Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Honor och hanar tillsammans?  (läst 3000 gånger)

Rosendalen

Honor och hanar tillsammans?
« skrivet: 16 jan-08 kl 19:32 »
Jeg funderar lite på hur vi skal sköta parringer och sånt här till våren.

Vi har en hane, som har bott själva på länge nu, men som inte var aggressiv (utan temmeligen parringsvillig ::)) när han gick ihop med en hona några veckor förre året.

Nu har vi köpt två honor, systrer, som bor ihop, och båda skall parres till våren. Kan vi släppa in båda honor till hanen eller ger sånt mycket bråk?
Om vi låter dem vara med hanen én i taget - blir de då fiender när de ser verandra igen?

Hur gör ni?

jag tycker lite synd om hanen att han går ensam, och också skulle jag tycka att det var lite tråkigt för honorna att bo ensamma när ungarna är borta - men det verkar som kaniner har svårt att bo ihop när de blir könsmogna?
Det vore jo smidigt om honorna kunne ha var sitt bo med en gemensam 'løbegård', specielt på vintern. Om alla skal ha var sin utegård blir det så mycket bygge! På sommeren går alla i uteburer på gräs.

Jag vet at kaniner bor i kolonier i natuen, men hur är inddelningen/hierarkiet i dessa? Det är svårt att hitta info om.
Bor dom separat med sina familjer eller många tillsammans?
I sista fall, varför kan dom inte samsas i bur?

Nån som vet?

- Marie

Dansk indvandrer i ett lite hus på landet som forsöker att odla sin egen mat. Har kaniner, höns, ankor och världens gulligaste katt!

Potatisblomma

• Södermanland
Re:Honor och hanar tillsammans?
« Svar #1 skrivet: 16 jan-08 kl 22:02 »
Jag vet at kaniner bor i kolonier i natuen, men hur är inddelningen/hierarkiet i dessa? Det är svårt att hitta info om.
Bor dom separat med sina familjer eller många tillsammans?
I sista fall, varför kan dom inte samsas i bur?

Jag har förstått det som så: Vilda bor kaninerna i stora grupper men varje enskild kanin har ett separat bohål. Honan bor tillsammans med sina ungar till nästa kull föds, sen får ungarna gräva egna bostäder.

Det går bra att låta hanen och de två honorna gå ihop för parning i ett par veckor. Innan det är dags att föda är det däremot säkrast att du placerar honorna i var sin bur, så de kan boa i lugn och ro. Två honor som föder i samma bur kan både gå bra och gå åt helvete, finns några äldre trådar om detta.

Om honorna trivs ihop efteråt beror på individerna, vissa slåss hela tiden, andra tycker bra om varandra. Ju större utrymme desto större chans att de kan bo ihop igen iaf.

Jag har mest de vuxna honorna i var sina burar, lika med hanarna förståss  ;)
Hanarna kan få sällskapa med damerna i 1-2 veckor beroende på om de dels trivs tillsammans och dels hur många andra honor som står i kö  :P
Landsflykting i storstan...

Rosendalen

« Svar #2 skrivet: 16 jan-08 kl 22:46 »
tack för bra svar :)

Jag skal se hur det går.

Stakkars Jytte (hanen, upkallat efter min väninnas mamma.. När han var liten:-[). Han får vara ensam mesta tiden. Så är vel livet som avelskanin!
Dansk indvandrer i ett lite hus på landet som forsöker att odla sin egen mat. Har kaniner, höns, ankor och världens gulligaste katt!

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #3 skrivet: 17 jan-08 kl 14:47 »
Våra tamkaniner har varit domestiserade i flera, flera tusen år, så liknelsen med vilda kaniner och kolonoier och våra "solitärer" som vi håller idag är kanske inte så lukrativ egentligen ....

på uppfödarkursen lärde jag mig att kaninhonor kan kastrera hanar om man inte håller ett öga på dem. därför ska man alltså inte lämna honan och hanen tillsammans ensamma.

jag tycker inte att det verkar som att mina kaniner mår så dåligt över att de inte bor ihop med någon, förresten.
de bor i våningar ovanpå varnadra och mittemot varandra, så de ser, hör och känner lukten av varandra.
så om man ska likna det vid kolonien så är det väl också så att kaninerna bor en och en i sin håla ...

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Dandelia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 jan-08 kl 08:12 »
Det märks ganska väl om hanen mår dåligt av att vara ensam. Min Mårten blir lessen utan sällskap. Hela hans sätt blir annorlunda. Inte alls samma energi. Med hona riktigt sprudlar han!  :)
Men de flesta hanar anpassar sej till ensamheten och trivs ganska bra. Dom brukar ta igen singeltiden när dom träffar en eller flera honor sen! ;D

/Dandelia

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 21 jan-08 kl 11:02 »
Kaninhonor kan brunsta om fast de är dräktiga. Går de då tillsammans med en hane kan de få 2 kullar med ca 2 veckors mellanrum. Detta är naturligtvis inte bra för dem. Släpp in en i taget för parning och låt hanen vila emmelan gärna någon dag. Dela även på honorna när de är dräktiga och digivnde.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 21 jan-08 kl 11:27 »
Kaninhonor kan brunsta om fast de är dräktiga. Går de då tillsammans med en hane kan de få 2 kullar med ca 2 veckors mellanrum. Detta är naturligtvis inte bra för dem. Släpp in en i taget för parning och låt hanen vila emmelan gärna någon dag. Dela även på honorna när de är dräktiga och digivnde.

Nähä!  :o Har du varit med om det - att de fått en kull till, när de redan är dräktiga?

Jag brukar släppa in honor på snabbvisit till hanen 3 veckor efter parning (om jag är osäker på resultatet), för att de garanterat ska bli dräktiga. Har aldrig hänt att det kommit någon kull från den parningen om de fått ungar från första parningen...

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 21 jan-08 kl 11:33 »
jag tycker inte att det verkar som att mina kaniner mår så dåligt över att de inte bor ihop med någon, förresten.
de bor i våningar ovanpå varnadra och mittemot varandra, så de ser, hör och känner lukten av varandra.
så om man ska likna det vid kolonien så är det väl också så att kaninerna bor en och en i sin håla ...

Håller med om att de verkar så nöjda så! Tror det gör mycket att de har andra kaniner inom syn och hörhåll.
Men om en hona och en hane trivs tillsammans så låter jag dem bo ihop ett tag. Har vissa som inte alls gillar varandra, plus en hona som antagligen skulle kastrera vilken karl som helst ifall hon kom åt... De får inte gå tillsammans mer än nödvändigt. Den sistnämnda hamnar antagligen i grytan snart  :-X

Göthes

« Svar #8 skrivet: 21 jan-08 kl 11:36 »
Nähä!  :o Har du varit med om det - att de fått en kull till, när de redan är dräktiga?

Jag brukar släppa in honor på snabbvisit till hanen 3 veckor efter parning (om jag är osäker på resultatet), för att de garanterat ska bli dräktiga. Har aldrig hänt att det kommit någon kull från den parningen om de fått ungar från första parningen...

jo, det kan visst bli så. kaninhonan är funtad för att ha det på det viset ...
de får inte kullen när de redan är dräktiga, men de kan bära på två dräktigheter samtidigt; alltså de kan paras om när de är i tredje veckan, och sen kommer den första kullen, och sen går de klart med den andra kullen, så medan de andra ungarna klättrar ur boet så är den nya kullen alldeles färsk...
det kanske vore nåt för er som producerar kött att titta på!  :D

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 21 jan-08 kl 12:11 »

det kanske vore nåt för er som producerar kött att titta på!  :D

Ha, ha, synd att det inte lyckats då  ;D  ;)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #10 skrivet: 21 jan-08 kl 12:21 »

Jag har studerat rätt mycket kaninlitteratur, men detta har jag aldrig sett i något vetenskapligt sammanhang. Tacksam för vidare info, var uppgiften kommer ifrån mm.

Edgar

Gille

• -
« Svar #11 skrivet: 21 jan-08 kl 14:53 »
Jag har heller ej aldrig hört/stött på att en hona kan brunsta om när de är dräktiga, men de KAN få två kullar med olika fäder (vid samma brunst). Det hör dock till ovanligheten och beror mer på ett fel än något normalt.
« Senast ändrad: 21 jan-08 kl 14:54 av Gille »
Kaninuppfödare och pelargontant.

Göthes

« Svar #12 skrivet: 21 jan-08 kl 16:22 »
Jag har studerat rätt mycket kaninlitteratur, men detta har jag aldrig sett i något vetenskapligt sammanhang. Tacksam för vidare info, var uppgiften kommer ifrån mm.

Edgar

informationen fick jag på SKAF's uppfödarkurs. jag vill minnas att det kom upp till diskussion då någon varit med om detta samt att det inte rekommendrades att ha hane+hona för länge för att undvika sådana här saker.
Så här står det i kurskompendiet (Åke Johansson):

"Livmodern är ursprungligen dubbelsidig, och detta gäller ännu hos kaninen. Därigenom kan en överbefruktning inträffa hos kaninen"

jag vill dock inte ta gift på att det ÄR så här, men det är så här jag fattade det på kursen.  (jag har en tendens att låta tvärsäker ibland  ;) )
A
« Senast ändrad: 21 jan-08 kl 16:23 av Göthes KG »

Gille

• -
« Svar #13 skrivet: 21 jan-08 kl 18:36 »
Precis så är det, men det är fel tro att honan brunstar under dräktigheten. Det är som jag sa, att hon kan paras och ha två kullar vid samma brunst (även med två olika hanar).
« Senast ändrad: 21 jan-08 kl 18:36 av Gille »

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #14 skrivet: 22 jan-08 kl 08:58 »
Jag har läst det någonstans och de gamla uppfödarna i min klubb var noga med att inte kolla honan igen med hanen igen förrän man var 100 säker. Tror vi pratade om det på kursen jag gick som liten för K G Roos också eftersom mamma hade väldigt mycket kaniner och hon säger samma sak.

Har själv inte råkat ut för det eftersom jag aldrig vågade prova när de som hade mera erfarenhet än jag sa så. I min klubb fanns på den tiden jag hade mycket kaniner farbröder som haft kaniner i 60-70 år. Nu är de tyvärr borta med all sin kunskap  :'(

Gille

• -
« Svar #15 skrivet: 22 jan-08 kl 10:18 »
Citera
Jag har läst det någonstans och de gamla uppfödarna i min klubb var noga med att inte kolla honan igen med hanen igen förrän man var 100 säker. Tror vi pratade om det på kursen jag gick som liten för K G Roos också eftersom mamma hade väldigt mycket kaniner och hon säger samma sak.
Det beror nog mest på att honan kan visa vilja även om hon är dräktig. Dvs inte är ett säkert sett att visa om parningen tagit eller ej. Men jag tror inte hon kan göra nytta om parningen blir fullbordad.

SV: Honor och hanar tillsammans?
« Svar #16 skrivet: 03 feb-08 kl 16:17 »
Visst skulle man önska att kaninerna kunde gå i grupp - känns mer "naturligt" då men avigsidorna är många (stress, bett, sår, kastreringsförsök etc) även om ytorna är stora. Har inte goda erfarenhetar av grupphållning, undantaget honor ur samma kull som "alltid" gått tillsammans.

När det gäller parning så kan faktiskt kaninhonan "lagra" befruktade ägg. Har inte själv varit med om så täta kullar som det skrivs om ovan, men finner det troligt.
En annan anledning till att inte låta hannen gå "onödigt" länge med honan är risken att de kastar befruktade ägg vid upprepade omparningar. Så vet man ju inte när kullen är beräknad att komma... vem vill ha ett "beräknad födseldatum" som är flera veckor långt ;-)

Bästa, och enklaste, resultaten har vi fått då honan tagits till hannen. Antingen parar de sig inom några minuter.... då brukar jag avvakta så de hinner para sig en till två gånger till - inom loppet av några minuter max en kvart. Sedan särar jag på kaninerna och sätter INTE ihop dem igen. Dessa parningar har alltid gett 100% resultat och jag vet "på dagen" när ungarna ska födas.
Om de inte parar sig inom några minuter tar jag ut honan och väntar någon/några dagar och försöker igen på samma sätt till en lyckad parning skett. Med lyckad parning menar jag full parning med avslut då hannen faller av på sidan och nästan "sitter fast i några sekunder".

På detta sätt får vi stor kontroll över aveln, när ungarna beräknas etc och slipper mycket stress.
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 2 användare (1 dolda)
långfot

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser