Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bågjägare  (läst 3304 gånger)

Rosten

• Närke
Bågjägare
« skrivet: 17 jan-08 kl 12:57 »
Någon här som är bågjägare eller som tänker bli det då det förmodligen blir lagligt senare i år?

Filip Skräplund

Re:Bågjägare
« Svar #1 skrivet: 17 jan-08 kl 13:32 »
Någon här som är bågjägare eller som tänker bli det då det förmodligen blir lagligt senare i år?

Gäller det armborst också?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

leifhh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 jan-08 kl 14:20 »
Jag sköt en del båge i klubb när jag var yngre, men jag kan nog inte tänka mig att skjuta djur med båge. Känner mig inte tillräckligt duktig, och den form jag skulle vara mest intresserad av blir ändå inte godkänd. (Ekorrjakt med trubbig pil för att inte skada skinnet)

Däremot så tror jag att smygjakt med båge på exempelvis rådjur kan vara gruvligt spännande och utmanande. Men knappast något för den som primärt är ute efter kött på bordet  ;)

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 17 jan-08 kl 17:07 »
Gäller det armborst också?
Nej

Neiklot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 jan-08 kl 18:58 »
Jag sköt en del båge i klubb när jag var yngre, men jag kan nog inte tänka mig att skjuta djur med båge. Känner mig inte tillräckligt duktig, och den form jag skulle vara mest intresserad av blir ändå inte godkänd. (Ekorrjakt med trubbig pil för att inte skada skinnet)

Däremot så tror jag att smygjakt med båge på exempelvis rådjur kan vara gruvligt spännande och utmanande. Men knappast något för den som primärt är ute efter kött på bordet  ;)

Nu är jag inte med, riktigt.

Skulle en pil göra större skada på köttet än vad en kula gör?
-vice verse!..

Du har samma skyldigheter vid bågjakt som vid jakt med kulvapen!!

Neiklot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 jan-08 kl 19:00 »
Rosten: Nej, men det skulle vara intressant.

Jag sköt en häger en gång, när jag var runt tio år, med pil och båge.
(Obs: Jag har redat fått sota för detta -brott-).

leifhh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 jan-08 kl 19:13 »
Nu är jag inte med, riktigt.

Skulle en pil göra större skada på köttet än vad en kula gör?
-vice verse!..

Du har samma skyldigheter vid bågjakt som vid jakt med kulvapen!!

Syftar du på ekorrjakt?
Ekorren finns inte med i dagens jakttabell, men att skjuta den med en trubbig pil är en gammal form av pälsjakt. Skulle jag ägna mig åt bågjakt så skulle det vara av kulturhistoriska skäl och då lockas jag av just denna jaktform. Men den faller ju av flera skäl.

Jag är dock intresserad av att skottverkan av flintspetsar på pilar i jämförelse med moderna jaktpilar.

Neiklot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 jan-08 kl 23:03 »
Citera
Men knappast något för den som primärt är ute efter kött på bordet

Nope, det var detta jag syftade på!  ;D ;)

Fast jag tolkade nog fel. :)
« Senast ändrad: 17 jan-08 kl 23:04 av Neiklot »

leifhh

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 jan-08 kl 09:52 »
-> Neiklot, det jag menade var att bågjakt verkar vara än mer tidskrävande än kuljakt om man är ute efter kött. Det syftar inte på köttförstöringen som rimligen borde vara något mindre än för expanderande kulor. Det dunkelt sagda.... eller hur ordspråket nu lyder.

För egen del handlar det också om att jag inte har tiden att lägga på att åter träna upp min säkerhet med båge så att jag blir en lämplig bågjägare.

Och en tredje sak, korkad fråga av mig angående flintspetsar. Det går inte att prata så generellt om flintspetsar till pilar på det viset. Bara i Sverige finns dussintals olika flintspetsvarianter som avlöst varandra sedan inlandsisen försvann..... Lika dum fråga som att ospecificerat fråga om "ammunition".

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 18 jan-08 kl 12:24 »
Syftar du på ekorrjakt?
Ekorren finns inte med i dagens jakttabell, men att skjuta den med en trubbig pil är en gammal form av pälsjakt. Skulle jag ägna mig åt bågjakt så skulle det vara av kulturhistoriska skäl och då lockas jag av just denna jaktform. Men den faller ju av flera skäl.

Jag är dock intresserad av att skottverkan av flintspetsar på pilar i jämförelse med moderna jaktpilar.
Det satt ju en stor platt klump fram. Den funkade ju som en hammare när den träffade ekorren ;D
Jag har sett bilder på nätet på dessa pilar. Kan förstå om Ekorren ramlade ner. ;D

Rosten

• Närke
« Svar #10 skrivet: 18 jan-08 kl 12:32 »
Ingen av bågjägarna jagar för att fylla frysen.
Det är upplevelsen att komma riktigt närma som är utmaningen.
Enligt dom nya reglerna som är på gång så måste man äga krutvapen i samma klass som man vill jaga i med båge. Ännu en korkad regel. Men dom finns det gott om. ;)

Går man med i en pistolskytteklubb för att man är intresserad av skytte med en 357a. Så måste man först skaffa sig en 22a innan man får köpa 357an. Sedan har man 2 handeldvapen i skåpet för att man ville ha en. ::)

Körven

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 26 jan-08 kl 10:42 »
Skall man spänna av bågen efter avslutad skutning?
Jag har en med taljor eller linhjul på och den har stått spänd i mer än 30 år.Sedan skulle visst strängen vaxas in,det är samma där det har aldrig blivit gjort.Vad är det för vax eller vad det är som man skall smörja in strängen med.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

carlie

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 jan-08 kl 21:33 »
hur lagligt är det egentligen med pilbågar. tjejen frågade mig innan jag drog ut med pappas gamla metallbåge och jag vet faktiskt inte. Pilbågen ligger nerplockad i bakluckan på bilen i vanliga fall. Kan man bli tagen för vapeninnehav om man är ute o provskjuter någonstans på vischan?

Filip Skräplund

« Svar #13 skrivet: 27 jan-08 kl 21:43 »
Det blir nog mycket skadskjutet vilt, om eller när det blir lagligt med bågjakt.
Chockverkan är väl inte så stor, och ett andraskott oftast uteslutet.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rosten

• Närke
« Svar #14 skrivet: 28 jan-08 kl 14:33 »
Det blir nog mycket skadskjutet vilt, om eller när det blir lagligt med bågjakt.
Chockverkan är väl inte så stor, och ett andraskott oftast uteslutet.
Idag så har bågjägarna betydligt mindre skadeskjutningar är dom vanliga jägarna. Vilket också är bevisat. Det var därför som jägarförbundet och riksjägarna gav med dig. Båda har ju förut vare stora motståndare till bågjakt.

Som jag har förstått så dör djuret av blodförlust. Eftersom pilen skär upp riktigt stora hål.

Rosten

• Närke
« Svar #15 skrivet: 28 jan-08 kl 15:57 »
hur lagligt är det egentligen med pilbågar. tjejen frågade mig innan jag drog ut med pappas gamla metallbåge och jag vet faktiskt inte. Pilbågen ligger nerplockad i bakluckan på bilen i vanliga fall. Kan man bli tagen för vapeninnehav om man är ute o provskjuter någonstans på vischan?
Som jag har förstått så är det fullt lagligt att skjuta på annans mark. Men jag skulle nog kolla med markinnehavaren även om man enligt lagen inte behöver det.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #16 skrivet: 28 jan-08 kl 16:11 »
Som jag har förstått så är det fullt lagligt att skjuta på annans mark. Men jag skulle nog kolla med markinnehavaren även om man enligt lagen inte behöver det.

Nej. Även bågar, armborst etc omfattas av vapenlagen. Alla projektilvapen. Och endast den som innehar jakträtten eller fått tillstånd från den som har jakträtten får som civilperson ha laddat vapen på en viss fastighet, undantaget allmänt finansierad väg (inkluderar alltså vägföreningar, får ju bidrag). Man kan alltså i princip få gå på vägen med pil liggande i bågen, men inte ute i terrängen.

Skjuta vet jag inte, i teorin kanske du kan stå på vägen och skjuta prick på en tavla. Men antagligen måste man ha tillstånd till detta. Plus att nog någon skulle bli upprörd om de ser ngn stå på allmän väg och skjuter pilbåge och ringa polisen.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Byracka

• -
« Svar #17 skrivet: 28 jan-08 kl 16:25 »
Nej. Även bågar, armborst etc omfattas av vapenlagen. Alla projektilvapen.

Är du säker på detta?
Det måste vara en ny lag i såfall, eftersom jag sköt med båge för några år sedan och på den tiden räknades inte pilbågen som vapen.

Filip Skräplund

« Svar #18 skrivet: 28 jan-08 kl 16:39 »
Vapenlagen verkar gälla armborst men ej pilbåge.
Kan alltså vem som helst knalla omkring i markerna med pilbåge användbar för jakt?
I så fall är/blir det ju fritt fram för tjuvjagande Rambowannabees, alla förberedelser för jakt är tillåtna, det gäller bara att inte bli upptäckt efter fullträff.
« Senast ändrad: 28 jan-08 kl 16:45 av zeke »

Byracka

• -
« Svar #19 skrivet: 28 jan-08 kl 16:44 »
Vapenlagen verkar gälla armborst men ej pilbåge.
Kan alltså vem som helst knalla omkring i markerna med pilbåge användbar för jakt?
I så fall är/blir det ju fritt fram för tjuvjagande Rambotyper, alla förberedelser för jakt är tillåtna, det gäller bara att inte bli upptäckt efter fullträff.
Inte riktigt, pilbågen räknas fortfarande som vapen även om den inte är tillståndspliktig.

Dessutom kan även förberedelse till brott vara straffbart.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1696 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser