Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Riva ner dålig skorsten  (läst 11754 gånger)

anbe

• Gäst
Riva ner dålig skorsten
« skrivet: 15 jan-08 kl 12:05 »
Jag letar efter mitt lilla torp i Småland eller V.Götaland :)))

Hittade drömstället , men båda skorstenarna var dåliga och var tvungna att rivas ned . Är det någon som kan tipsa meg om var jag kan hitta info om hur man går till väga , eller är det ett helt hopplöst prosjekt att börja på ?

ersam

• -
Re:Riva ner dålig skorsten
« Svar #1 skrivet: 15 jan-08 kl 12:53 »
Utan att veta mer så är det oftast delen som sticker upp ovanför tak som farit så illa att den kräver demontering.
Är det hela skiten som är paj så är det rejält med jobb kan jag lova och inget jag skulle ge mig på iallafall. Har ändå gjort en hel del.
Är det ovanför taket och resten går att lappa och laga så är det förhållandevis inga större beskymmer.
Se till att omgående få skorstenen täckt så det inte regnar in mer!

ES

anbe

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 jan-08 kl 13:59 »
Utan att veta mer så är det oftast delen som sticker upp ovanför tak som farit så illa att den kräver demontering.
Är det hela skiten som är paj så är det rejält med jobb kan jag lova och inget jag skulle ge mig på iallafall. Har ändå gjort en hel del.
Är det ovanför taket och resten går att lappa och laga så är det förhållandevis inga större beskymmer.
Se till att omgående få skorstenen täckt så det inte regnar in mer!

ES
Tack för svar . Det var det jag misstänkte , förstår nu varför priset på huset var så lågt ! Då måste jag nog leta vidare efter min plats på jorden  :)

kolaren

« Svar #3 skrivet: 15 jan-08 kl 23:53 »
Men vänta lite, om skorstenen farit så illa att det inte går att laga utan att riva den så borde hela huset vara i samma skick?

Jag har inte sett någon skorsten som varit så dålig så att den inte gått att laga utan att behöva plocka ner mer än delar av den... Åtminstone inte i någorlunda beboeliga hus, där inte frfallet tagit överhanden fullständigt.

anbe

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 jan-08 kl 07:35 »
Men vänta lite, om skorstenen farit så illa att det inte går att laga utan att riva den så borde hela huset vara i samma skick?

Jag har inte sett någon skorsten som varit så dålig så att den inte gått att laga utan att behöva plocka ner mer än delar av den... Åtminstone inte i någorlunda beboeliga hus, där inte frfallet tagit överhanden fullständigt.
Ja det kan man tycka . Det underliga är att huset ser bra ut på utsidan . Innifrån ser man att det är mycket arbete kvar . men det ser fullt beboeligt ut. Jag har bara sett bilder.

Men tyvärr så har jag väntat för länge att bestämma meg så nu är det sålt. Nästa gång ska jag vara raskare och lägga ut mina frågor här på forumet, det är kjempe fint och få svar

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 16 jan-08 kl 13:24 »
Min bror plockade ner sina båda skorstenar och sedan murade dom upp dom igen. Var inte så bökigt men det var tungjobbat och blev en smula skitigt i huset av det. ;)

Annledningen var att han byggde ut huset och ville flytta eldstäderna. Samt att han plockade bort takstolarna och byggde dit en övervåning på huset. så dom gamla skorstenarna behövdes också förlängas ordentligt.

Konstigt nog så vart det billigare än vad vi trodde från början. Men då bar min bror in alla stenarna och murbruket så att muraren slapp göra det.

Muraren var jättenöjd med hjälpen och tyckte att det hade varit kul att göra ett sånt här specialjobb. Min  bror var därimot helt slut efter allt bärande. ;)

wikhall

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 jan-08 kl 16:35 »
Är den provtryckt?

Jag har tagit ner hela skorstenen hemma. Det går med en huggmejsel + gummiklubba samt borrhammare där det sitter hårt, det beror naturligtvis på - är den mycket gammal och murad med lerbruk är det enklare.

Men som sagt, det är en del jobb. Det får man ta ställning till om det är nödvändigt efter provtryckning.
Rådgör med sotare och även med en murare, allra helst byggnadsvårdare givetvis.

Jag ska mura upp en ny skorsten med lerbruk är det tänkt.

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 jan-08 kl 17:34 »
Jag håller på nu och plockar ner min skorsten. Inga problem alls, det mesta är murat med lerbruk så det sitter knappt ihop alls. Det går utmärkt att peta lös stenarna med ett koben eller vad man u har tillgång till. Endast den den delen som sticker upp genom taket är murad med cement, jag vet inte riktigt vad jag skall göra med den. Putta ner den som den är kanske, huset skall ju rivas så det gör inte så mycket om den tar halva taket med sig. Delen där spisen stod var en kul blandning av tegel i standardstorlek, större och plattare tegelstenar samt enstaka natursten och gammalt järnskrot.

eka

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 17 jan-08 kl 21:38 »
Hänger på här också med att säga att oftast är det ovan kallt urymme som skorstenen är dålig. (antennfästen brukar hjälpa tillmed att förstöra).
Detta är inte svårt men tungt med allt bärande.
Har även murat en hel skorsten och även detta gick men det tar tid. En sak man inte tänker på som gör det självare är att skorstenen inte får muras mer än någon meter i taget, därefter skall den bränna ihop. Annars blir det för tungt för de lägre varven.

Jag fick ett tipps med att sätta upp bräder i alla hörnen som jag lodade in väldigt noga. Ritade ett pennstreck i förväg för varje stenvarv.
Då var allt mycket enklare, inget detaljmätande utan bara att stapla på.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 18 jan-08 kl 06:57 »
Men letar man efter ett ställe så och vill komma igång ganska omgående är det skönt med en fungerande skorsten och iallafall en eldstad.
Att riva ner två skortstenar det första man gör kan göra att den mest envetne tappar lusten...
Men är det ett fantastiskt ställe i övrigt och prislappen den rätta så är det ju en annan sak. Skorstenar, liksom allt annat går ju att reparera.

Det finns många drömställen...

ES

anbe

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 jan-08 kl 08:24 »
Synpunkter har tacksamt tagits emot och funderas nu över . Tack . Nästa gång slår jag til ,om det så är ett hål i stället för skorsten. Som sagt  man ska nog inte vara så funderande alltid ...

En liten följd fråga bara : var hamnar man kostnads mässigt om man behöver proff hjälp till en sånn här jobb ? Någon som kan ha några synpunkter på det ? Tänker bara sådär ca.... Prislappen på huset var förövrig 340.000

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 18 jan-08 kl 12:45 »
Jag kom inte ihåg vad min bror betalade. Men har för mig att det var runt 20 tusen. Men då gjorde han allt förarbete. (Det var 2 skorstenar) Så han plockade ner dom. Blandade bruk. Muraren lämnade aldrig skorstenarna. Utan han bara murade. Bå man bara kan bygga en bit i tageet så kom muraren på kvällen. Då hade bror min bärt in alla stenar som behövdes den kvällen och staplat dom. Murarn ringde sedan och berättade att nu får du börja att blanda bruk. Sedan satt bror min och langade sten för glatta livet och hämtade mera bruk.

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 18 jan-08 kl 12:51 »
kan tillägga att materiaet var inkluderat (förutom 100 stenar som jag hade själv)

Tunjan

• -
« Svar #13 skrivet: 18 jan-08 kl 22:17 »
En murare jag känner ger ett riktpris på ung. 1000kr/mper pipa ny skorsten 6m högmed fyra pipor ca24000 kr teglet är rätt dyrt.
bor själv med rödkullor får o höns.Samt mina två pojkar ibland.

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 18 jan-08 kl 22:26 »
takstegen kostade väl en del med..

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 3 användare
PetterEngvall, mulen, Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser