Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olika medel mot Coccidios  (läst 5548 gånger)

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Olika medel mot Coccidios
« skrivet: 11 jan-08 kl 21:40 »
Har slut på Esbetre så tänkte köpa hem nytt Coccidios medel så man har. Men vilka olika medel finns det? Även hur det doseras. Var nämligen inte helt nöjd med Esbetre.
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Göthes

  • Inlägg: 462
  • Lycko hönsen de bästa är!
Re:Olika medel mot Coccidios
« Svar #1 skrivet: 12 jan-08 kl 09:09 »
varför var du inte nöjd med esbetre?
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Gösta

  • Inlägg: 1630
Re:Olika medel mot Coccidios
« Svar #2 skrivet: 12 jan-08 kl 12:15 »
Hur doserade du essbetre?
Troligen som veterinären skrev = dosering för höns.
Då "tar" det inte.
Rätt dosering:
2 gram per liter vatten i 5 dagar. Uppehåll i 5 dagar. 2 gram per liter vatten i 5 dagar.
OBS! inget annat att dricka får ges under den tiden.
Slaktkarens efter avslutad behandling är 10 dagar.
Ytterst få veterinärer vet detta!!!
Har du någon kanin som är mycket kraftigt angripet av coccidios kan den kaninen avlida av den här doseringen, men troligen hade den dött i alla fall.

Göthes

  • Inlägg: 462
  • Lycko hönsen de bästa är!
Re:Olika medel mot Coccidios
« Svar #3 skrivet: 12 jan-08 kl 12:28 »
Gösta: kan man behandla honor som är dräktiga och digivande med essbetre?
jag skulle ha hämtat ut det idag men apoteket hade slut.


en fråga till; ska man ge samma behandling oavsett storlek på kanin??
jag har från hermelin till stor angora på 5+ kg
« Senast ändrad: 12 jan-08 kl 12:30 av Göthes KG »
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Olika medel mot Coccidios
« Svar #4 skrivet: 12 jan-08 kl 18:10 »
 När jag gav mina så räknade jag med att stor kanin-dricker mer vatten-och får i sig mer medicin och tvärt om med dom små.
 Lycka till!
                             Mvh
                          Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Re:Olika medel mot Coccidios
« Svar #5 skrivet: 12 jan-08 kl 18:21 »
Hur doserade du essbetre?
Troligen som veterinären skrev = dosering för höns.
Då "tar" det inte.
Rätt dosering:
2 gram per liter vatten i 5 dagar. Uppehåll i 5 dagar. 2 gram per liter vatten i 5 dagar.
OBS! inget annat att dricka får ges under den tiden.
Slaktkarens efter avslutad behandling är 10 dagar.
Ytterst få veterinärer vet detta!!!
Har du någon kanin som är mycket kraftigt angripet av coccidios kan den kaninen avlida av den här doseringen, men troligen hade den dött i alla fall.

Veterinären visste inte ens vad Esbetre var, sa först att det hade slutat tillverkas.. Hade 2 gram/liter men hjälpte bara på en kull. Råkade en gång överdosera ordentligt men hände ingenting, hur "farligt" är Esbetre? Dvs hur känsliga är kaninerna för det?
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Re:Olika medel mot Coccidios
« Svar #6 skrivet: 12 jan-08 kl 18:27 »
Gösta: kan man behandla honor som är dräktiga och digivande med essbetre?
jag skulle ha hämtat ut det idag men apoteket hade slut.


en fråga till; ska man ge samma behandling oavsett storlek på kanin??
jag har från hermelin till stor angora på 5+ kg



Här är en dansk sida där det står om Esbetre (det är godkänt för kanin i Danmark):

http://www.produktresume.dk/docushare/dsweb/GetRendition/Document-15402/html

Där står det att man kan ge dräktiga och digivande honor, jag har också gett dräktiga och digivande honor utan några problem.
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Gösta

  • Inlägg: 1630
Re:Olika medel mot Coccidios
« Svar #7 skrivet: 12 jan-08 kl 20:24 »
Ja, du kan ge alla kaniner samma blandning. Som Charlotte skriver så dricker en stor kanin mera än en liten kanin.
Essbetre är ett sulfapreparat. För mycket kraftig dosering kan ge skador på hjärta och lever.
Det är viktigt när ett utbrott sker att du ger ALLA kaniner behandling samtidigt annars "vandrar" problemet runt i stallet.
Min rekommendation är att göra detta i förebyggande syfte vår och höst.
Ibland undrar jag faktiskt vilken utbildning svenska veterinärer får under de 5 år utbildningen pågår!

Göthes

  • Inlägg: 462
  • Lycko hönsen de bästa är!
Re:Olika medel mot Coccidios
« Svar #8 skrivet: 12 jan-08 kl 22:18 »
Ja, du kan ge alla kaniner samma blandning. Som Charlotte skriver så dricker en stor kanin mera än en liten kanin.
Essbetre är ett sulfapreparat. För mycket kraftig dosering kan ge skador på hjärta och lever.
Det är viktigt när ett utbrott sker att du ger ALLA kaniner behandling samtidigt annars "vandrar" problemet runt i stallet.
Min rekommendation är att göra detta i förebyggande syfte vår och höst.
Ibland undrar jag faktiskt vilken utbildning svenska veterinärer får under de 5 år utbildningen pågår!


Tusen tack för ditt och ovanstående svar!!
Så essbetre är ett sulfa preparat! jag har funderat mig gråhårig idag på vad sulfa är för något. Ska jag behandla ungarna i förebyggande syfte också kanske?
självklart ska alla niner få behandling.
men ska man verkligen behandla förebyggande vår och höst? Blir det inte resistens då? (vet att en vän till mig som föder upp fjäderfä har pratat om det). Men jag vet som sagt var inte utan är öppen och vill lära mig mer!
Veterinärerna får nog lära sig ett och annat men det är nog mest om de djur som är värda pengar.  :-[
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Göthes

  • Inlägg: 462
  • Lycko hönsen de bästa är!
Re:Olika medel mot Coccidios
« Svar #9 skrivet: 12 jan-08 kl 22:20 »
Veterinären visste inte ens vad Esbetre var, sa först att det hade slutat tillverkas..

 ??? jösses! prova en annan veterinär kanske?
min vett sa också iofs att det inte fanns längre, men de kollade och det fanns ju visst. fast jag har ju fått utskrivet för fjäderfä förståss.
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Re:Olika medel mot Coccidios
« Svar #10 skrivet: 13 jan-08 kl 13:05 »
Veterinären kunde inte få tag på Esbetre förrän på torsdag (efter ihärdig övertalning från min sida att den inte slutat tillverkas) och pga. jag inte ville vänta så länge (har en kull som är dålig i magen) så frågade jag först om han kunde skiva ut Baycox. Men nej det slutade tillverkas på 80-talet sa han. Då frågade jag efter Dihydrostreptomycin tabeletter (hörde av några andra kaninuppfödare att dessa var bra). Då skrev han ut ett italienskt preparat "Sociatil Formosulfatiazolo". Skulle ge den pastan i 3-5 dagar. Preparatet är egentligen till för grisar.

Tror ni detta kan ha någon effekt?
« Senast ändrad: 13 jan-08 kl 13:06 av Galfvensjö »
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Göthes

  • Inlägg: 462
  • Lycko hönsen de bästa är!
Re:Olika medel mot Coccidios
« Svar #11 skrivet: 13 jan-08 kl 14:23 »
Veterinären kunde inte få tag på Esbetre förrän på torsdag (efter ihärdig övertalning från min sida att den inte slutat tillverkas) och pga. jag inte ville vänta så länge (har en kull som är dålig i magen) så frågade jag först om han kunde skiva ut Baycox. Men nej det slutade tillverkas på 80-talet sa han. Då frågade jag efter Dihydrostreptomycin tabeletter (hörde av några andra kaninuppfödare att dessa var bra). Då skrev han ut ett italienskt preparat "Sociatil Formosulfatiazolo". Skulle ge den pastan i 3-5 dagar. Preparatet är egentligen till för grisar.

Tror ni detta kan ha någon effekt?

jösses vilken veterinär du verkar ha!  :o när jag pratade med vetten diskuterade vi baycox men det kostade ca 700 kr så jag valde det billigare alternativet dvs. essbetre.
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Re:Olika medel mot Coccidios
« Svar #12 skrivet: 13 jan-08 kl 20:28 »
jösses vilken veterinär du verkar ha!  :o när jag pratade med vetten diskuterade vi baycox men det kostade ca 700 kr så jag valde det billigare alternativet dvs. essbetre.
Ja.. Men är en distriks veterinär som inte vet mycket om annat än kor och grisar. Oj kostade Baycox så mycket :o
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:Olika medel mot Coccidios
« Svar #13 skrivet: 26 jan-08 kl 07:14 »
dosering till dräktig hona ??? är det samma eller ska man vänta tills ungarna föds ???
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Gösta

  • Inlägg: 1630
Re:Olika medel mot Coccidios
« Svar #14 skrivet: 29 jan-08 kl 18:25 »
Essbetre ges till alla kaniner samtidigt. De blir inte resistenta av sulfa. Spelar ingen roll om det är ungar; vuxna eller gravida kaniner. Det som är viktigt är att de alltid har tillgång till vatten (med essbetre i) dygnet runt. Vidare får inte blandningen vara äldre än 24 timmar. Du kan alltså inte blanda till en hink för att fylla vattenflaskor för 5 dagar utan måste blanda nytt varje dag. Naturligtvis måste du då tömma ev. vattenflaskor som har vätska kvar!
Behandlingstiden är 5 dagar - uppehåll i 5 dagar - behandling i 5 dagar. 2 gram/liter vatten.

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:Olika medel mot Coccidios
« Svar #15 skrivet: 29 jan-08 kl 19:10 »
Behandlingstiden är 5 dagar - uppehåll i 5 dagar - behandling i 5 dagar. 2 gram/liter vatten.
Ska det vara 5 dagar jag har hört 3 dagar hos andra....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
Re:Olika medel mot Coccidios
« Svar #16 skrivet: 30 jan-08 kl 08:49 »
Ska det vara 5 dagar jag har hört 3 dagar hos andra....

Min veterinär sa 3 dagar först, för det är doseringen till höns(?).
Iaf försvann inte cocciderna på mina kaniner utan jag fick behandla en omgång till. Tog 5*5 dagar och cocciderna försvann.
Landsflykting i storstan...

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:Olika medel mot Coccidios
« Svar #17 skrivet: 30 jan-08 kl 09:15 »
det lutar väl åt att det blir 5 dagar här oxå..
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 2 användare
peterm, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser