Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Årets första lamm  (läst 12985 gånger)

Taggis

• vänner
SV: Årets första lamm
« Svar #60 skrivet: 12 mar-08 kl 12:32 »
Så fina lamm !Har ännu inte fått några men dom kommer inom det närmsta 1-2v tippar jag på .
Men jag börjar bli nojjig nu är orolig för att nåt ska gå fel under lammningen  :-\,det har alltid gått bra innan men nu är jag snart redo att flytta ut till dom bara för att ha koll  ;) ::).Ska bli så skönt när dom har fått lammen så man kan pusta ut.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

elf

• Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
« Svar #61 skrivet: 15 mar-08 kl 19:05 »
Idag kom dom och dessutom trillingar!  :D

Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #62 skrivet: 16 mar-08 kl 00:24 »
Idag kom dom och dessutom trillingar!  :D

Ja, hon ser ut att ha fullt upp.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #63 skrivet: 16 mar-08 kl 20:35 »
Ibland är livet extra underbart. Som i morse när jag gick ut, solen sken, staren sjöng och knorrade och lärkan drillade i skyn och inne hos fåren hittar jag denna ljuvliga lilla varelse. Förvånad blev jag för tackan hade inte visat minsta tecken kvällen innan. (Jag som går och väntar på att geten ska killa, trodde hon skulle vara först)

Lilla Ulla, söt guteflicka.

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #64 skrivet: 16 mar-08 kl 21:46 »
Det var mig en långbent krabat!  :D Ser ut som om hon har en ylletröja på sig ju.  ;)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #65 skrivet: 17 mar-08 kl 21:05 »
På Oskarsgården föddes i lördags vårt allra första lamm.. en liten bagge som kommer att heta Oskarsgårdens Första Aragon ;D
Väldigt lik Anettes lilla Ulla, dom ser ut att ha äktenskapstycke  ;)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #66 skrivet: 17 mar-08 kl 21:27 »
Nej men vad lustigt, jag som tyckte Ullas färg och teckning var lite ovanlig. Jättesöt är han.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #67 skrivet: 17 mar-08 kl 21:31 »
Nej men vad lustigt, jag som tyckte Ullas färg och teckning var lite ovanlig. Jättesöt är han.

Hans mamma är precis lik din oxå  :)
Vi slaktade hans pappa i torsdags och då såg jag att han var brun under magen annars var han bara grå och svart..
men oftast försvinner ju dessa färger när dom blir stora tyvärr.. :-\
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

annan

« Svar #68 skrivet: 24 mar-08 kl 13:02 »
årets första, ett tacklamm, en halvtimma gammalt med ursprung i olika lantraser.
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Fritjoff

« Svar #69 skrivet: 24 mar-08 kl 17:32 »
I morse kom dom första! One down, 9 to go...
Svart mamma med en vit tacka och en brun tacka. :)

Falin

• -
« Svar #70 skrivet: 30 mar-08 kl 13:43 »
Beda fick trillingar inatt, och klarade det helt själv!  :) Så himla skönt efter Birgits katastroflamning.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #71 skrivet: 30 mar-08 kl 19:30 »
Äntligen kom våra första lamm! Stjärna, som syns till vänster..:), fick två små svarta sötnosar idag!

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #72 skrivet: 30 mar-08 kl 20:36 »
I går kom mitt första lamm, en stor fin tjej. Hon stod mitt i ladugården, alldeles nyfödd och blöt,  när jag kom dit på morgonen, med alla upprörda tackor runt omkring. En äldre Gotlandstacka hade "tagit hand om" henne och mamman, min minsta smalaste Åsentacka, (som jag trodde skulle lamma i slutet av april tidigast) stod bredvid och såg vilsen ut. Det blev cirkus en stund innan jag fick undan Gotlandstackan och fick in lammet och mamman i en lamningsbox. Det berodde antagligen på den ofrivilliga "adoptionen" att Det blev problem med matningen till att börja med. Tackan var rädd för lammet och gick undan hela tiden när lammet försökte äta. Jag fick hålla tackan medan lammet åt.

Tack alla på Forumet, som lärt mig hur jag skulle göra, t ex för att mjölka tackan, sondmata m m. Nu gick det ganska lätt att "få igång" lammet så hon började äta. Jag mjölkade ur en skvätt och gav med sond och lammet piggnade till och kunde sedan suga själv när hon fick tag på spenen. På eftermiddagen i dag när jag kom till ladugården stod tackan stilla medan lammet åt så nu verkar det som om de har rett ut det hela. Tyvärr har jag inte lärt mig att ladda upp bilder så ni kan inte få se henne.
Åsenfår, hundar och katter

evaronny

« Svar #73 skrivet: 01 apr-08 kl 13:09 »
Nu har våra första lamm äntligen kommit! :) 2 fina tacklamm som tackan ömt vårdar.  ;). Nu återstår de andra tio.  ;D Mvh Eva
Mammaledig fårägare med 11 tackor och en bagge. På gården finns oxå hästar, höns, hundar, katter och en kanin. 3 barn samt en man =)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #74 skrivet: 02 apr-08 kl 14:41 »
Kom äntligen på hur man infogar bilder. Mitt första lilla lamm ville ut i cyberrymden. Hat fått två till efter denna, en tacka och en bagge. Baggen vill inte mamman veta av, hon bara stångar honom. Jag har bundit upp tackan, hon har inget emot att ge baggen mat men vill inte att han ska komma i närheten av hennes huvud. Det lilla tacklammet är hon mycket kärleksfull emot, hon får ligga mellan mammas framben medan baggen får ligga en bit bort.
Åsenfår, hundar och katter

I.A

« Svar #75 skrivet: 02 apr-08 kl 18:05 »
Hej!
Ny på detta forum och undrar om någon har erfarenhet av tackor m lammförlamning. En av våra tackor blev behandlad i lördags men har inte riktigt kryat på sig. Hon har varit slö o aptitlös. För en timma sedan  började hon lamma... Hur länge ska jag vänta innan jag hjälper henne? Troligen har hon flera lamm som ska ut. Får slöa tackor tillräckliga värkar för att kunna pressa ut lammen? 
Får se om någon hinner svara innan jag hunnit ut!
Mvh Ingela
Tack för svaren jag fått! Tackan fick som sagt fyra lamm varav ett dog efter ett halvt dygn. De andra tre har vi stödutfodrat eftersom tackan inte ätit ordentligt. Dom är nu fyra veckor gamla och vi börjar dra ner på vällingen. Tackan är pigg och äter som hon ska men nu är hon helt kal.....började tappa päls några dygn efter lammningen, så hon har fått namnet Kala  ;) Jag undrar om hon får ny päls  ??? Mvh Ingela

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #76 skrivet: 02 apr-08 kl 20:50 »
Tack för svaren jag fått! Tackan fick som sagt fyra lamm varav ett dog efter ett halvt dygn. De andra tre har vi stödutfodrat eftersom tackan inte ätit ordentligt. Dom är nu fyra veckor gamla och vi börjar dra ner på vällingen. Tackan är pigg och äter som hon ska men nu är hon helt kal.....började tappa päls några dygn efter lammningen, så hon har fått namnet Kala  ;) Jag undrar om hon får ny päls  ??? Mvh Ingela

Hon får säkert ny päls igen. Jag hade en tacka i somras som gick på bete ihop med några tackor till hos några vänner. Hagen låg vid en sjö och efter det myckna regnandet så hade marken närmast sjön blivit rejält sank och tackan gick ner sig. Vet inte hur länge hon suttit fast men, hon hittades sent en kväll och vi kunde inte åka dit förrän nästa morgon när det blivit ljust. Hon var mycket medtagen men, efter massage, mat och vatten så piggnade hon till. Hon hade svårt att hålla balansen för att gå och beta först så jag och min man turades om att stötta henne. För att göra en lång historia något kortare så tappade hon all ull efter den persen men, det växte strax ut ny igen. Nu ser hon ut som vanligt även om fortfarande lite tunn.

agge

« Svar #77 skrivet: 02 apr-08 kl 21:44 »
Nu är lamningen över för denna gången. 51lamm på 39 tackor, lite dålig utdelning men vem tänker på det
när alla lamm överlevt, inga fellägen o alla förlossningar gått bra utan nån större hjälp. ;D såna gånger är man  nöjd med livet som fårägare

Ev. kan det bli något bonuslamm i sommar för baggarna har smitit in till några tacklamm ett par ggr,
men jag hoppas att det inte har blivit nåt av de besöken. :P

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #78 skrivet: 02 apr-08 kl 21:49 »
Vi fick våra första Shropshirelamm nu ikväll.. en av varje sort.. Alva och Adam  ;D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #79 skrivet: 04 apr-08 kl 19:24 »
Nu har vi också fått årets första lamm!  :D Ett tacklamm och ett bagglamm, i år fick vi en perfekt start jämfört med ifjol. Hade nästan glömt hur underbart söta de små liven är.  :-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

1670 gäster, 2 användare
Berberis, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser