Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka...  (läst 2035 gånger)

koko

• Gäst
Torka...
« skrivet: 08 jan-08 kl 20:54 »
...har ingen brygg-gas :-[
Alltså: ingen inspiration....vad ska man ge sig på??? Fresta mig.
Ölbryggning, är det dyrt, svårt, billigt, gott?
« Senast ändrad: 08 jan-08 kl 20:55 av koko »

Radar

• Jämtland
Re:Torka...
« Svar #1 skrivet: 09 jan-08 kl 21:57 »
Din stackare  :'( . Ingen inspiration?
Har du tittat in på min bryggsida på sistone? Jag har lagt upp några recept som jag hittat. Både här och på andra ställen. Det finns länkar till några engelska sidor med recept där också.

Att brygga öl kan vara svårt, lätt, billigt, dyrt, gott, mindre gott. Allt efter vad eller hur du gör.
Enklast och ganska billigt är att köpa en färdig bryggsats. Mitt första öl gjorde jag från "Cooper's real Ale". Betalade 74:- för satsen + strösocker. Följde anvisningarna ganska noga och fick ett öl som smakade fullt godkänt. ca 60 st 33cl-flaskor.

Om man använder maltextrakt och humle+jäst blir det lite dyrare, men lite godare öl. En aning krångligare blir det, men absolut inte svårt. Priset hamnar på ca 5:- / 33 cl.

Att brygga på helmalt är det krångligaste och billigaste sättet att göra öl. Å andra sidan har man större möjligheter att styra smaken åt det håll man vill. Det är klart att det kan bli dyrt innan man har all utrustning och de maltsorter man vill ha. Den utrustning man redan har hemma i köket kan räcka ganska långt.

Att ge sig på att mälta kornet själv tror jag inte är att rekommendera. Man måste nog mälta stora mängder innan det blir samma pris som på helmalt. Jag har visserligen aldrig räknat på det eftersom jag ändå inte har något lämpligt utrymme just nu.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

koko

• Gäst
Re:Torka...
« Svar #2 skrivet: 10 jan-08 kl 01:01 »
Du, jag surfar in hos dig för inspiration!...

Radar

• Jämtland
SV: Torka...
« Svar #3 skrivet: 11 feb-08 kl 22:48 »
Hur gick det? Hittade du något spännande.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

koko

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 feb-08 kl 21:08 »
Näe...men the häck is full och jag har föga tid att spendera på att filura på hembryggerier...Tyvärr...jag väntar på våren och den knoppande inspirationen! Vårviner, vad kan man se fram emot?

Fritjoff

« Svar #5 skrivet: 12 feb-08 kl 21:29 »
...har ingen brygg-gas :-[
Alltså: ingen inspiration....vad ska man ge sig på??? Fresta mig.
Ölbryggning, är det dyrt, svårt, billigt, gott?

Rekommenderar starkt en helt naturlig mjöd bryggning. Behövs minimalt med utrustning, vatten, honung och lite jäst sporer från luften utifrån. Här är lite inspiration: http://runristare.se/vikingtips/mjod/mjod.html

Tappade upp en sats som jag satte i November nu i helgen.. blev gudagott!!

koko

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 feb-08 kl 13:00 »
Ja, det ser onekligen smaskigt ut, men det går ju åt en helsikes massa honung...3,5 KILO per 17 liter. Jösses.

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 2 användare
Berberis, Genomsnittswannabe

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser