Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  spilta/box/lösdrift  (läst 3217 gånger)

drakvinga

• Småland
spilta/box/lösdrift
« skrivet: 16 jan-08 kl 10:12 »
Hej jag undrar lite
har försökt leta på nätet men hittar egentligen inte svaret någonstans ???
Frågan lyder:
Får man ha getter uppbundna i spilta på nätterna eller måste de gå lösa i box?
Någon som vet  ???
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

drakvinga

• Småland
Re:spilta/box/lösdrift
« Svar #1 skrivet: 16 jan-08 kl 12:47 »
hmmm som jag har förstått det nu när jag läst på så får man inte ha dom uppbundna men man kan ha dom ensam i små boxar på 1,4kvadratmeter per djur enligt djurskyddet... låter lite lite tycker jag

hur har ni era getter?

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #2 skrivet: 16 jan-08 kl 13:03 »
Mina dvärggetter går lösa på gården så fort vi är hemma, på natten har de en fålla som är ca 10-12 kv.m. Har byggt en hage så de egentligen ska kunna gå ut och in som de vill, men jag har inte kommit på någon bra lösning på lucka/dörr. Ska ju vara dragfritt när de är inne.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #3 skrivet: 16 jan-08 kl 16:49 »
så här har jag gjort.....jag har ingen lucka, dom kan gå och komma som dom vill. det drar inte alls. getterna verkar trivas. ;D
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #4 skrivet: 16 jan-08 kl 16:51 »
glömde en sak...... det där med antal m2 till getter ??? ???
dom ligger ju övan på varandra ...så mina hade klarat sej med ett utedass ;)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #5 skrivet: 16 jan-08 kl 19:57 »
Minus:  Det där var SNYGGT!!! Vill nästan flytta in själv ;D
Får nog ta med mig stora sågen ut imorgon och jobba lite ;)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Suzniz

« Svar #6 skrivet: 16 jan-08 kl 20:59 »
Oj vad långt detta blev...
Alltså detta är mitt jätteproblem just nu med boxar. Jag har en stor box som jag delat av i tre delar. En lite större del och två mindre. Har tre getter och en kastrerad bock. I höstas när jag började ha dem inna på nätterna så hade jag en Wilma och Siri i de små "boxarna" och Ragnar och Titti i den stora ända tills de för en vecka sedan, då det var så dåligt väder att jag inte tog ut dem en dag, gick bärsärk och Ragnar och Titti klämde sig igenom gallret till de andra, som flydde i panik. När jag kom ut låg Ragnar och Titti i den ena mindre "boxen" och Wilma och Siri ihop i den andra lilla "boxen" och de hade bråkat så det var lite blod på väggen (hittade inte vems det var, kanske bara näsblod) och de hade förstört lite av varje. Försökte skärma av med mer galler och det funkade en dag. Sedan hade Ragnar tagit sig in igen, (hur han nu lyckades, han är ju ganska fet) och bråkat. Så till det som stör mig mest nu är att för att han ska kunna vara inomhus hos sina getter utan att skada dem så måste jag ha honom bunden under natten. Jag mår inte alls bra av det. Innan hade jag honom bara bunden en liten stund så Titti fick äta ifred och så släppte jag honom. På dagarna har jag alla ute i hage och då går han ju löst. Jättejobbigt. Hoppas våren kommer snart så jag kan ha dem ute hela tiden...
Vad jag förstår så får man ha djur uppbundna om de får avbrott, förresten.
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

drakvinga

• Småland
« Svar #7 skrivet: 17 jan-08 kl 07:18 »
jo....i mina funderingar så hade jag tänkt mig som så att jag har ju bråkstakarna ute för det mesta i stor hage och hus i hagen.. men när det är busväder så vill jag gärna ha in dom i ladugården med dom andra djuren så jag kan ha lite koll på dom  ::)
nu har dom gått i en stor box allihopa, men tyvärr så stjäl bocken all mat för getterna om han kommer åt.
Så jag funderade på att om jag har spiltor till dom (naturligvis i godkänd storlek) så vet jag exakt att dom får den mat varje lilla get ska ha. Det underlättar mölkningen och rykten av dom när jag kan ha dom en och en. Det är itne meningen att dom ska stå där varje natt..... men liksom imellanåt. Vi har inte byggt dessa än.... men som sagt det var en tanke jag hade
Vad tror ni?

drakvinga

• Småland
« Svar #8 skrivet: 17 jan-08 kl 07:19 »
ja just det
Jisses minus!
Jag som trodde jag hade det snyggt åt mina små  :-X
Jag får nog också ut och snickra lite mer  :-*

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #9 skrivet: 17 jan-08 kl 09:28 »
visst får du ha getterna uppbundna på nätterna..
Äve om man kanske rekomenderar lösdrift..

de har iallafall många bönder med lite getter i dalarna o gästrikland jag känner.
och de är precis därför som du säger... att de mobbar varandra o en tarförsig av all mat...

det är viktigt att ha rätt getter brevid varandra så man inte har en lågrangs get mittemellan två med högrang..

dessa getter mjökas morgon o kväll.. de har fri tillgång på hö o får varje dag även kvistar o grenar att gnage på.. har vatten i bitventil..

de är avbalkningar mellan båsen o ribbor/ spalt bak till i båsen.. spiltorna är upphöjda ca 40- 50 cm.. från golvet..

så att ha dem uppbundna äver natten kan ju vara en bra ide.. är de då någon som behöver extr mat kan de ju få de då..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #10 skrivet: 17 jan-08 kl 09:29 »
här är en bild till..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #11 skrivet: 17 jan-08 kl 10:49 »
en fråga till gimskog....vad e det för getter du har....jättefina :D
står dom så hela natten? vill dom inte ligga ner eller det kan ändå?
dom e iallafall jätte söta   ;D
« Senast ändrad: 17 jan-08 kl 11:09 av minus »

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 2 användare (1 dolda)
torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser