Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När börjar ni förodla?  (läst 31880 gånger)

Sano

• Bohuslän
SV: När börjar ni förodla?
« Svar #60 skrivet: 05 feb-08 kl 12:00 »
Det där med växtbelysning... Vad ska det vara för lampor egentligen? Jag tänker mig någon form av lysrör. Sort? Styrka? Avstånd från plantorna? Och var kan man köpa det?
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Byracka

• -
« Svar #61 skrivet: 05 feb-08 kl 13:35 »
Alldeles vanliga lysrör duger utmärkt och du skall försöka ha rampen så nära du kan över plantan utan att den brännskadas. Du skall försöka få tag i så starka lysrör som möjlig till den rampen du använder.
De vanligaste rören i ca meterlängd är 18 och 36 watt-

Vårvind

• Lancashire Heeler, världens mesta hund
    • Skåne
    • Honey Veigas Kennel
« Svar #62 skrivet: 05 feb-08 kl 13:50 »
Nu har jag sått Chili,Paprika,Tomat tre sorter,Physalis, och Stevia  :o det blev en del redan, väntar med spänning på att fortsätta lite längre fram :P
Lev idag.......imorgon kan det vara försent

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #63 skrivet: 06 feb-08 kl 06:20 »
jag fäste krokar i taket och lysrörsrampen hänger i kedjor med s-krokar
då är det enkelt att höja och sänka rampen när det behövs :)

Musseron

« Svar #64 skrivet: 08 feb-08 kl 22:48 »
Idag tittade mitt livs första chilisar upp ur jorden ;D

Tror ni att det funkar med en gammal akvariebelysningsramp till tomaterna, när de kommit upp?
Igår petade jag ner en herrans massa tomater, smultron och lite mer chili... trevligt att vara i gång.
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

Eulalia

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 09 feb-08 kl 00:35 »
Idag tittade mitt livs första chilisar upp ur jorden ;D

Tror ni att det funkar med en gammal akvariebelysningsramp till tomaterna, när de kommit upp?
Igår petade jag ner en herrans massa tomater, smultron och lite mer chili... trevligt att vara i gång.

absolut! och har du kvar akvariet kan du gott låta plantorna stå i akvariet med rampen över, litet växthus ju!
Så hade jag förra året, plus värmematta...men nu har slängt akvariet och jag hittar inte värmemattan.
Det går nog bra ändå.

ps: grattis till chilibebisar, visst är det magiskt! :D

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #66 skrivet: 09 feb-08 kl 14:56 »
O stackars jag som bestämt att helt o hållet odla sånt som inte behöver förodlas i år. Vet inte hur pass jag kommer att hinna med i år med tre barn varav den äldsta nyligen fyllda 3 år..

Plååååågar mig med att läsa om era förodlingar :-[
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

anders 67

• Dalarna
« Svar #67 skrivet: 09 feb-08 kl 15:23 »
O stackars jag som bestämt att helt o hållet odla sånt som inte behöver förodlas i år. Vet inte hur pass jag kommer att hinna med i år med tre barn varav den äldsta nyligen fyllda 3 år..

Kanske ett litet land med "Kom igen" växter skulle vara din grej i år
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

amarantus

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 09 feb-08 kl 15:51 »

Jag gör som du sen 2 år! fast jag inte har småbarn... ;) jag köper lådor med det som faller mig in. Det blir mycket ändå och inget är förutbestämt. Blir mer spännande då :)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #69 skrivet: 09 feb-08 kl 18:42 »
Nej men misstolka mig inte nu! klart vi ska ha odla! Men inte sånt som behöver förodlas, det var det jag sa! :)

Det finns ju massor ändå! men då har jag inte en massa plantor som står o skaffar mig dåligt samvete för att jag inte hinner/orkar.... ;)

Fast det ju så SKOJ att komma igång på våren..

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

mimmismat

• Mimmis Mat
« Svar #70 skrivet: 09 feb-08 kl 19:28 »
Nu har vi sått det första för i år. Det blev en hel del. Glad för de nya planteringsaskarna som underlättar mycket vid bevattningen.

http://mimmismat.wordpress.com/2008/02/09/forsta-frosadden-for-i-ar/

Gartenzwerg

« Svar #71 skrivet: 10 feb-08 kl 21:40 »
Kan man förödla sånna frö där det inte står på förpackingen att de går att förodla de?
Och kan jag förodla frö med såddanvisningen: "Så tidigt, så snart jorden går att bruka" nu? T.ex. några ärtsorter, palsternacka, rotpersilja, rädisa, majrova, rättika och ringblomma?
Kan bara inte låta bli. Och det känns som vår ute...

Byracka

• -
« Svar #72 skrivet: 10 feb-08 kl 22:01 »
Ingen av sorterna du listat är jättebra att förkultivera, både ärtor och rotfrukter är känsliga för rotstörningar. Enkla säkra saker att förkultivera nu är persilja, sallad och ruccola.

Däremot kan du så morot, palsternacka och rotpersilja ute ganska tidigt, redan vid 5 graders marktemperatur gror dessa.

hestbak

• Övriga världen
« Svar #73 skrivet: 12 feb-08 kl 14:30 »
Jag är  helt ny i detta med att odla, och undrar lite om förodling. Jag bor ju i Funäsdalen, zon 7 enligt kartan, något lägre på gården tror jag dock. Vi har väldigt kort sommar, och just nu känns det som att snön (ca en och en halv meter) aldrig kommer försvinna. .
Ska jag börja förodla nu, eller vänta? Beskrivningarna som kommer med, gäller dom alla zoner? Eller hur funkar det?

Fritjoff

« Svar #74 skrivet: 12 feb-08 kl 21:01 »
Mitt första försök någonsin med detta! Jag körde igång för en månad sedan, har INGEN aning om vad jag gör. Har majs plantor som nu står 3 dm höga (och just läst här att det kanske var liiiiiite tidigt... :) ). Sådde hela fröpaketet med smultron som stog under värmelampa! Dom flesta kom upp!! Wow. Va många.

Spenderade en timma att flytta dom in i små kartonger, en för sig. Jättefint blev det. Tills katten hoppade upp på bänken och allt flög ut på golvet för katt-lek med dom små, ömtåliga gröna smultronspirorna. Jaja, jag var väl för tidigt ute iaf så jag försöker igen.

Två jalapeno plantor har nu rest sig stolt upp en 7-8 cm.

Jag sådde en hel fröpåse med basilika.... dom tog sig allihoppa. Nu har jag säkert 100 små basilika plantor...... Som sagt, jag har inte tänkt igenom detta så nogrant, men gud va kul det är!!

Filip Skräplund

« Svar #75 skrivet: 12 feb-08 kl 21:06 »
Börjar bli brådis att fixa växthus med tillsatsvärme nu då.  :D
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Vurre

« Svar #76 skrivet: 13 feb-08 kl 13:55 »
Idag har vi sått det första brättet med chili, paprika, aubergine och kronärtskocka. Nästa ryck blir den tidiga purjon...
snus? vad är priset på en pris?

ameli_h

• Östergötland
« Svar #77 skrivet: 13 feb-08 kl 15:43 »
åhh... vill också börja så. Men, men...jag ska hålla mig några veckor till. Undertiden suger jag i mig information som en tvättsvamp från er alla duktiga här på Alternativ. *tack & bock*

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #78 skrivet: 13 feb-08 kl 20:08 »
Alldeles för tidigt. Kan inte vänta tills det blir dags så jag brukar börja redan i slutet av februari. Ibland funkar det bra och ibland inte alls lika bra.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Vitis

• Skåne
« Svar #79 skrivet: 13 feb-08 kl 20:35 »
Har man gott om plats och belysning som räcker kan man såklart börja så tidigt som man vill.

Jag har diskat mina pluggbrätten och bevattningsbrickor idag och hoppas få tummarna ur att så chili i morgon, 600 chilifrön imorrn ... det lär ta sin lilla tid. Sen en omgång till med chili om några veckor.

Kronärtskockor m.m. ska också ner nu.

Tomater sår jag från början av mars, i omgångar, så är dom lagom för utplantering/försäljning i mitten/slutet av maj.

Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser