Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skabbräv!  (läst 3540 gånger)

Brännbols ompla.

• Uppland
    • Ullis Blogg
Skabbräv!
« skrivet: 09 jan-08 kl 10:58 »
Vi har haft problem med räv här under en månads tid ungefär. Blivit av med alla mina höns och duvorna passade då på att smita...

Räven har också dödat 8 kaniner för mig... Tre st i bur och två som satt i en box brevid getterna och sist nu tre st som satt i mitt kaninstall. När han tog kaninerna i stallet var min sambo ute och eldade på tomten 10mt bort. Då misstänkte vi att räven måste vara sjuk.
Han verkar inte orka bära iväg mina frassar (ca 5kg) utan har bara tagit med sig de mindre.

Enligt jägarna här så har vi inte haft rävskabb här på minst 20 år.

Men min sabo såg räven för ca 2dagar sedan gå efter vägen och han hade inte mkt svans kvar  :-\   En liten tuss längst ut på svanstippen.

Har satt upp en stor rävfälla. Har nu haft den upp i ca 4dagar men ingen räv... La in ena huvudet från min frasse och har även lagt uppblött hundfoder längst in i fällan. Fick tipset att "leda" in räven med hjälp av små god mitar utanför och hela vägen in... Men hittills ingen räv.

Några andra ideer?

Han är ju inte speciellt rädd av sig så det spelar ju ingen roll om man är ute eller inne. Har iaf försökt att ha hundarna inne så mkt som möjligt.

Hur lätt smittar detta? Har 4 hundar och 5 katter men ingen har visat några teckan på skabb. Kan getterna och kaninerna få skabb också?

Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

Bovanägare

• Gäst
Re:Skabbräv!
« Svar #1 skrivet: 09 jan-08 kl 14:45 »
Det är säkert rävskabb den stackarn har. Känner du ingen med ett hagelgevär som kan komma och skjuta den. Det är ju hemskt att bli av med halva djurbesättningen så där. Jag kan inte svara på hur lätt det smittar men jag tror att det inte är så jättejätte smittsamt. Om räven gnider sig mot nånting träd eller buske, och hunden sen går dit och kommer åt det där inom rimlig tid kan det vara risk att han får det. Jag tror katter ochså kan få det. Vi har haft många skabbrävar där vi bor och typiskt för dom är att de är framme på dan och springer tätt intill bebyggelse. Man kan ochså se att de sätter sig och kliar sig ofta.

Brännbols ompla.

• Uppland
    • Ullis Blogg
« Svar #2 skrivet: 09 jan-08 kl 18:22 »
Jo, grannen kommer och skjuter räven när den är i buren... Men dom är smarta ibland... Nu är det bara att vänta.

Margit

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 jan-08 kl 06:34 »
Usch vad tråkigt med alla dina djur...även synd om räven.
Jag hittade en död skabbräv i lagården på landet, det stank ruttet och hela hans bakparti var som en hård kaka  :-\.

Oftast dör skabbräven i en infektion i såren där de kliat...hoppas ni snart får skjutit räven, den har inget roligt liv.
Skabben är definitivt smittsam!! Så håll koll på dina djur och undersök dem ofta  ;).

Brännbols ompla.

• Uppland
    • Ullis Blogg
« Svar #4 skrivet: 13 jan-08 kl 11:20 »
I morse satt räven i buren!

Hon hade inte mkt päls kvar....   :-\      Måste ha varit kallt inatt för henne...  
Men nu har hon fått sluta sina dagar iaf...

leifhh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 jan-08 kl 15:05 »
skönt att höra att ni knep den till slut, alltid trist med lidande djur.

Margit

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 jan-08 kl 12:35 »
I morse satt räven i buren!

Hon hade inte mkt päls kvar....   :-\      Måste ha varit kallt inatt för henne...  
Men nu har hon fått sluta sina dagar iaf...

Bra!!! Mycket bra.

Chester

• Gäst
SV: Skabbräv!
« Svar #7 skrivet: 04 feb-08 kl 20:56 »
Bra! Så slipper hon lida mer och du får behålla dina djur. Håll koll på dom nu bara, skabben smittar som f-n!

sallyomolly

• Gäst
SV: Skabbräv!
« Svar #8 skrivet: 09 feb-08 kl 23:59 »
Vi fick skabb efter skabbräv förra året på alla tre hundarna. Börjar med nattklåda. Får de skabb så se till att de får prednisolon(kortison) mot klådan. För även fall skabben dör får man en allergisk reaktion som inte försvinner innan kroppen gjort sig av med de döda skabbdjuren.  De fick även ivomec mot infektionen i huden.

När de började klia började de vid ett på natten, kliar längs sidorna. Ingen sov, vare sig vi el  hundarna...

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 3 användare (1 dolda)
pragmatic, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser