Någon här som är bågjägare eller som tänker bli det då det förmodligen blir lagligt senare i år?
Gäller det armborst också?
Jag sköt en del båge i klubb när jag var yngre, men jag kan nog inte tänka mig att skjuta djur med båge. Känner mig inte tillräckligt duktig, och den form jag skulle vara mest intresserad av blir ändå inte godkänd. (Ekorrjakt med trubbig pil för att inte skada skinnet)Däremot så tror jag att smygjakt med båge på exempelvis rådjur kan vara gruvligt spännande och utmanande. Men knappast något för den som primärt är ute efter kött på bordet
Nu är jag inte med, riktigt.Skulle en pil göra större skada på köttet än vad en kula gör?-vice verse!..Du har samma skyldigheter vid bågjakt som vid jakt med kulvapen!!
Men knappast något för den som primärt är ute efter kött på bordet
Syftar du på ekorrjakt?Ekorren finns inte med i dagens jakttabell, men att skjuta den med en trubbig pil är en gammal form av pälsjakt. Skulle jag ägna mig åt bågjakt så skulle det vara av kulturhistoriska skäl och då lockas jag av just denna jaktform. Men den faller ju av flera skäl. Jag är dock intresserad av att skottverkan av flintspetsar på pilar i jämförelse med moderna jaktpilar.
Däremot så tror jag att smygjakt med båge på exempelvis rådjur kan vara gruvligt spännande och utmanande. Men knappast något för den som primärt är ute efter kött på bordet
Det blir nog mycket skadskjutet vilt, om eller när det blir lagligt med bågjakt.Chockverkan är väl inte så stor, och ett andraskott oftast uteslutet.
hur lagligt är det egentligen med pilbågar. tjejen frågade mig innan jag drog ut med pappas gamla metallbåge och jag vet faktiskt inte. Pilbågen ligger nerplockad i bakluckan på bilen i vanliga fall. Kan man bli tagen för vapeninnehav om man är ute o provskjuter någonstans på vischan?
Som jag har förstått så är det fullt lagligt att skjuta på annans mark. Men jag skulle nog kolla med markinnehavaren även om man enligt lagen inte behöver det.
Nej. Även bågar, armborst etc omfattas av vapenlagen. Alla projektilvapen.
Vapenlagen verkar gälla armborst men ej pilbåge.Kan alltså vem som helst knalla omkring i markerna med pilbåge användbar för jakt?I så fall är/blir det ju fritt fram för tjuvjagande Rambotyper, alla förberedelser för jakt är tillåtna, det gäller bara att inte bli upptäckt efter fullträff.