har i sitt inlägg här, istället provade jag Snarrbons förslag  men inte heller det ville bli tillräckligt smått  :(
Och ibland är det för lätt.. särskilt när man har det in på sig..    8)   

Jag klicka fram bilden till visningsläget och därifrån finns det en ikon för redigering  :D då öppnas ett s.k. paint program upp med olika alternativ för redigering förslag.

Tänk att det skulle vara så lätt!?!!!  :o  ;D
Och skam på den som ger sig   ;)

Tack till er som gav mig vägledning till lyckad framgång!

Valfrudner

• Spec.intr;Hantverk, kulturhistoria, folkmusik m.m.
    • Norge
    • "Min egen kulturhistoriska bild-blogg"
« Svar #4 skrivet: 15 maj-09 kl 08:11 »
Annars så funkar Paint (som føljer med windows ) bra att krympa bilder med...
Skaparglädjen är den enda sanna glädjen...

Intricate

« Svar #5 skrivet: 15 maj-09 kl 08:22 »
Öppna bilden i paint.
Tryck ned CTRl och W
En ruta kommer upp där det står ändra storlek.
Ändra de två ställen där det står 100 % till vad du nu vill krympa ner till. Krymps bilden inte tillräckligt mycket så gör om samma sak igen.

Elritsan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 maj-09 kl 09:24 »
http://bluefive.pair.com/

Fanns en tråd förut om detta ämne. Denna länk stog däri. Funkar kalas. Har inte ändrat några inställningar av vad jag minns. Bara att välja enstaka fil eller flera filer.

Tillägg: Programet som heter "PIXresizer" är det som gäller.

Hemulen

• Mumindalen
« Svar #7 skrivet: 15 maj-09 kl 09:30 »
På jobbet använder jag ett program som heter SnagIt (för att ta skärmbilder till dokumentation mm, jobbar med it-utveckling). När man har det installerat kan man klicka med höger musknapp på en hel mapp och välja "Batch convert images". Sedan kan man göra en massa inställningar om filformat, storlek osv och så körs det på alla bilder som ligger i mappen. Väldigt smidigt om det är många bilder som ska bli mindre!

Sothönan

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 15 maj-09 kl 22:08 »
 :o  :o  Oj vad gensvar man har fått! 
TACKAR SÅ  MYCKET för dessa vägledningar..  alltid roligt lära sig nya saker.  :D
Synd att man ska behöva va' så trögtäkt :-X  ... speciellt när man vill så mycket på en gång.  *små flinar...

Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 1 användare
jörmundur

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser