Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om New Hampshire (bilder)  (läst 17065 gånger)

Knopparp

• Halland
Om New Hampshire (bilder)
« skrivet: 14 jan-08 kl 20:25 »
Någon som har haft New Hampshire och kan ge några rikitgt bra tips hur man ser på ungdjur ca 8 mån om det är en höna eller tupp?
Tyckte jag hörde en annorlunda "galning" härom dagen.
Tycker de ser identiska ut förutom att den jag tror kanske är en tupp har en kraftigare stjärtfjäderväxt. Den har som en tjäderrumpa om ni förstår... en jättevacker solfjäderformation när man ser den bakifrån.
Det är ingen skillnad på varken kam eller haklapp mellan de två...

???
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

äggtokig

• Gäst
SV: Om New Hampshire (bilder)
« Svar #1 skrivet: 14 jan-08 kl 23:04 »
Någon som har haft New Hampshire och kan ge några rikitgt bra tips hur man ser på ungdjur ca 8 mån om det är en höna eller tupp?

???

Vad jag har läst kommer New Hampshire igång relativt tidigt med sin värpproduktion. Om det nu är en höna av dessa två individerna, borde inte hon ha lagt ägg redan under en period? Beror ju hur du har dem också, varmt - kallt, ljust - mörkt. // Jenny
« Senast ändrad: 14 jan-08 kl 23:05 av äggtokig »

Knopparp

• Halland
« Svar #2 skrivet: 15 jan-08 kl 10:06 »
Rumpor!  :P
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

Knopparp

• Halland
« Svar #3 skrivet: 15 jan-08 kl 10:11 »
Här kommer den som jag helt säkert tror är en höna:

Knopparp

• Halland
« Svar #4 skrivet: 15 jan-08 kl 10:13 »
Och här kommer.... ja... är det en blivande tupp eller bara en lite maskulin höna????  ??? ;)

äggtokig

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 jan-08 kl 11:16 »
Det ser ut som två gossar! Jag är 99% säker.  :-\

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #6 skrivet: 15 jan-08 kl 12:40 »
Jag tycker också att det ser ut som två tuppar.
Jag har haft new hampshire dvärg (men endast unghöns/tuppar).
De var mycket fina och trevliga.
« Senast ändrad: 15 jan-08 kl 12:41 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 15 jan-08 kl 20:04 »
Det är 2 tuppar är nästan stensäker på det.

;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Bovanägare

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 jan-08 kl 19:08 »
Tror ochså att de är tuppar.

Knopparp

• Halland
« Svar #9 skrivet: 16 jan-08 kl 23:00 »
LM: Tack, jag hittade faktiskt den sidan så sent som igår... men blir inte klokare av den... tycker hönorna, som sitter intill varandra på en pinne nästan längst ner på sidan, ser identiskt ut som mina...  :-\  annars kan jag inte säga att jag kan se något helt karaktäristiskt som jag kan ta fasta på... Jag får nog bara vänta och se om det kommer något ägg snart eller inte...  Då får jag nog det bästa svaret... :P

Margit: Jag skaffade ju dessa i höstas i tron om att de just var hönor... hade inga andra NH innan. Men maffiga är de oavsett tupp eller höna!  ;D
« Senast ändrad: 16 jan-08 kl 23:02 av Knopparp »

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #10 skrivet: 19 maj-08 kl 21:44 »
I morgon ska jag åka och titta på ett gäng New Hampshirehöns som jag nog ska köpa.  :) Jag hittar inte så jättemycket info om rasen, så det vore skoj om ni ville berätta lite om era erfarenheter av dem! Hurdana är de i temperamentet t.ex.?

rina

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 19 maj-08 kl 22:19 »
Jag har haft bara hönor och de var av stor ras...... dom var trevliga värpte stora fina bruna ägg.... lugna och tillgivna var dom..det finns inte många uppfödare av dom i Sverige vad jag vet....säkert ett bra köp som du blir nöjd med

Soshila

• Småland
« Svar #12 skrivet: 21 maj-08 kl 13:53 »
Jaha, nu går det sex New Hampshirehönor och en tupp ute i min hönsgård då!  :D De är lugna och fina och verkar trivas bra i sitt nya hem. Tror de sov på golvet i natt, men i dag har de varit uppe på pinnarna och kollat, så nu hittar de väl dit också.

En av hönorna är mkt intresserad av redet (har bara gjort klart ett, håller på med ett till), kan undra om hon tänker lägga ägg alla redan?!

Tuppen har inte galt ännu, så det återstår väl att se hurdan stämma han har!

yezzika

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 21 maj-08 kl 20:41 »
Va fint dom har det  :)

Väntar på att mina ska bli så där stora och granna också, ännu är de bara ca 5 veckor.
Har haft ett par N H-hönor förut och de var väldigt trevliga, en utav dem ruvade t.o.m fram 2 kycklingar & var en super-b mamma. Tyvärr fick jag inte tag i någon N H-tupp så de fick nöja sig med en superkorkad RIR-tupp istället (lånade RIR:en av mamma på obestämd tid ::) )
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

Soshila

• Småland
« Svar #14 skrivet: 06 aug-08 kl 20:26 »
Har nu haft mina New Hampshirehöns i några månader. Tyvärr är det bara fyra hönor kvar. En pep så dant när hon andades och när veterinären inte var till någon hjälp tog jag bort henne. En annan fick troligen äggledarinflammation. Nu har jag ju aldrig haft någon annan ras, men jag trivs kanon med dessa! De lägger jättefina ägg, får mellan 2 och 4 om dagen.

yezzika, roligt att höra att din höna ruvade! Mina har inte visat några tendenser till att vilja lägga sig (så vitt jag förstår), men jag börjar tycka att det vore roligt med lite kycklingar! Är det någon som vet om NH brukar vara ruvningsvilliga?

Sirpa

• -
« Svar #15 skrivet: 06 aug-08 kl 22:46 »
Blev dom tuppar båda två ???
Höns och Liljor i min trädgård.

yezzika

• Bohuslän
« Svar #16 skrivet: 06 aug-08 kl 23:08 »
Hoppar in här och svarar.

Japp, det blev tuppar.
En av dem (Bull) bor numera hos mig och han gal väldigt vackert varje morgon + några ggr under dagen ::)
Han är en riktig gentleman, tar väl hand om sina barnbrudar (hönorna är födda i april, icke könsmogna ännu)  :-*
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

yezzika

• Bohuslän
« Svar #17 skrivet: 06 aug-08 kl 23:12 »
Vad jag har förstått så är de inte så jätteruvningvilliga men det finns vissa som ska vara lite tvärtemot ::) ;D

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #18 skrivet: 07 aug-08 kl 08:28 »
New Hampshire är lätta att könsbestämma tidigt på storleken på kam och slör. Har 3 st som är kläckta i juni och det är 2 tydliga tuppar och en höna.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #19 skrivet: 15 aug-09 kl 13:35 »
Jag vil att ni som har new Hampshire ska lägga ut bild på de. Jag ska för söka lägga ut bild på mina.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 5 användare (1 dolda)
KajsaAnka, Bokohammare, javill, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser