Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frivolitet  (läst 3157 gånger)

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
Frivolitet
« skrivet: 13 jan-08 kl 22:50 »
Hur länge har man använt textiltekniken frivolitet?
 Hur började det och vart? Utomlands?
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Eulalia

• Gäst
Re:Frivolitet
« Svar #1 skrivet: 14 jan-08 kl 00:32 »
enligt wikipedia så tros det ursprungligen härstamma från små nätade kärleksmotiv som sjömännen gjorde till sina fruar o flickvänner därhemma.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tatting#History

Bra e-bok om bla frivoliteter (tatting), många foton teckningar och beskrivningar hur man gör.
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=40;action=display;threadid=30378
« Senast ändrad: 14 jan-08 kl 00:55 av Eulalia »

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 14 jan-08 kl 11:10 »
Ur Stora sy och handarbetsboken:
Man kan inte med säkerhet fastslå hur gammal tekniken att slå frivoliteter är. Att den förekom i England i slutet på 1600-talet finns det belägg för, men den existerade med all säkerhet tidigare fast i primitivare former. Ursprunget är förmodligen makramé, ett slags knytarbete, som härstammar från Arabien. Inte heller vet man nåt om ursprungslandet. En del forskare gör gällande att det är Frankrike. Namnet frivolité, som betyder lättsinnighet, gör det ju troligt. Andra åter hävdar att det är Italien, eftersom den italienska beteckningen occhi (öga) är ganska utbredd. Tyskland nämns också. Det finns där litteratur känd från början av 1700-talet, men även i England finns sådan. I ett engelskt poem, publicerat år 1707, kan man läsa om drottning Marys "anspråkslösa vana" att slå frivoliteter.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Guld

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 14 jan-08 kl 13:03 »
Mycket intressant!
Själv klarar jag till viss del attsyssla med detta dvs första cirkeln med picoter men när jag ska börja på nästa låser sig alltihop och jag får bara en rak bit som går att dra ut till viss del men inte ihop, frustrerande.
Någon här som kan eller vet var man kan gå kurs?
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

ianitor

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 14 jan-08 kl 13:52 »
Hemsidan jag lärde mig av...

Den är på engelska förvisso, men bilderna är jättebra.

Här är en till sida med mycket utförliga och bra instruktioner, med foton. Mycket bra hjälp.  :)
Tat-ra-sutra
« Senast ändrad: 14 jan-08 kl 13:55 av ianitor »
Vild stiltje och lugn panik, allt på en gång.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 14 jan-08 kl 14:12 »
Det sägs att om man tar in hos nunnorna i Vadstena och ber snällt, så kommer skytteln fram.

Guld

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 14 jan-08 kl 14:14 »
Var på studiebesök där fär ett år sedan. Jag får nog be att få komma dit igen... Tack ska ni ha som tipsat, så snällt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 1 användare
KlaudiaZer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser