Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Leva av får  (läst 8522 gånger)

birgit

• Gäst
Re:Leva av får
« Svar #20 skrivet: 10 jan-08 kl 19:53 »
Naturligtvis har alla olika utgångsläge och det vet ju var och en bäst själv.
Vad fåren kan kosta och dra in är något helt annat, för att återgå till huvudfrågan.
På hösten får man inget vidare betalt för lamm till slakt. Men har man då bara haft dom på bete och inga kostnader är ju 450 inte så illa, däremot om man har skyhöga foderkostnader. Det lönsammaste idag är att hålla djur på bete så mycket som möjligt, välja en lämplig ras för det och producera sitt eget grovfoder.

För utrotningshotad ras får man 150:-/tacka o avelsbagge, till det kommer kompensationsbidrag, miljöstöd osv. Det är klart lönsamt att vara ekologisk också.
Producerar man fodret själv, har gott om det och plats för djuren under vintern, så får man rejält betalt på våren, även hos Scan.
Lars-Göran, antar att pelletsarna står för större delaen av 5000?
Annars kan man ju undra hur mycket avmaskning o mineraler du ger dom?

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #21 skrivet: 10 jan-08 kl 21:18 »
Ja,Birgit det går åt ca 1000 kg 3500 kr.

Jag förstår inte hur jag skall få upp lammen i vikt under vintern utan att ge pellets.
Kunde jag slippa vore det naturligtvis jättebra,men jag klarar inte det med mina betesmarker.Alla bönder jag har pratat med säger att man måste ge pellets annars blir det inget alls.
Första året som jag lämnade var där ett lamm som vägde 14 kg och fick dålig klassning.Det lammet fick jag 0,75 kr per kg för ca 11kr.
Den tabben vill man inte göra om.Så jag har inga problem med för feta lamm,och klassningen har blivit bättre ,men visst det kostar.Men det stora jobbet med får är ju inte att ge dem mat.

Den ekologiska verksamheten låter ju bra,men många säger att det är så krångligt att det inte är någon ide.
Men man kanske skulle prova.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Emmaibäcka

« Svar #22 skrivet: 11 jan-08 kl 07:39 »
För att få någon lönsamhet på fårhållningen bör man dra ner på kraftfoderanvändningen, MEN det går endast om man har ett riktigt bra grovfoder. Vi skördar samtidigt som de duktiga mjölkproducenterna i området, alltså väldigt tidigt. Det är enda chansen att få ett grovfoder med högt näringsinnehåll. Mkt svårare blir det om man skördar hö, eftersom det är krångligt att skörda lika tidigt som ensilage. Sen är det ju en fördel om man har "riktiga" vallar med klöver och insådd gräsfröblandning som passar får, inte tuvtåtelvallar.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #23 skrivet: 11 jan-08 kl 18:38 »
Jag undrar om du Emmaibäcka(och även andra med) kan ge mig ett tips om vad jag skall ha i den gräsfröblandning som jag tänkte så iår.Jag köper ensilage av en nötköttbonde och det är bra kvalitet men antagligen lite fel sorter i för de ratar mycket grova strån.
Jag tänkte plöja iår och så  nytt som jag endast skall ha till bete.
När på hösten bör man så om fåren skall kunna beta det till midsommar.

Lars
 ???

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #24 skrivet: 11 jan-08 kl 19:03 »
Vilken fröblandning du ska använda
beror på var i landet du bor? och vilken sorts mark du har?
(vattenhållande jordar eller myrjord eller väldränerade eller mulljordar)

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 11 jan-08 kl 19:04 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #25 skrivet: 12 jan-08 kl 00:25 »
I tidningen Lantbruk var det i dag en artikel om ett par som numera levde på 400 tackor. Nu minns jag den inte ordagrant men, det verkade som om de hade viss förädling också.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Emmaibäcka

« Svar #26 skrivet: 14 jan-08 kl 12:16 »
En lämplig betesfröblandning för betesvallar som man oxå kan skörda hö på (eller ensilage) är blandningar med vitklöver, ängsgröe, rödsvingel. De är beteståliga pga att deras tillväxtnoder ligger i marken eller strax ovanför, men de är långsamma att etablera så vill man ha vallar man plöjer upp med 3-4 års intervall är det inte lönt att så dessa. Vill man dock ha en skörd första året och sen har en långliggande vall kan man så blandningen ovan men oxå blanda i tex timotej och rajgräs. Dessa gräs är inte så tåliga för bete då deras tillväxtnoder ligger så högt att de betas av och så småningom dör ut, i rajgräsets fall är det oxå känsligt för ett hårt klimat. De kan ändå vara ett bra val för att få skörd första året. Lämplig tidpunkt att så vall med insådd av tex rajgräs som skyddsgröda är normal såningstidpunkt på våren (beroende av vart i landet man bor...) eller att så i augusti senast för att det ska hinna etablera sig innan vintern (dock svårt om det är väldigt torrt). Märk väl att rödklöver och timotej är mindre lämpligt som grovfoder till får om man har en sen skörd (eller för all del, det är olämpligt att skörda grovfoder sent till får pga den höga stjälkandel som blir) Rödklöver bör man inte heller fodra tackor med som man vill ska bli dräktiga, de innehåller ämnen som påverkar hormonerna under brunsten, men fungerar bra på slaktdjur.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #27 skrivet: 14 jan-08 kl 12:20 »
En nackdel med Vitklöver och Ängsgröe är ju att de båda två är torkkänsliga.. något som kan vara bra att känna till.
Ängsgröe är ju f.ö det mest torkkänsliga man kan välja.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 16 jan-08 kl 13:16 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #28 skrivet: 14 jan-08 kl 19:37 »
Tack för svaren.
Marken som jag har tänkt att så om och använda till enbart bete,är väldränerad och lerjord tror jag.Där har växt potatis tidigare.
Sista frågan.
Kan jag bara knalla in på lantmännen och säga att jag vill ha en blandning av ängsgröe,vitklöver,rödsvingel och rajgräs till ett hektar ??.

??? ???
Lars

Emmaibäcka

« Svar #29 skrivet: 15 jan-08 kl 10:59 »
Det finns att köpa på Lantmännen/Granngården. Ofta är det bäst att köpa en färdig blandning med de olika fröerna, men du kan säkert fråga personalen vilken som passar dig bäst. Passa på redan nu, det är utsädesbrist i år... Lycka till!

Ulla Krull

« Svar #30 skrivet: 21 jan-08 kl 07:14 »
Jag kan inte så mycket om olika fröblandningar men däremot så vet jag att Olssons frö har en mycket bra katalog med färdiga blandningar och annat. Tyvärr hade det inte detta på nätet men du kan ju beställa en katalog: www.olssonsfro.se
Du kan ju också ringa och höra med dem vad de rekommenderar för dina förhållanden, de är mycket kunniga.

Fåraherden

• -
« Svar #31 skrivet: 21 jan-08 kl 14:01 »
Jag har inte heller fått någon vidare ekonomi på vårlammen, visst, det är bra betalt, men det kostar också.
Som allra mest lönsamma tycker jag lammen som föds nu, runt nyår och någon månad framåt, är.  De diar nu. När väl betessäsongen kommer, vilken den tenderar göra allt tidigare här i Mellansverige, exploderar dessa lamm i tillväxt. De är färdiga för slakt i mitten- slutet av maj, då det fortfarnade brukar vara hyfsade priser.

Dessutom har jag teorin att lammen växer bättre med tilltagande ljus

Mina får är en fritidssyssla. Jag trivs med dem och kan lika gärna syssla med det som att gå på gym eller titta på Big Brother. Det går med vinst men skulle jag räkna nedlagd arbetstid skulle det bli dålig affär.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #32 skrivet: 21 jan-08 kl 16:22 »
Tittade på teve igår. Där var ett program som handlade om mat. Bl a var det ett besök på en fårgård. De som hade gården sa att de klarade sig fint på 150 tackor. Var sedan inne och tittade på deras hemsida och det visade sig att det var en familj på 5 personer men, att verksamheten hade flera ben att stå på och att de hade en hög grad av vidareförädling.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #33 skrivet: 22 jan-08 kl 10:27 »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #34 skrivet: 22 jan-08 kl 10:36 »
Töllås

Töllås fårgård finns här på Orust. De har gårdsbutik, säljer kött och skinn. Säljer dessutom charkvaror, som de låter tillverka hos ett chark. De gör dessutom en mängd olika sylt saft gele mm.

http://www.vastsverige.com/sites/Vastsverige/Vastergotland/Ale/T%C3%B6ll%C3%A5s%20F%C3%A5rg%C3%A5rd.pdf

http://www.bohuslaningen.se/artikel_pm_standard.php?id=350287&avdelning_1=101&avdelning_2=140

beskriver lite om dem.

Edgar

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser