Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitlök  (läst 3713 gånger)

viktorp

Vitlök
« skrivet: 13 jan-08 kl 17:01 »
Hej
Vill lära mig odla vitlök finns det nån där ute som kan säga hur man gör ??? ;D

Mvh Viktorp

hildegard

• Östergötland
Re:Vitlök
« Svar #1 skrivet: 13 jan-08 kl 17:11 »
Det är bara att sätta några klyftor i jorden. Men inte från affären! De är ofta behandlade och kan föra över sjukdomar till din odling. Skicka ett tjockare frankerat kuvert till mig, så får du några som du kan börja med. Adressen får du när du skriver till mitt mail.

caprice

• -
« Svar #2 skrivet: 14 jan-08 kl 17:52 »
Jag har satt ekologisk vitlök från butiken, det har gått bra. Det bästa är att sätta ned lökarna på hösten i oktober. De kommer då upp lite blast  som sedan övervintrar. Vitlöken är klar mitt i somamren.
Vitlök är bland det lättaste man kan odla. Den kräver inte mycket näring och den angrips sällan. Det är skandal att vi inte är självförsörjande på vitlök i vårt land.

växthusjonte

« Svar #3 skrivet: 15 jan-08 kl 22:07 »
Dock kräver vitlök ganska mycket gödning och ett hyfsat PH-värde, kan vara läge att kalka  lite vid behov. Gödsla dels vid sättning på hösten och sedan ett par gånger på våren. Ordentlig rensning är förstås viktigt. Säkraste sorten är Thermidome, finns som utsäde i alla trädgårdsbutiker. Ska du odla lite mer så blir det billigare att skicka efter från ex. Ollsons frö. Tomatgurun Åke Truedsson har skrivit ett häfte om vitlök som man kan beställa på tomatklubben.se

Musseron

« Svar #4 skrivet: 20 jan-08 kl 19:32 »
Fungerar det att odla vitlök i zon 5-6 också? Någon skrev här att löken skördas på vintern... då har ju vi tjäle.  
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

snarken

« Svar #5 skrivet: 20 jan-08 kl 20:02 »
Fungerar det att odla vitlök i zon 5-6 också? Någon skrev här att löken skördas på vintern... då har ju vi tjäle.  

Växtzon fem här. Bröt upp en köpeslök och förodlade innomhus i mars. Satte ut dem när det blivit frostfritt och tog upp dem i september. Blev en mängd små söta, klyftlösa lökar med lila skal, stora som en femtioöring ungefär men med massor av smak. De håller sig jättebra också. Skulle däremot tro att jag fick bara ungefär 1,5 ggr så mycket lök som jag satte, så just ingen succé...  :-\

Ska förodla i februari i år samt sätta i bättre jord och förhoppningsvis ta upp senare - i fjol avgjordes uppgrävningen av att blasten blivit uppäten av något. Visst slutar lökarna växa om de tappat blasten?  ??? Någon som vet?

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #6 skrivet: 21 jan-08 kl 07:40 »
När ska man sködra dom ??? blasten sticker ju upp....(zon 3)
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Bovanägare

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 jan-08 kl 08:37 »
Bor i växtzon 6 eller 7 vet inte säkert lär mig aldrig det där. Jag bor i norra Uppland nära havet (ca 6 km). Har kalkrik mark. Kan man sätta vitlöken på hösten här med tro? Och skörda nästkommande sommar?

snarken

« Svar #8 skrivet: 21 jan-08 kl 09:23 »
Bor i växtzon 6 eller 7 vet inte säkert lär mig aldrig det där. Jag bor i norra Uppland nära havet (ca 6 km). Har kalkrik mark. Kan man sätta vitlöken på hösten här med tro? Och skörda nästkommande sommar?

Du bor nog snarare i zon fyra. Sex eller sju blir norra inlandet, mot fjällvärlden.

http://www.odla.nu/metoder/zoner.shtml

Bovanägare

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 jan-08 kl 19:33 »
ok, zon 4 var det. Nu vet jag det. Tack!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 25 jan-08 kl 23:12 »

Japp

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
SV: Vitlök
« Svar #11 skrivet: 14 mar-08 kl 11:49 »
Vi hade fint vitlök i zone 6. Satt de i mai och hade vitlök i september.
Men jag måste säga att jag hade förväntad att det skulle ta 2 år. :D

hustran

SV: Vitlök
« Svar #12 skrivet: 14 mar-08 kl 18:11 »
Jag märker att i skafferiet så gror mina Sololökar, en rejäl vitlök. Om jag pillar ned sådana, blir nästa lök sololök också? ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser