Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kontroller & tillstånd för äggförsäljning?2008  (läst 4142 gånger)

JennyN

• Jennys frön & sånt
Kontroller & tillstånd för äggförsäljning?2008
« skrivet: 06 jan-08 kl 21:53 »
Hej!
Jag undrar hur det är med regler, tillstånd osv för äggförsäljning (som livsmedel).
Är det någon skillnad i min ägghantering, regler och ev tillstånd i nedanstående 4 fall? Jag antar att jag får äta äggen själv utan tillstånd, om jag har tillstånd att ha höns  ;) ...men man vet ju aldrig ::)

1. Jag ger bort ägg till mina vänner & släktingar
2. Jag säljer ägg till mina vänner och släktingar
3. Jag säljer ägg på enstaka marknader
4. Jag säljer ägg till lokala ICA

/Jenny

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Kontroller & tillstånd för äggförsäljning?2008
« Svar #1 skrivet: 06 jan-08 kl 22:15 »
Om jag förstått det rätt så är 1-3 likvärdiga, du behöver inte vara godkänd eller registrerad för att sälja mindre mängder ägg direkt till konsument.

Om du säljer till affär så måste de märkas, men detta vet kanske nån annan mer om? Jag har aldrig sålt ägg till affär..
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

johe71

« Svar #2 skrivet: 06 jan-08 kl 22:36 »
enligt jordbruksverket så spelar det ingen roll att du har en liten besättning... så fort du säljer/ger bort ett enda ägg så ska du registrera dig i värphönsregistret

Citera
Jag har några hönor och säljer ibland ägg till några grannar, måste jag anmäla mig till Jordbruksverket?
Svar: Ja, även om du endast har ett fåtal hönor, och säljer några ägg till grannar, så klassas dina hönor i detta fall som en kommersiell besättning. Kommersiella fjäderfäbesättningar ska registreras i fjäderfäregistret hos Jordbruksverket. Anmälan är obligatorisk.

Citera
Ska jag anmäla mig till registret om jag exempelvis bara har några fjäderfän och säljer eller ger bort några ägg till bekanta vid enstaka tillfällen?
Svar: Ja, oavsett hur få fjäderfä du håller eller hur lite du säljer vidare är du registreringsskyldig till registret. Eftersom du i detta fall inte enbart använder din produktion till egen konsumtion tolkas du i detta sammanhang som kommersiell även om det inte har varit någon penningtransaktion. Du är därför registreringsskyldig i detta fall.

Citera
Kostar det något att registrera sig till fjäderfäregistret?
Svar: Nej, det är avgiftsfritt att anmäla sig till fjäderfäregistret.

Det är som sagt gratis att registrera sig, men efter vad som stått på forumet så får en del besök av kommunens djurskyddsinspektör efter att de anmält sig och i vissa (alla?) kommuner så kostar denna inspektion (jag vet dock inte hur mycket då jag inte fått något sådant besök)

Jordbruksverkets sida om Fjäderfäregistret

och för att sedan göra den byråkratiska lyckan av att sälja ett paket ägg till sina vänner total så måste du även registrera dig som foderföretagare hos jordbruksverket ... jo du läste rätt foderföretagare, visst låter det fint :)
från jordbruksverkets sida "Du räknas som foderföretagare om du hanterar foder som ett led i produktionen av livsmedel." så matar du dina hönor så är du en foderföretagare...
länk  till deras sida om foderföretagare, även denna registrering är kostnadsfri...

(som en notis kan nämnas att de flesta hästar som slaktas går till livsmedelsproduktion så enligt jordbruksverket ska du registrera dig även om du bara anser att du har en sällskapshäst då denna med viss sannolikhet kommer att sluta sina dagar som livsmedel)

detta gäller då om du säljer enligt punkt 1 och 2... alltså försäljningen som sker direkt från gården, har du mer än 350 höns så är det andra regler och register som gäller

punkt 3 antar jag faller under torgförsäljning, och då gäller alla ovanstående punkter samt att du inte får ha mer än 50 höns, har du mer än 50 höns så gäller samma regler som punkt 4 även vid torgförsäljning

om du vill sälja enligt punkt 4 så måste äggen packats av ett, av livsmedelsverket, godkänt äggpackeri... och då är det "1000" nya regler som gäller...
« Senast ändrad: 06 jan-08 kl 22:40 av johe71 »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 06 jan-08 kl 22:46 »
enligt jordbruksverket så spelar det ingen roll att du har en liten besättning...
så fort du säljer/ger bort ett enda ägg så ska du registrera dig i värphönsregistret

Fjäderfäregistret är för under 350 höns.
och
Värphönsregistret är om man har över 350 hönor.
« Senast ändrad: 07 jan-08 kl 19:14 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #4 skrivet: 06 jan-08 kl 23:18 »
Helt rätt med fjäderfäregistret, min tanke när jag skrev att du inte behövde vara registrerad var registrerad som livsmedelsföretag.. :-[

Är du säker på det där med packeri johe71? Jag har en mycket bra brorschyr från LRF om småskalig livsmedelsförädling och där står bara att om man levererar till den lokala affären så måste äggen märkas.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

johe71

« Svar #5 skrivet: 07 jan-08 kl 07:03 »
där står bara att om man levererar till den lokala affären så måste äggen märkas.

ur "Guide till småskalig livsmedelsproduktion" utgiven av LRF 2004 (har de gett ut fler varianter kanske?)

Citera
För att kunna sälja till butik eller storhushåll måste packeriet EU-godkännas.

och mig veterligen så är den enda godkända märkningen av ett ägg en stämpling med packerinummret (och för att få ett packerinummer att stämpla på ägget så måste du ha ett godkänt packeri...)

samt (ur samma skrift)

Citera
Vid yrkesmässig produktion av ägg för konsumtion gäller obligatorisksalmonellakontroll och skyldighet att föra anteckningar om verksamheten.
Är produktionen inte yrkesmässig kan man ansluta sig till frivillig salmonellakontroll.

det står dock inte när produktionen blir yrkesmässig... jag hittade dock följande hos jordbruksverket
Citera
Salmonellaprovtagning är obligatorisk i besättningar med över 200 värphöns vilka producerar och säljer ägg till detaljhandel och direkt till konsument.

« Senast ändrad: 07 jan-08 kl 07:03 av johe71 »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 jan-08 kl 07:27 »
ur "Guide till småskalig livsmedelsproduktion" utgiven av LRF 2004 (har de gett ut fler varianter kanske?)

Nyare version: http://www.lrf.se/bestallmaterial/livsmedel
« Senast ändrad: 07 jan-08 kl 07:28 av Ulric »

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #7 skrivet: 07 jan-08 kl 20:30 »
Nyare version: http://www.lrf.se/bestallmaterial/livsmedel

Det är denna jag har. Jag blir dock inte riktigt klok på vad de menar med märkning. På ett ställe står att äggen kan stämplas antingen av producenten eller av packeriet, man måste iofs ha ett unikt anläggningsnummer. Däremot så skall packeriets namn o adress samt kontrollnummer stå på förpackningen?

Så då låter det ju som att det måste till ett packeri.

Melica

« Svar #8 skrivet: 07 jan-08 kl 23:32 »
Som HönsMaya skrev i ett tidigare inlägg har det kommit ny författning om salmonellakontroll som började gälla vid årsskiftet. http://www.sjv.se/download/18.313fdc3e116c968a3008000175/2007-078.pdf

Detkom också en annan föreskrift under 2007:
"Statens jordbruksverks föreskrifter om obligatorisk salmonellakontroll av fjäderfän;

beslutade den 15 februari 2007

http://www.sjv.se/download/18.d1afd31104979e5ae80004420/2007-019.pdf

Här står bland annat:
Tillämpningsområde
1 § Dessa föreskrifter gäller obligatorisk salmonellakontroll på fjäderfäanläggningar där det yrkesmässigt
...
4. föds upp fjäderfän för slakt om antalet djur som slaktas årligen överstiger 500.
5. föds upp unghöns till värphöns om anläggningen har en maximal kapacitet som överstiger 200 höns.
6. hålls värphöns eller vaktlar för produktion av konsumtionsägg."

För vad som är yrkesmässigt verkar antalet djur alltså inte spela någon roll. Men
3 § Föreskrifterna tillämpas inte på anläggningar som enbart saluför konsumtionsägg direkt till en konsument för enskilt bruk under förutsättning att anläggningens maximala kapacitet inte överstiger 200 djur.

Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Melica

« Svar #9 skrivet: 08 jan-08 kl 00:02 »
Det är bara äggpackerier som får sälja ägg till affärer.

Sina egna ägg får man sälja hemma på gården, även i en egen gårdsbutik. Man får också sälja ägg på en marknad eller "genom försäljning från dörr till dörr i produktionsregionen inom landet"

Om man inte har fler än 50 värphöns behöverman inte märka äggen, men säljer man på en marknad ska producentens namn och adress anges på försäljningsstället.

Det här står i en förordning från livsmedelsverket som trädde i kraft 1 juli 2007. http://www.slv.se/upload/dokument/lagstiftning/2005-2006/2005_20.pdf
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 1 användare
mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser