Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spaltgolv  (läst 11732 gånger)

Dandelia

• Gäst
Spaltgolv
« skrivet: 17 jan-08 kl 08:32 »
Är det tillåtet att föda upp kaniner på spaltgolv? Jag funderar på typ lastpallar? Skulle det gå att göra nåt vettigt och bra för kaninerna av det? Vore fiffigt om urin/avföring rann iväg och dom alltid hade torrt och fint UTAN att på nåt vis skada tassar eller må dåligt av det. Om man halmade ordentligt, kunde det fungera??? Då kunde iaf urinen rinna ner.

/Dandelia
« Senast ändrad: 17 jan-08 kl 08:33 av Dandelia »

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
Re:Spaltgolv
« Svar #1 skrivet: 17 jan-08 kl 14:44 »
jag har provat att ha kaniner på nätgolv med bla. stora rutor just för att kisset och bajset skulle trilla ned.
Tyvärr så ligger ju halmen så tätt ovanpå så det enda som ramlade ned var strö och allt bajs stannade kvar uppepå.  (detta var på 80 och början på 90. )

det står ju i den berömda lagen att vi inte får ha kaniner på nätgolv, men det står ju inget om spaltgolv...?

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 17 jan-08 kl 19:37 »
Hej! Ett annat alternativ är att låta golvet luta framåt.
Har gjort det, på de burar som jag bygde senast.
Men då är ju fortfarande behovet kvar att mocka ur burarna.
Mvh. Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Dandelia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 jan-08 kl 07:59 »
Nätgolv är ju förbjudet numera-tack och lov!- och lutande golv känns inte bra för min del, i alla fall inte när vinsten är så pass liten (mockningsbehovet ungefär lika stort).

Men jag måste absolut klura vidare på detta... kan kanske bli bra... *funderar* Hjälp gärna till! :D

/Dandelia

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 18 jan-08 kl 10:11 »
Hej!

De som gör produktionsburar för storfarmer, ex vis Extrona, har numera spalt i stället för nät i botten av burarna, helt eller delvis. Bild finns ex.vis på Kimmas bild nr 3 från kaninfarmen i  Belgien http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=19;action=display;threadid=20714

Edgar

Körven

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 18 jan-08 kl 10:39 »
I början på 70 talet var det ju inne med någon sorts plast list som avförningen skulle trilla ned genom,det var tänkt som spalt golv.Listen var ca5-6 cm bred och ca 1 cm tjock,kan tillägga att jag aldrig sett det själv,men det gick att läsa om det i Kanin uppfödaren.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Dandelia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 jan-08 kl 11:58 »
Funderar på vanliga lastpallar med utdragbar låda under. Borde gå att fixa. Lastpallar i botten och kompostnät till sidor. Förutsatt att djuren är inne eller på annat sätt skyddade från väder och vind! Finns ju vanligt svetsat nät med mindre maskor oxå.
« Senast ändrad: 18 jan-08 kl 12:01 av Dandelia »

Dandelia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 jan-08 kl 12:03 »
Hej!

De som gör produktionsburar för storfarmer, ex vis Extrona, har numera spalt i stället för nät i botten av burarna, helt eller delvis. Bild finns ex.vis på Kimmas bild nr 3 från kaninfarmen i  Belgien http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=19;action=display;threadid=20714

Edgar

Usch, det såg inget vidare ut med kaninfarm...stackars djur! Ingen kärlek, där inte! Men spaltgolven var tjusiga!

/Dandelia

Dandelia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 jan-08 kl 12:03 »
I början på 70 talet var det ju inne med någon sorts plast list som avförningen skulle trilla ned genom,det var tänkt som spalt golv.Listen var ca5-6 cm bred och ca 1 cm tjock,kan tillägga att jag aldrig sett det själv,men det gick att läsa om det i Kanin uppfödaren.

Körven

Kanalplast eller liknande???

/Dandelia

Dandelia

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 29 jan-08 kl 13:52 »
Lastpallar fungerar iaf inte...för breda mellanrum och krångligt att få passande låda under. Aja, tanken var god ;D

/Dandelia

Edit: Blandar ihop pallkragar och lastpallar hela tiden...
« Senast ändrad: 29 jan-08 kl 13:53 av Dandelia »

Gösta

« Svar #10 skrivet: 29 jan-08 kl 18:13 »
Kommer att bygga några provburar med en ny typ av spaltgolv. Tror till och med att konstruktionen kan bli godkänd av myndigheten.
Burarna kommer att kunna kompletteras med transportband men kräver då ganska många i samma rad för att bli lönsamt. Provburarna får troligen plåtar under som går att dra ut och tömma. Återkommer när provburarna är klara. Pris? Har inte räknat på det än. Måste ju bygga först.

Gösta

SV: Spaltgolv
« Svar #11 skrivet: 02 apr-08 kl 16:44 »
Nu har proven kommit på spalt. Ser faktiskt ut som om det kan vara ett alternativ.
Skall bygga en provbur under april månad. Har troligen lite uppgifter om pris och möjlig användning till årsmötet. Kan ju vara en av många orsaker till att besöka mötet ;)

submerged

« Svar #12 skrivet: 02 apr-08 kl 20:49 »
hej i det gröna

undrar bara lite om alla tankar med spaltgov
är det inte tänkt att kanin i sverige ska vara kvalite??? och exlusivt????
jag har inte fattat riktigt.. varför vill ni ha spaltgolv när ett explosivt ökande av kaniner bara leder till kvantitet.
jag håller på att rita lite på gård med till en start på 1000 honor med eget slakteri och bortse från slakten där jag får hjälp så klarar man 1000 honor på en man ändå.. dom burarna jag nu har tar ca 10 sek att götsla ut och gör man det 1 gång per vecka och fyller på mer halm en gång så tar det på en hel vecka bara 20000 sek = 7 timmar på en vecka = 1 timme om dan (vi pratar 1000 honor) använd fantasin när det gäller burar och snöa inte in er i gamla traditionella rackare

spalt, oströat, band osv är för italien. i sverige kör vi djurvänlig metod tycker jag, halm och mysigt

Henrik

Attes matte

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 02 apr-08 kl 20:58 »
Tio sekunder för att mocka ur en kaninbur helt och hållet? Nu är jag fullkomlig novis, men det låter lite orimligt... Bara att öppna och stänga burdörren tar ju 5-10 sekunder... Eller...?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 02 apr-08 kl 21:03 »
Falluckor i golvet? ;)

Charlotte

• -
« Svar #15 skrivet: 02 apr-08 kl 21:29 »
Spännande med så lättmockade burar...
Men när hinns daglig tillsyn, utfodring, parningar, kloklippning, flytt och koll/sortering av ungar med hos tusen honor av en person? Känns ganska kvantitativt det också.... Dessutom blir det väl städning av 3000 burar (förutom avelshanarnas)? Man räknar väl med 3 burar/avelshona och hennes avkomma?
                                                       Mvh
                                                      Charlotte
« Senast ändrad: 02 apr-08 kl 21:30 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

submerged

« Svar #16 skrivet: 02 apr-08 kl 22:47 »
hej igen

lite info
mocka 1 timme.. var e resterande 7 timmar om dan om man är heltidsbonde?? =klo,tillsyn,parning osv...
antal burar = 1/hona
alla ungdjur i storboxar som man götslar ut med bobcat.
area honor ca 1000 m2
1000 honor =30000 ungdjur ; 6 omgångar = 5000 åt gången  ; 5 st/m2 =1000 m2 för ungdjuren enkel matte

inga fallluckor eller dumt ni får se om några år när allt faller på plats
ps, hemligheter är inga sådana om man berättar dem ds

Henrik

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #17 skrivet: 16 apr-08 kl 09:22 »
Man blir så nyfiken på de där perfekta burarna!  Nog kan Du väl berätta så att vi har nytta av det?  Eller låta bli att frresta oss så där?
 :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Charlotte

• -
« Svar #18 skrivet: 16 apr-08 kl 15:44 »
Jag är liiite skeptisk till att ha så många ungdjur i boxar. Dels riskerar man att en massa djur dör om man får in någon smitta i en box.
 Dels kommer det inte att fungera i praktiken att "bara" släppa ihop kaniner, det är inga maskiner, det finns alltid "ilskebyttor" (även bland ungdjur) som inte kan gå i grupp. Innan man i en sådan stordrift hunnit upptäcka detta kan massor av skinn och kött vara förstörda (om man nu inte tänker på stressen som kaninerna utsätts för vid bråken).
Jag tror stressen vid "ihopsläppningen" kan vara för stor så att motståndskraften hos kaninerna blir nedsatt, och eftersom vi här i sverige inte får ge foder med antibiotika i förebyggande syfte tror jag det blir svårt att hålla kaniner i storlösdrift friska, men det är bara mina funderingar...
                                           Mvh
                                        Charlotte
« Senast ändrad: 16 apr-08 kl 15:46 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Jonaflax

« Svar #19 skrivet: 17 apr-08 kl 19:37 »
Kaniner blir ju lätt rumsrena, så om man ställer en låda med spån i det hörn av buren som kaninen valt till toa så kan man snart ägna sig åt att snabbt tömma bara lådan.
Mkt smidigt om man har fackburar, eller boxar. Måste ju vara smidigare än att mocka under ett spaltgolv. Renare och finare också.
Kanske inte funkar till 1000 kaniner, men...

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser