Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äggkläckningsmaskin  (läst 6681 gånger)

Vårvind

• Lancashire Heeler, världens mesta hund
    • Skåne
    • Honey Veigas Kennel
äggkläckningsmaskin
« skrivet: 07 jan-08 kl 21:43 »
Är det någon som har en ritning på en äggkläckningsmaskin som man kan bygga själv, vad man bör tänka på osv.

De man köper är så rysligt dyra :(

Mina höns har inte varit intresserade av att ruva och kycklingar vill jag ju ha ;D
Lev idag.......imorgon kan det vara försent

Margit

• Gäst
Re:äggkläckningsmaskin
« Svar #1 skrivet: 07 jan-08 kl 23:01 »
Dum kommentar kanske...men skaffa dig ett par dvärgkochinhönor  ;). De är suveräna mammor och ofta sugna på att ruva.

Bruja

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 jan-08 kl 01:31 »
Är det någon som har en ritning på en äggkläckningsmaskin som man kan bygga själv, vad man bör tänka på osv.

De man köper är så rysligt dyra :(

Mina höns har inte varit intresserade av att ruva och kycklingar vill jag ju ha ;D

Hej!

Några länkar till eget bygge av kläckare:
http://www.msstate.edu/dept/poultry/avianemb.htm#construct
http://web.telia.com/~u29000047/klackare.htm

Och, javisst är det dyrt!
Jag köpte min begagnad på blocket, men det är värt varenda öre!
Det finns mindre kläckare på: http://www.hogbergaab.se/

Men allra bäst är förstås ruvhönor!  ;)

Lycka till!

mvh
Carmen

Bruja

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 jan-08 kl 01:32 »
Dum kommentar kanske...men skaffa dig ett par dvärgkochinhönor  ;). De är suveräna mammor och ofta sugna på att ruva.

Inte alls en dum kommentar, Margit,  utan den bästa lösningen!  ;)

mvh
Carmen

Vårvind

• Skåne
    • Honey Veigas Kennel
« Svar #4 skrivet: 08 jan-08 kl 14:09 »
Citera
Dum kommentar kanske...men skaffa dig ett par dvärgkochinhönor  . De är suveräna mammor och ofta sugna på att ruva.

Jag har redan några dvärgkochin men inte ens de har legat på ägg :-\

Bruja

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 jan-08 kl 15:33 »
Hej Vårvind!

Jag skaffade också dv Kochinhönor som inte ville ruva första året så jag köpte min stora maskin. Året därpå hade jag flera hönor som ville ruva!

mvh
Carmen

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 jan-08 kl 16:19 »
Hejsan.
Jag byggde en kläckare själv, ungefär en sådan som den andra på den engelska sidan.
Detta var vad jag använde:
  • Plywood-skivor till väggarna
  • Några rundstavar att lägga äggen (Parvis med ett par cm emellan)
  • En liten 12-voltsfläkt (typ 25:- på Claes Ohlsson) plus en spänningsomvandlare från någon gammal elapparat hemma
  • Två glödlampor (helst klart glas och så högt watt-tal som möjligt..), två är bra om den ena går sönder..
  • Ett grunt tråg med stor yta för att ha vatten i.
  • En termometer med hygrometer (billig variant från ÖB)
  • En termostat, kan vara svårt att få tag i något billigt tyvärr, själv hade jag en gammal rumstermostat liggande, inte speciellt nogrann men den fungerar..
  • En blopmspruta för att öka luftfuktigehetn nära kläckningen

Summeringen blir nog följande, har du grejer liggande hemma eller kan få tag i billigt så är det värt att göra en själv, annars vinner man nog på att köpa en begagnad. I och för sig är det kul att göra en själv och se att det fungerar.. =) Min kläckningsprocent ligger på mellan 50-60%, inte superbra kanske men fullt tillräcklig för mig..

Vårvind

• Skåne
    • Honey Veigas Kennel
« Svar #7 skrivet: 23 jan-08 kl 18:05 »
Tack för era svar, jag kommer absolut att prova att bygga en och se om det fungerar innan jag rusar iväg och köper en.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #8 skrivet: 23 jan-08 kl 21:39 »
Kolla på ebay.com, där brukar finnas massor av billiga kläckare. Sök på "incubator"
Dock kan svensk moms läggas på när paketet anländer till Sverige, och alla skickar inte utanför USA.

Jag kikade på att bygga en själv, men med termostat mm blev det billigare att skicka efter en begad från USA.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 jan-08 kl 18:26 »
Det är bara att skriva att de inte ska skriva värdet på paketet utanför så slipper du tullavgiften, jag brukar bara skriva: Please declare as a gift.

Kolla noga innan du bjuder vad frakten går på.

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 2 användare
Galaxie, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser