alla kyckligarna tagna.....

Startat av brantas, 15 Jan-08 kl 20:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

brantas

i morse mådde alla kyckligjna jättebra, men nu när jag kom ut på kvällen så låg det bara kvar lite inälvor och några ben. något djur har tagit allihopa idag...... de bodde i på en pall med 2 pallkragar och en värmelapma över halva och lock över halva. Jag tror inte våran katt har tagit dom. han är mer som en extramamma till dom. kan det vara någon råtta, kan de ta 9 kycklingar på en gång ?? visserligen var de välidgt små, bara 4 dagar.... men det var ändå 9....

Ni andra som har pallkragar till kycklignar vad har ni för lock ????
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Margit

:'(
Usch och fy, stackars små krabater. Du ska nog inte räkna bort katten...en gång ett rovdjur alltid ett rovdjur.
Riktiga råttor är stora och kan mycket väl ha tagit kycklingarna, bra på att ta sig fram är de också.

Kan man inte spänna vanligt kycklingnät över för att undvika sådana här tråkigheter?

kossan

Fy va tråkigt ,hoppas att du kommer på en bra lösning till "lock" till buren!!!!!!
Anna
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Anna Ho

Citat från: ms_krudd skrivet 15 Jan-08 kl 20:13
i morse mådde alla kyckligjna jättebra, men nu när jag kom ut på kvällen så låg det bara kvar lite inälvor och några ben. något djur har tagit allihopa idag...... de bodde i på en pall med 2 pallkragar och en värmelapma över halva och lock över halva. Jag tror inte våran katt har tagit dom. han är mer som en extramamma till dom. kan det vara någon råtta, kan de ta 9 kycklingar på en gång ?? visserligen var de välidgt små, bara 4 dagar.... men det var ändå 9....

Ni andra som har pallkragar till kycklignar vad har ni för lock ????

Nää, fy vad ledsamt.............. :'(

Jag har en ram med fastspikade kompostnät på min kragbur.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

brantas

men katten tar hand om dom och slickar dom torra.... jag vill verkligen inte tro att det är han som har tagit dom....
ALLA är välkomna !

Gris-Eva

Men gud så tråkigt för dig. :'(

Råttor kan med all säkerhet ha tagit dom. Jag blev av med mina vuxna dvärgsilke till dom. Råttorna drog visserligen inte iväg dom, men de åt upp dom invändigt. Jag kom på dom Jä%#arna. >:(

Vesslor är också duktiga på att ta småfåglar. En kyckling är ett lätt byte. :-\
Tyvärr stoppar inte kompstgaller vesslorna. De tar sig lätt igenom maskorna.

Hoppas att du hittar boven.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Taggis

Min granne har gjort en trä ram & spikat/häftat på kycklingnät över hela som hon har på på sina pall kragar .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Margit

Citat från: ms_krudd skrivet 15 Jan-08 kl 20:43
men katten tar hand om dom och slickar dom torra.... jag vill verkligen inte tro att det är han som har tagit dom....

Det kanske inte är din katt  ;) det kan ju vara en strykarkatt.
Otroligt gulligt av din kisse att ta hand om kycklingarna!  ;D Har aldrig sett något liknande!!

Rakadero

Fy vad hemskt och tråkigt att hitta de stackars kycklingarna döda på det viset!

Kycklingnät låter som en bra lösning, det borde väl hålla ute alla eventuella faror. Den finmaskigaste sorten då.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

brantas

Det får nog bli kycklingnät eller att jag har kycklingara i en kanininebur i pallkragarna för att skydda för kylan oxå.
Våran katt är inte som andra katter, han är uppfödd på flaska, då han misste sin mamma när han var tre veckor. Han tycker det rä så spännande när det blir kaninungar, kycklingar och ällingar, han kan ligga och titta på dom i flera timmar, men han ha aldrig rört någon av dom. När jag har kaninera inne så ligger han brevid dom coh kan slicka dom på öronen....... men det kan nog vara en annan katt, alla katter är ju inte lika snälla som min.....
ALLA är välkomna !

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

580 Gäster, 0 användare