Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När går tackan ut med sina lamm?  (läst 2143 gånger)

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
När går tackan ut med sina lamm?
« skrivet: 19 jan-08 kl 19:51 »
När går tackan ut med sina lamm? Efter hur många dagar eller veckor brukar de ta ut sina lamm?

Mina tackor stannar inne med sina lamm när jag släpper ut fåren  i rasthagen på morgonen. Rasthagen ligger 20 meter från stallet. Nästa vintersäsong kommer de att få möjlighet gå ut och in själva.
 ???
« Senast ändrad: 19 jan-08 kl 19:59 av christine »
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

christine

• Västmanland
Re:När går tackan ut med sina lamm?
« Svar #1 skrivet: 21 jan-08 kl 08:26 »
Ingen som kan svara mig ???

Fåraherden

• -
« Svar #2 skrivet: 21 jan-08 kl 08:56 »
Är kanske inte helt säker på vad du menar. Jag tror att tackan, om hon kan, följer flocken med lammen inom kanske en halv dag från födseln. Har ibland, när det varit riktigt varmt på sommaren, låtit tackor lamma och inte avskiljt dem, för att se vad som händer. De går undan en tag, men efter 6-7 timmar går de med resten av flocken, lammen trasslar med så gått det går.
Jag anser dock att det är bra om tackan får vara i avskilldhet med lammen efter födseln. Dels för att mamma och lamm ska hinna prägla sig på varandra och dels för att tackan i lugn och ro ska få återhämta sig, äta, dricka så att "tuttandet" fungerar. Lammen behöver så att säga komma igång.
Så här års kan det, om resten av flocken går ute, som den gör hos mig, vara extra viktigt för lammen att växa stig starka under kanske någon vecka innan de får knalla med flocken.
Jag kollar lite från lamma till lamm. En tacka med tre eller fyra små lamm (ja, jag brukar få fyrlingar) kanske behöver vara i lammningsbox lite längre medan en tacka med ett, stort lamm kanske kan gå ut efter bara några dagar. Vädret påverkar väl i någon mån min bedömning också.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #3 skrivet: 21 jan-08 kl 11:35 »
Jag har hört att man rekommenderar att tacka och lamm är avskilt i lamningsbox i 1 dag + lika många dagar som antal lamm. Om en tacka får 2 lamm bör hon alltså vara inne 1 + 2 = 3 dagar. En tacka som får tre eller flera lamm kan behöva ytterligare någon dag innan alla lamm "kommit igång". När de väl kommit ut ur lamningsboxen brukar de väl hänga med dit fåren går.
Åsenfår, hundar och katter

Fåraherden

• -
« Svar #4 skrivet: 21 jan-08 kl 13:42 »
Jag har hört att man rekommenderar att tacka och lamm är avskilt i lamningsbox i 1 dag + lika många dagar som antal lamm. Om en tacka får 2 lamm bör hon alltså vara inne 1 + 2 = 3 dagar. En tacka som får tre eller flera lamm kan behöva ytterligare någon dag innan alla lamm "kommit igång". När de väl kommit ut ur lamningsboxen brukar de väl hänga med dit fåren går.
Känns väl som en rätt OK tumregel. Men som sagt, jag kikar på vädret. Finns det plats i lamningsboxarna och det störtregnar ute känns det väl som lammen kan vara inne med mamma ytterligare några dagar.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

christine

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 21 jan-08 kl 19:15 »
Tack för svaren. Det låter rimligt med tumregeln. Det känns som de äldre tackorna är programerade att vara inne några dagar sen tidigare ägare. En årstacka som är förstföderska ville gå med flocken ut igår. Fick ta in henne igen till sitt lamm.

:D

christine

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 22 jan-08 kl 18:18 »
Tänka sig. I morse när fåren gick ut följde en av tackorna med ut med sina 2 lamm. Lammen följde sin mamma lungt och stilla. En annan tacka ville också ut med hennes bagglamm vågade inte gå in i hagen så han gick in igen. Besviken som tackan var följde hon med sin son in.

De var ute hela dagen i det fina soliga milda vädret. Får se om de andra tackorna får med sina små i morgon. ;D

hustran

« Svar #7 skrivet: 23 jan-08 kl 01:09 »
Vi har mycket senare lamning så det känns inte så aktuellt. Dessutom så går inte våra "lammade" tackor ut i samma (vinterrastfålla) hage som de olammade. Vill gärna avmaska vid behov innan. Delar av fårhuset i två avdelningar, för då kan man ha lite bättre koll på dem, tror jag. Sedan tror jag nog att tackorna avgör själva när det är dags att "segla ut" med sina lamm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 3 användare
javill, Nataks, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser