Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saskatoon - bärhäggmispel, någon som har odlat?  (läst 14269 gånger)

poze

• Östergötland
Saskatoon - bärhäggmispel, någon som har odlat?
« skrivet: 20 jan-08 kl 20:31 »
Ramla över ett informationsblad från länsstyrelsen om nämnda bär. tyd ligen vanlig till försäljning rött kött som blåbär. Någon som odlar eller vet någon som gör det för det hade vart trevligt att så/plantera några buskar lite var stans  i skogen för att se vad som händer.
hittar många plantskolor som har bärhäggmispel men inte spesifik sort utan bara till häckar.

saskatoon är tydligen en stad i kanada så det var lite svårt att hitta info om bäret.

http://www.o.lst.se/NR/rdonlyres/C64B1097-5D8C-4791-9094-F318D2B0AE67/29055/Saskatoon.pdf
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

turlar

• Skåne
Re:Saskatoon - bärhäggmispel, någon som har odlat?
« Svar #1 skrivet: 20 jan-08 kl 21:50 »
Mycket intresant o utförlig beskrivning.
Då är det bara till att hitta plantor, blir nog inte lätt.
Men det finns kanske någon inportör här i landet.
Eller från Finnland. Det är säkert många som blir intreserade.
Kanske ett samköp.
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Lyckero

« Svar #2 skrivet: 21 jan-08 kl 11:47 »
Intressant rapport. Verkar vara en väl odlingsvärd växt som jag inte kände till sedan tidigare. Tror att min granne har en häck med bärhäggmispel men jag har aldrig kommit mig för att smaka.
Har också letat lite på nätet om var busken kan köpas men bara hittat namnlösa varianter för häckar. Är det någon som vet var man kan beställa några av de namnsorter som beskrivs i rapporten? Eller kanske till och med vet var man kan få tag i någon stickling?

Henrik_

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 jan-08 kl 15:33 »
Amelanchier alnifolia är det inte som ovanligt att man säljer, men med sortnamn är nog värre.

Jag har hört att Blomqvist plantskola skulle ha testat några sorter, men jag vet inte vad som hänt sen.Det går inte isåfall inte att beställa direkt ifrån dom.
Men någon plantskola som får växter från dom kan ju isåfall hjälpa till.
Kan vara värt ett försök.

tolle

• live and let live
« Svar #4 skrivet: 21 jan-08 kl 20:09 »
Skulle vilja få tag på plantor av bärtry, sötrönn, bäraronia, schisandra och saskatoonbär, men det verkar som om de bara finns :)i Finland än så länge?
Hellre mångfald än enfald.

Seb

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 23 jan-08 kl 08:08 »
Att så fröså saskatoon  går bra men blir inte sort äkta,man bör stratifiera föerna.Har en 0.5ha odling av saskatoon (Martin,Thiessen,Smoky)

:)
Djur på gården: Ankor , Gäss (Skåne gås), Höns (Houdan) Getter (Finsk lantras), Får (Ålandsfår) samt bondkatten Tiger.

MADDEira

« Svar #6 skrivet: 25 jan-08 kl 09:00 »
Tror att min granne har en häck med bärhäggmispel men jag har aldrig kommit mig för att smaka.

Vanlig häggmispel är inte det samma som saskatoon som heter Västamerikansk häggmispel (Amelanchier alnifolia). Blomqvist plantskola i Finland har saskatoonsorterna "Martin", "Thiessen", "Smoky" och "Northline". Samtliga är väldigt härdiga.

saskatoon är tydligen en stad i kanada så det var lite svårt att hitta info om bäret.

Saskatoonbär kallas också "Prairie Berries" i Kananda.

Henrik_

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 jan-08 kl 10:55 »
Vanlig häggmispel är inte det samma som saskatoon som heter Västamerikansk häggmispel (Amelanchier alnifolia). Blomqvist plantskola i Finland har saskatoonsorterna "Martin", "Thiessen", "Smoky" och "Northline". Samtliga är väldigt härdiga. Saskatoonbär kallas också "Prairie Berries" i Kananda.

Nej, vanlig häggmispel är som du säger inte samma sak.
Men det behöver inte betyda att det inte är en alnifolia man har i trädgården, dom är inte så ovanliga.
Det rätta namnet på svenska för alnifolia är Bärhäggmispel.

Det var väl det jag tyckte att Blomqvist skulle ha.

Lyckero

« Svar #8 skrivet: 25 jan-08 kl 13:38 »
Har skickat en fråga till Blomqvist om frakt, osv. Lovar meddela när/om jag får något svar. Nu bor ju jag i Blekinge annars kanske det skulle gå att sambeställa om det finns någon här i närheten som också är intresserad.

Seb

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 25 jan-08 kl 23:31 »
Här är en länk till en Finsk plantskola som har saskatoon och   Blåbärstry    (Lonicera kamtschatica)=Marjasinikuusama  Engelska borde dom kunna.
http://www.omenapuu.com/index_tiedostot/page0002.htm
Blomqvist Plantskola har bra kvalite  på sina växter tog mina saskatoon plantor därifrån ;)
Här är en länk till Wikmans plantskola
http://www.tawi.fi/~wiplant/    
hittade en tråd  på odla.nu om att balsagård skulle ha saskatoon o blåbärstry skulle finnas vid hanskogs plantskola i Umeå
Länk:http://www.odla.nu/forums/lofiversion/index.php?t59933.html
Djur på gården: Ankor , Gäss (Skåne gås), Höns (Houdan) Getter (Finsk lantras), Får (Ålandsfår) samt bondkatten Tiger.

Lyckero

SV: Saskatoon - bärhäggmispel, någon som har odlat?
« Svar #10 skrivet: 05 feb-08 kl 21:54 »
Lovade ju återkomma när jag fått svar från Blomqvist. "Saskatoonplantorna år slutsålda för vårförsäljning. Nya plantor blir färdiga i mitten av juli månad". Dessutom har de problem med att Bussgods som nu  inte längre vill transportera deras varor till Sverige (verkar nästan besläktat med svenska SJ). Låter alltså som att härifrån är inget att räkna med förrän till slutet av sommaren.
Det hela gör att jag nu blir ännu mer sugen på att testa att odla Saskatoon. Någon som har fler uppslag på var man kan få tag på plantor?

ingegärdsgårn

« Svar #11 skrivet: 06 feb-08 kl 21:55 »
Vissa buskar kan man föröka med hjälp av unga kvistar. Ett annat sätt är avläggare. Man böjer ner en gren och lägger jord på. Efter ett tag så bildas det rötter på den gren som man har lagt jord på. Detta fungerar jättebra på vinbärsbuskar och krusbär. Var fick du tag på dina buskar Zeb?

Inga

Naturen

« Svar #12 skrivet: 06 feb-08 kl 22:17 »
hej
AMELANCHIER fk Alvdal E är just bärhäggmispeln som har de ätliga bären.
Det fins flera sorter och bären är ätliga på alla, men just den jag nämde har de godaste bären till sylt, saft eller marmelad..
Den brukar finnas i de flesta plantskolor som just häck..

Lycka till
Är en trevlig tjej med katter, hund och hästar, bor i natursköna Orsa Norra Dalarna

poze

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 06 feb-08 kl 22:32 »
Pratade med Kirsten Jensen som gav mig nummer till en Fälldins Handelsträdgård i Bankeryd, han har 3 sorter saskatoon på lager.
Är någon intresserad för samköp till Värmland ?
Fans-bertil Fälldin 036-374177, 070-7226808

lycka till
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Anders Plogen

• -
« Svar #14 skrivet: 15 maj-08 kl 15:25 »

www.onskebrunnen.nu
Har saskatoon och en hel del andra roliga bär- och fruktväxter.

Ekub

« Svar #15 skrivet: 04 jul-08 kl 17:35 »
guuu va spännande de låter med saskatoon...har ingen trädgård så får hålla utkik i affäerna, men det lär väl dröja innan dem hittar dit :(

idalinda

« Svar #16 skrivet: 19 mar-09 kl 10:33 »
Seb eller någon annan kunnig, kan ni ge lite tips till mig som har snubblat över några fröer av saskatoonbär !

Hur ska de sås ( jag är van odlare annars) ? ska de små plantorna vinterföraras frostfritt första vinter ?
jag har ingen aning om sorten, du nämnde att de fröerna blir inte sortäkta. Men blir det bra plantor ändå, det är ingen vits att
driva fram massa buskar under 4-5 år för att sedan märka att de var inget att ha . :P
stratifieras, alltså utsätta för kylan, hur läge i så fall? i kylskåpet 3-5 veckor i såjord  , blir det bra?
eller måste jag vänta till hösten och placera byttan ute över vintern ?

Jan lindgren

« Svar #17 skrivet: 19 mar-09 kl 17:55 »
Hej!
www.agroforestry.co.uk  har de vanliga fyra sorterna. Plantorna är ganska små. Jag ska försöka sticka några med hjälp av etiolering.
MVH
Jan

Lyckero

« Svar #18 skrivet: 23 mar-09 kl 14:01 »
Jan, kan du förklara lite om hur man sticker "med hjälp av etiolering". Har aldrig hör detta förut. Om jag förstått det hela rätt så har det att göra med rangliga vita skott som inte fått tillräckligt med ljus, som vit sparris t ex. Är det lättare att få rötter från sådana skott än från vanliga gröna?

Jan lindgren

« Svar #19 skrivet: 25 mar-09 kl 11:25 »
Hej!
Det är en gammal välkänd teknik för att rota svåra sticklingar. Etiolering är ett av skälen till varför avläggare rotar sig.
Moderplantan hålls i mörker tills de nya skotten vuxit ut en bit. Därefter så täcks varje skotts nederdel med något ogenomskinligt material och plantan får succesivt mer ljus. Så småningom är skottspetsarna gröna och basen vit. Då kan det vara dags att ta sticklingarna. Behandla med lite IBA och stick som vanligt.
MVH
Jan

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 1 användare
torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser