Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lär mig spinna.........  (läst 2973 gånger)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Lär mig spinna.........
« skrivet: 04 jan-08 kl 16:08 »
Jag har planer på att köpa en Louet spinnrock,men har aldrig spunnit på rock förut, varken denna modell eller traditionell svensk, bara slända.

Är det svårt att lära sig?

Finns det någon i närheten som kan visa mig hur det går till, om jag skulle misslyckas att lära mig själv?

Bra litteratur i självstudiesyfte?

Kurser?

(Jag brukar normalt inte tveka när det gäller något nytt, men det är mycket pengar :-\)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Jordefamn

  • Inlägg: 396
    • Skåne
Re:Lär mig spinna.........
« Svar #1 skrivet: 04 jan-08 kl 17:39 »
Jag tycker det är lättare att spinna på spinnrock än med slända.
De första nystanen blev väl kanske inte så jämna :P, men det blir lättare och lättare.
Det gäller bara att få in rätt rytm. Det bästa är förstås att någon visar en till en början, men när man kan grunderna är det lätt att fortsätta själv.

Shadow

  • Gäst
Re:Lär mig spinna.........
« Svar #2 skrivet: 04 jan-08 kl 19:34 »
O jag tycker det är lättare på slända än spinnrock!  ;D
(kanske för att jag kan ha med mig sländan när jag är ute på marknader....  :-[ kanske....?)

annan

  • Inlägg: 918
Re:Lär mig spinna.........
« Svar #3 skrivet: 04 jan-08 kl 19:41 »
hej!

jo, Louet är ju som sagt rätt dyra...min "no name" från Hyssna för 150 kr funkar alldeles utmärkt, köp en gammal men komplett på tex blocket så kan du ju testa vad du tycker.

Nu har ju jag inte spunnit så länge, men jag tycker faktiskt inte det är så värst svårt, kanske kan vi ha lite spinnagille nångång i trakten? Några olika spinnböcker finns ju och endel att hämta på nätet. Jag köpte just en bok som heter Spinnboken, den är väldigt grundlig, fast det finns ju andra och nyare.

Kurser finns det lite varstans, tex en nybörjarkurs På Nääs nu i vår!

men som sagt köp en beg. och testa!

« Senast ändrad: 04 jan-08 kl 19:42 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

kison

  • Inlägg: 39
Re:Lär mig spinna.........
« Svar #4 skrivet: 04 jan-08 kl 22:50 »
Hej... jag spinner på en Louet som jag köpte för 20 år sedan. Och jag tycker att den är fantastisk.. Och lätt för nybörjare att spinna på då du kan reglera matningen.. Jag planerar en spinnkurs nu i vår.. du får gärna vara med om du vill så kan du prova Louetten...

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Lär mig spinna.........
« Svar #5 skrivet: 04 jan-08 kl 23:33 »
Intresserad :D :D :D Var finns du?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

bushwomen

  • Inlägg: 287
Re:Lär mig spinna.........
« Svar #6 skrivet: 04 jan-08 kl 23:59 »
hej!!!anette i bugared,hur mycket skulle anita på"kallas gård ha för sina spinnrockar???å kison,ja var finns du???jag vill åxså lära mej spinna på spinnrock,bushwomen

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Lär mig spinna.........
« Svar #7 skrivet: 05 jan-08 kl 19:24 »
hej!!!anette i bugared,hur mycket skulle anita på"kallas gård ha för sina spinnrockar???å kison,ja var finns du???jag vill åxså lära mej spinna på spinnrock,bushwomen
Priset låg på ca 5200 inkl. moms plus frakt och pf (195kr+50kr)

(Ursäkta ni som redan hunnit läsa innan ändringen, jag skrev fel först)
« Senast ändrad: 05 jan-08 kl 19:28 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

annan

  • Inlägg: 918
Re:Lär mig spinna.........
« Svar #8 skrivet: 06 jan-08 kl 14:03 »
anette - vet du vilken modell det var (s10 - grundmodellen) med det priset? priserna hos texel-sweden (http://www.slegh.se/8653/) varierar ju mellan ca 2800 - 6400:- beroende på modell och tillbehör.
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Lär mig spinna.........
« Svar #9 skrivet: 06 jan-08 kl 22:42 »
Nej, tyvärr. Det bästa är om du ringer. Anita på Kallas gård är jättetrevlig och kan dessutom väldigt mycket om att spinna och ta tillvara, sy kläder m.m. av sin ull. Så jag rekommenderar ett samtal :D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

attefocratte

  • Inlägg: 74
Re:Lär mig spinna.........
« Svar #10 skrivet: 08 jan-08 kl 07:34 »
Louet har sin prislista utlagd, www.louet.nl.
Jag har köpt min Louët genom Anita, som hämtar grejorna själv i Nederländerna!
Jag är mycket nöjd med min spinnrock, det finns bra möjligheter till inställning och det är en "kompaktmaskin" tar inte så mycket plats. Modell S75!

annan

  • Inlägg: 918
Re:Lär mig spinna.........
« Svar #11 skrivet: 08 jan-08 kl 10:09 »
Louet har sin prislista utlagd, www.louet.nl.

aha, jag förstod det som att det var liiite billigare att köpa genom anita på kallas gård, men det är ordinarie pris alltså?
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Lär mig spinna.........
« Svar #12 skrivet: 08 jan-08 kl 11:47 »
Jag vill så gärna lära mig att spinna och blev överlycklig när jag såg under rubriken utbildningar att Kison planerar en kurs i ullhantering, bla att spinna. Och dessutom för en gång skull i närheten av mig. Vilket innebär i närheten av Umeå. Mer exakt svar om plats och tid har jag inte fått av Kison, men hoppas få det snart. Jag är så sugen på allt som har med ull att göra. Däribland självaste fåren.

Jag har en spinnfråga åxå. Jag fick en gammal spinnrock, den vanliga allmogemodellen tror jag, av en släkting. Kruxet är att själva hjulet är skevt. Kan man räta upp det? är det lönt å försöka? Annars är spinnrocken i fint skick och komplett vad jag kan se. Kan man ev få ett nytt hjul tillverkat, är det lönt? Jag har inte någon möjlighet att lägga tusenlappar på en louet oavsett hur förträfflig den är.

Tills vidare återgår jag till symaskinen och stickkorgen med köpesgarn.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

annan

  • Inlägg: 918
Re:Lär mig spinna.........
« Svar #13 skrivet: 08 jan-08 kl 13:35 »
Jag har en spinnfråga åxå. Jag fick en gammal spinnrock, den vanliga allmogemodellen tror jag, av en släkting. Kruxet är att själva hjulet är skevt. Kan man räta upp det? är det lönt å försöka? Annars är spinnrocken i fint skick och komplett vad jag kan se. Kan man ev få ett nytt hjul tillverkat, är det lönt? Jag har inte någon möjlighet att lägga tusenlappar på en louet oavsett hur förträfflig den är.

Tills vidare återgår jag till symaskinen och stickkorgen med köpesgarn.

hur skevt är hjulet? om tråden hoppar av trots att den är spännd är det ju inte bra...annars går det ju ändå. mitt hjul är litet skevt men det gör inte så mkt. kanske kan en snickare tillverka ett nytt eller så kanske du kan köpa en billig gammal som kanske saknar delar men med rakt hjul i rätt storlek.

och visst finns det fina nya spinnrockar att köpa för den som har råd men de är ju inte 30 ggr bättre bara för att de kostar tretti gånger mer än min 150-kronors. inte heller spinner man tretti ggr bättre...

"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

attefocratte

  • Inlägg: 74
Re:Lär mig spinna.........
« Svar #14 skrivet: 08 jan-08 kl 13:36 »
Jag tror, utan att ha kollat, att det blir liite billigare att köpa via Anita än andra återförsäljare i Sverige.
Priserna hos Louet är angivna i Euro så det beror ju också på den dagsaktuella kursen.
Det är ju jättebra att använda gamla spinnrockar men svårigheten med dom är ju att det ofta fattas delar eller inte finns spolar. Man behöver ju ett antal spolar för att kunna tvinna flertrådigt garn.
Är hjulet skevt så blir det svårt eftersom drivtråden hoppar av och då blir det inte roligt att spinna. En liten skevhet funkar säkert, så länge tråden håller sig på plats!

annan

  • Inlägg: 918
Re:Lär mig spinna.........
« Svar #15 skrivet: 08 jan-08 kl 13:59 »
Man behöver ju ett antal spolar för att kunna tvinna flertrådigt garn.

nu känner jag mig lätt motsträvig och gammeldags i skaffa nytt diskussionn men...

det går att tvinna från nystan, då behövs inte massa nya spolar å mojänger
« Senast ändrad: 08 jan-08 kl 13:59 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

attefocratte

  • Inlägg: 74
Re:Lär mig spinna.........
« Svar #16 skrivet: 10 jan-08 kl 12:00 »
Det är klart att det går att tvinna från nystan! Men man sparar arbetsmoment om man slipper nysta av hela tiden.
Jag har alltid jättebråttom att få se resultatet, om garnet blir som jag tänkt och hur färgen blir efter tvätt etc :)

Grelbers-stock

  • Inlägg: 161
Re:Lär mig spinna.........
« Svar #17 skrivet: 10 jan-08 kl 13:03 »
http://www.wolboerderij.nl/


har nog de billigaste priserna på Louet i Europa. Deras gräns 400 euro = portofritt till Sverige.

Vi var tre som gick ihop och köpte kardmaskiner och kardor ifrån dem, jättebra service.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser