Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Leva av får  (läst 8548 gånger)

Pedgren

Leva av får
« skrivet: 09 jan-08 kl 13:32 »
Har hört att man som familj kan leva på får. Hörde också att det krävdes en mängd av minst 250 -300 stycken för att det skulle gå runt. Vad säger ni?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Leva av får
« Svar #1 skrivet: 09 jan-08 kl 14:01 »
Här finns en tidigare tråd om samma ämne "Kan man tjäna något på att ha får?":
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?action=display;board=20;threadid=13270;start=0#msg74156

En tråd till om ämnet "får-ekonomi"
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=20;action=display;threadid=28593;start=0

Själv känner jag ingen som lever på får. Mina bekanta har dom bara som hobby och jobbar heltid med något annat. :) (Fast dom har ju bara typ 80 tackor och det är ju inte så många.)
« Senast ändrad: 09 jan-08 kl 18:02 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Fåraherden

• -
« Svar #2 skrivet: 09 jan-08 kl 14:27 »
Precis som alla andra jordbruksnäringar är väl får ett av benen man står på. Jag vet en familj som lever till absolut övervägande del på fåren. De har bortåt 1000 tackor.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #3 skrivet: 09 jan-08 kl 17:39 »
Jag har upptäckt att får kostar mycket mera än jag räknade med. Jag har en nystartad besättning och det har kostat mycket med all nyanskaffning, fr a stängsel har kostat mycket. Jag räknade ut att jag har betalat 35 000:- år 2007 allt som allt. Då har jag ändå inte köpt grindar, elsax och annat som jag skulle vilja ha.  

Jag har inte räknat med att leva på fåren, jag har bara 12 tackor + en bagge, utan det är en gammal dröm, som jag har förverkligat nu och jag räknar med att ha fåren som en hobby. Jag har ingen egen mark utan måste köpa hö och allt. Däremot får jag låna betesmark utan att betala arrende och får förstås inte bidrag heller då.

Jag räknar i alla fall med att fåren skall kosta lite mindre nu när jag har köpt det mesta jag behöver men någon vinst tror jag inte jag kan räkna med någonsin.
Åsenfår, hundar och katter

birgit

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 jan-08 kl 20:05 »
Angående kostnader för stängsel m.m. Är det ingen som flätar stängsel av hassel o.d?
Har planer på det själv. Folk gjorde ju sånt förr o det funkade ju. Gratis också ;D Fast lite jobb. Tror inte mina gutebaggar fastnar med hornen då ;)
Fårnät är ju väldigt dyrt och ska man ha kvalité blir det ju astronomiska summor! Samtidigt som vi har hassel så vi kan gödsla med det.

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 09 jan-08 kl 22:06 »
Angående kostnader för stängsel m.m. Är det ingen som flätar stängsel av hassel o.d?

Risken är väl att fåren åt upp det ;D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #6 skrivet: 09 jan-08 kl 22:14 »
Har planer på det själv. Folk gjorde ju sånt förr o det funkade ju. Gratis också ;D Fast lite jobb. Tror inte mina gutebaggar fastnar med hornen då ;)
Fårnät är ju väldigt dyrt och ska man ha kvalité blir det ju astronomiska summor! Samtidigt som vi har hassel så vi kan gödsla med det.

Det låter intressant, hur gör man? Hassel är ganska sällsynt här i Bergslagen, kanske man kan använda något annat.
Åsenfår, hundar och katter

hustran

« Svar #7 skrivet: 09 jan-08 kl 22:16 »

Oj, Birgit, vilken underbar ide´.Problemet är hos oss att man är lat.alt. har för mycket annat och göra. Vi har också mycket hassel men har inte tänkt på det innan. Vilket jobb.

birgit

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 jan-08 kl 07:17 »
Hassel äter de inte lika mycket av och då mest färska ungskott. Dessutom torkar det till sig och då vill de inte ha.
I England, där de ju fortfarande använder mycket flätverk på sina ställen har de t.om. levande pil. Tror det funkar som så att fåren käkar ungskotten och växten förgrenar sig kraftigt.
Angående arbetet, är det ju inte självgående med fårstängsel heller om det ska göras ordentligt!
Men detta blir snyggare och billigare, är säkert också roligare ;)
Har en länk till någon som anordnar kurser i pilflätning, så kan ni se hur jag menar: www.pilanlaggning.se

leifhh

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 jan-08 kl 09:12 »
Hasselstaket låter intressant. Mina får äter knappt hassel alls. De går på de flesta andra lövträd före de ger sig på hasseln.

Borde man inte kunna göra "levande" hasselstängsel genom att fläta ett staket av färska slanor som sticks ner i jorden. Hassel är ju lätt att sprida på detta vis. Dvs ungefär som det birgit beskriver med pil i inlägget innan.

Kul idé som vi definitivt hör resultatet av!

leifhh

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 10 jan-08 kl 09:16 »
För övrigt, det där med att leva på får. Det hänger väl på hur långt man väljer att förädla själv och vilken produktionsinriktning man har. Eller?

Öströö fårfarm ( http://www.ostroofarfarm.com/ ) har inte så förtvivlat mycket tackor (400 st + lite highland cattle), men de utnyttjar alla delarna. Skinn (så vitt jag kan bedömma bra kvalitet) som de själva förädlar vidare, en av ägarna har gesällbrev i skinnsömnad. De har ett eget slakteri, de röker etc etc. Jag tror att de säljer i princip allt på plats på gården. De är såvitt jag förstår flera vuxna som lever helt på verksamheten.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 10 jan-08 kl 10:25 »
Öströö fårfarm ( http://www.ostroofarfarm.com/ ) har inte så förtvivlat mycket tackor (400 st + lite highland cattle), men de utnyttjar alla delarna.

Du glömmer att nämna att Öströö dessutom har
restaurang med fullständiga rättigheter, konferensmöjligheter och café.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

birgit

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 10 jan-08 kl 10:45 »
Allt är ju som flera skrivet, en fråga om hur man vill leva och vilka förutsättningar man har på sin gård. Finns lämpliga byggnader t.ex?
För de som söker EU-stöd kan man med mycket naturbeten, ekologiskt, utrotningshotad fårras, extensiv produktion m.m. Gå hyfsat plus på det.
Kan man sedan förädla kött, skinn ull osv. och sälja själv, eller hitta lämplig kanal ut, kan det ge en rejäl inkomst. Livdjur ger inkomst. Helst ska man odla allt själv, utan att behöva köpa dyra maskiner. Först och främst bra grovfoder.
Klippa fåren själv är ju bra att kunna om man ska leva på dom.
Är helt säker på att det går och att det inte finns någon tydlig gräns för hur många får man bör ha. Allt är individuellt.
Bäst är nog också att övergå successivt till fåren. Skaffa en lagom grundflock och sedan öka upp den själv genom föryngring. Då anpassar sig ju djuren till dina förhållanden.
Pröva och räkna på kostnader o inkomster under resans gång, så du har koll på läget och riskerar inget.

leifhh

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 10 jan-08 kl 11:15 »
Du glömmer att nämna att Öströö dessutom har
restaurang med fullständiga rättigheter, konferensmöjligheter och café.

visst, men jag uppfattar ändå fårhållningen som kärnan i verksamheten, inte någon kosmetika som bara klistrats dit. de har valt en bredd som gör att de kan leva på det och verkar lyckas bra! helt klart ett föredömme i mina ögon.

det är inte frågan om någon restarang med al a carte eller dagens, det är väl snarare en fråga om att kunna svara upp till olika former av festönskemål. caféet uppfattar jag inte heller som en primär del av verksamheten de gånger jag varit på besök, snarare en servicefunktion som kan få folk att stanna något längre och ta en fika där istället för att åka till tvååker.

när jag var där senast berättade de t.ex. att de inte säljer ett enda skinn på skinnbörsen, samtliga skinn säljs eller förädlas av dem själva. på en sisådär 500 skinn per år gör det stor skillnad! att sälja köttet till scan för 20 kr/kg eller i egen regi för 100 kr+ (i förädlad form 200 kr / kg för rökt FÅR kött) är viss skillnad. inte någon gång jag varit där så har vi varit de enda kunderna i vare sig köttboden eller hantverksstugan.

hur fårhållningen förhåller sig rent ekonomiskt i förhållande till övriga delar av verksamheten har jag ingen aning om. det känns som att man tagit ett helhetsgrepp och skaffat sig många ben att stå på men att fårhållningen ändock är kärnan. att inte alla kan göra likadant är en helt annan fråga, men för inspiration kan man gott snegla på Öströö.

för övrigt: kloka ord i föregående inlägg birgit.
« Senast ändrad: 10 jan-08 kl 11:28 av leifhh »

Emmaibäcka

« Svar #14 skrivet: 10 jan-08 kl 11:47 »
Vi beräknar ha 1,25 dels tjänst hemma på ca 500 tackor. Det är en ren produktion utan någon förädling (än så länge), resten av tiden har vi "bortajobb".

leifhh

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 10 jan-08 kl 12:31 »
Har hört att man som familj kan leva på får.

beror på vad man vill ha ut av det hela....
vi har 7 tackor och slipper i princip att köpa kött i affärn. det är vi nöjda med och det är vad vår gård bär under de förutsättningar vi nu har. överlag låga omkostnader gör att vi i princip klarar oss på en inkomst utan att behöva göra avkall på något vi anser viktigt.....

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #16 skrivet: 10 jan-08 kl 14:23 »
Man tjänar alltid mer pengar högre upp i förädlingskedjan än som primärproducent. Samtidigt så krävs det inte små investeringar för att ha en verksamhet som Österö Fårfarm.

Och alla kan knappast kopiera konceptet, även om det vore fantastiskt om det fanns liknande i de flesta områden, så det fanns småskaligt slakteri att tillgå på korta avstånd.

Hade fler satsat på det viset hade världen varit bättre. Men de finns väl de som misslyckas också. T ex var det väl en småskalig getfarm med eget mejeri, café, gårdsbutik etc ute på exekutiv auktion härom året uppe i Stenungsund. Vet inte hur det slutade. Hästgård?
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #17 skrivet: 10 jan-08 kl 14:24 »
beror på vad man vill ha ut av det hela....
vi har 7 tackor och slipper i princip att köpa kött i affärn. det är vi nöjda med och det är vad vår gård bär under de förutsättningar vi nu har. överlag låga omkostnader gör att vi i princip klarar oss på en inkomst utan att behöva göra avkall på något vi anser viktigt.....

Ungefär så, ja.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #18 skrivet: 10 jan-08 kl 14:29 »
Allt är ju som flera skrivet, en fråga om hur man vill leva och vilka Är helt säker på att det går och att det inte finns någon tydlig gräns för hur många får man bör ha. Allt är individuellt.

T ex beror det ju på om man ärvt sin gård eller om man lånat 3 miljoner kronor för att köpa den. De flesta har ju lån, och dessa lån stor i proportion till hur många får man har, dvs  större lån -> större gård -> fler får, men marginellt större inkomst.

Utan lån så behöver man kanske inte ha 1000 tackor för att kunna leva på det, speciellt inte om man kan sälja skinnen och köttet "själv".

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #19 skrivet: 10 jan-08 kl 17:54 »
Den erfarenhet jag har efter att hållt på i 3-4 år.
Jag har 20 tackor och några tacklamm det brukar bli 40-44 lamm.
Jag köper allt foder ensilage för 11000,pellets,salt ,mineraler,selen,avmaskning 5000kr.
Lämnar man till scan på hösten får iallafall jag vara glad om jag får 450 kr i snitt.Jag har inga jättebra betesmaker med nysådd vart 3-4 år.
Vid en titt på detta så blir det i bästafall ett par tusen över,plus ev eustöd (2500 för mig).Så plus går det om man inte tar med de 50-60000kr man har köpt material för och byggt ett enkelt fårhus.
Så lämnar man till scan är det nog svårt att gå med något stort överskott.
Men jag tycker det är roligt med fåren ,men visst blir det inte bättre så behöver man ju inte ha 70 djur som man skall åka runt och titta till.
Jag kommer nog ganska snart att bara ha 5-7 tackor för familjen och släkten så vi kan fortsätta mumsa lammkött.
Eu stödet är iallafall för mig detsamma om jag har 5 eller 25 tackor.Jag har enbart köttfår och några gotland.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 2 användare
Jona d, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser