Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Världens mest intressanta artikel - "Rockdust"  (läst 2488 gånger)

speedwell

• Uppland
    • Min hemsida =D
Världens mest intressanta artikel - "Rockdust"
« skrivet: 18 jan-08 kl 13:32 »
Jag läste just en artikel (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_369554.svd) om ett gödningsmedel eller vad man ska kalla det, s.k. Rockdust. Jag skulle vilja ha lite åsikter om detta verkligen kan vara sant, och varför isåfall det inte är det enda som används världen över numera?

För er som inte orkar läsa hela artikeln så handlar den i princip om ett par som odlar stora, näringsrika och jättegoda grönsaker i ett "kargt och ogästvänligt område" där de sista jordbrukarna gav upp för ca 50 år sedan.

"Det mest egendomliga är att allt detta åstadkommits utan en enda kemikalie och minimalt med vatten. Allt som tillförts jorden är ett fint stendamm bestående av krossad basalt från två grustag norr om Dundee. Basalt är en vulkanisk bergart som är vanlig runt om på hela jordklotet.

Analyser har visat att stendammet innehåller minst 78 olika mineraler och spårämnen. Det ska jämföras med tre ingredienser – kalium, kväve och fosfor – i det vanligaste kemiska gödningsmedel som används på åkrar över hela världen."

Det här stendammet finns tydligen över 70 % av jordens yta så vad jag undrar är, varför är det så okänt? Varför används det inte av alla jordbrukare i hela världen?

Skulle som sagt bli jätteglad över lite åsikter för jag är själv tveksam till om det verkligen kan fungera så bra.
Jobba aldrig så hårt att du inte kan med att le samtidigt - men om du måste, så får du le efteråt istället åt att du har gjort ett bra arbete.

Henrik_

• Gäst
Re:Världens mest intressanta artikel - "Rockdust"
« Svar #1 skrivet: 18 jan-08 kl 17:37 »
Jag läste just en artikel (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_369554.svd) om ett gödningsmedel eller vad man ska kalla det, s.k. Rockdust. Jag skulle vilja ha lite åsikter om detta verkligen kan vara sant, och varför isåfall det inte är det enda som används världen över numera?

För er som inte orkar läsa hela artikeln så handlar den i princip om ett par som odlar stora, näringsrika och jättegoda grönsaker i ett "kargt och ogästvänligt område" där de sista jordbrukarna gav upp för ca 50 år sedan.

"Det mest egendomliga är att allt detta åstadkommits utan en enda kemikalie och minimalt med vatten. Allt som tillförts jorden är ett fint stendamm bestående av krossad basalt från två grustag norr om Dundee. Basalt är en vulkanisk bergart som är vanlig runt om på hela jordklotet.

Analyser har visat att stendammet innehåller minst 78 olika mineraler och spårämnen. Det ska jämföras med tre ingredienser – kalium, kväve och fosfor – i det vanligaste kemiska gödningsmedel som används på åkrar över hela världen."

Det här stendammet finns tydligen över 70 % av jordens yta så vad jag undrar är, varför är det så okänt? Varför används det inte av alla jordbrukare i hela världen?

Skulle som sagt bli jätteglad över lite åsikter för jag är själv tveksam till om det verkligen kan fungera så bra.

Hej, jag hörde till dom som inte orkade läsa igenom artikeln, för jag har läst så många sånna här artiklar tidigare.

Det är egentligen inte ett dugg märkligt, stenmjölet tillsätter det som saknas och därför växter det bra.
Stenmjöl skulle därför inte fungera på alla jordar.
Tester som slu gjort visar också detta.

78 mineraler och spårämnen??
Växterna behöver:
Kväve
Kalium
Fosfor
Kalcium
Magnesium
Svavel
Järn
Mangan
Zink
Koppar
Bor
Molybden      

Natrium och klor finns det olika åsikter om dom är nödvändiga.

Alltså behövs 12-14 ämnen allt annat är onödigt.
( jag räknar då inte med kol, syre och väte)

Sen är det ofta så att om man rör om i jorden så växer det bättre.

Det finns många exempel på när man brukat ned diverse saker i marken där det tidigare inte växt någonting och man har då felaktigt dragit slutsatsen att det man brukade ned gjorde att det växte bättre.

Hur som helst så vet man inte riktigt hur stenmjölet fungerar, men det fungerar men det fungerar som sagt inte överallt.

Det är inget magiskt med stenmjöl och jag lovar att man kan få det att växa precis lika bra med något annat, det gäller bara att tillsätta det som saknas.
« Senast ändrad: 18 jan-08 kl 17:39 av Henrik_85 »

odlaren

• Ekologisk Trädgård
Re:Världens mest intressanta artikel - "Rockdust"
« Svar #2 skrivet: 21 jan-08 kl 13:23 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser