Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggkvalité (hemägg vs köpesägg)  (läst 10278 gånger)

caroatz

• Gäst
Re:Äggkvalité (hemägg vs köpesägg)
« Svar #20 skrivet: 08 jan-08 kl 11:20 »
jag har 5 derko hönor, som lägger stora bruna ägg. Deras gula är stor och riktigt gul.
Min styvmor och jag själv har kommit fram till en slutsats.
Man får inga sura uppstötningar av våra ägg, med det får vi av de köpta.

Så har vi upplevt det.

Ha en bra dag.

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #21 skrivet: 08 jan-08 kl 12:55 »
Detta beror helt på vilket foder man använder! Att du genom doft kan urskilja ägg som kommer från höns som gått inne resp. ute har jag väldigt svårt att tro... förstår inte ens hur det är möjligt ..Nää det får du nog förklara lite bättre  :-[

Måste erkänna att jag inte kan förklara doftupplevelsen, utan bara uppmana till göra det och jämföra!  ;)

Simon

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 08 jan-08 kl 14:03 »
Måste erkänna att jag inte kan förklara doftupplevelsen, utan bara uppmana till göra det och jämföra!  ;)

Kan du skilja ägg på doften som är värpta i olika inhysningssystem inomhus också?  ;) ;D

Simon  :-[

Melica

« Svar #23 skrivet: 09 jan-08 kl 01:13 »
Det känns skillnad när man knäcker ett rått ägg på doften mellan innehöns och utehöns.
Frigående hönsägg har mer omega 3 i ägggulan!

Det låter otroligt, men jag tror dig! Det borde väl vara samma smakämnen (eller doftämnen) som gör att vissa människor direkt kan känna på smaken på mjölken när korna har släppts ut på våren?
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Melica

« Svar #24 skrivet: 09 jan-08 kl 01:22 »
Tror ingen kan känna skillnad i smak på ett finskt burägg eller ett svenskt ekologiskt...faktum är att de ekologiska äggen, iaf tidigare, hade sämre kvalité än burägg ...ex högre halter med dioxin!

/ Simon

Jag tror definitivt att man känner skillnad! Ekologiska (och våra egna) ägg brukar ha MER smak. Det händer någon gång att jag köper en äggmacka på jobbet. Blir oftast besviken. Att äggen är bleka ser jag ju direkt, men ibland smakar de väldigt lite och har en annan, lite lösare konsistens än de ägg jag är van att äta.

Att höga halter av dioxin och annat gift är dålig kvalitet håller jag HELT med om. Men vad är det man mäter närman mäter kvaliten? Hur vattnigt ägget är? Tar man alls hänsyn till färg och smak?

« Senast ändrad: 09 jan-08 kl 01:23 av Melica »
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Simon

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 09 jan-08 kl 09:52 »
Jag tror definitivt att man känner skillnad! Ekologiska (och våra egna) ägg brukar ha MER smak. Det händer någon gång att jag köper en äggmacka på jobbet. Blir oftast besviken. Att äggen är bleka ser jag ju direkt, men ibland smakar de väldigt lite och har en annan, lite lösare konsistens än de ägg jag är van att äta.

Att höga halter av dioxin och annat gift är dålig kvalitet håller jag HELT med om. Men vad är det man mäter närman mäter kvaliten? Hur vattnigt ägget är? Tar man alls hänsyn till färg och smak?

Det spelar ingen roll om en höna sitter i bur eller går ute o sprätter...det ska inte bli skillnad i smaken under förutsättning att samma foder används... Alltså så måste alla hönor få samma foder för att vi ska kunna ge ett slutgiltigt svar..

När man mäter dioxiner så mäter man pikogram dioxin per gram fett i ägget... alltså görs mätningen på gulan...
Färgen tar man inte hänsyn till eftersom man kan styra den helt från svagt gul till starkt orange genom fodret..smaken på äggen vet jag inte om man kollar... ::)

anette i bugared

• -
« Svar #26 skrivet: 09 jan-08 kl 10:17 »
Det spelar ingen roll om en höna sitter i bur eller går ute o sprätter...det ska inte bli skillnad i smaken under förutsättning att samma foder används... Alltså så måste alla hönor få samma foder för att vi ska kunna ge ett slutgiltigt svar..

Vet inte om jag missförstått dig, men visst påverkas smaken av att en höna pickar i sig lite från marken, även vintertid (barmarksvinter).

Jag har några hönor som totalt vägrar att gå ut så här års. Deras gulor är klart blekare och smaklösare än de som kommer från såna hönor som plaskar runt i leran utanför hönshuset. Ett och annat grässtrå slinker säkert ner.
« Senast ändrad: 09 jan-08 kl 10:20 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Simon

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 09 jan-08 kl 10:35 »
Vet inte om jag missförstått dig, men visst påverkas smaken av att en höna pickar i sig lite från marken, även vintertid (barmarksvinter).

Jag har några hönor som totalt vägrar att gå ut så här års. Deras gulor är klart blekare och smaklösare än de som kommer från såna hönor som plaskar runt i leran utanför hönshuset. Ett och annat grässtrå slinker säkert ner.

Precis... hönorna som går ute hittar även annat att äta än de som bara går inne...alltså har de ett annat foderintag... Oj va detta börjar bli invecklat  :-[

Det jag menar är följande: Smaken på äggen påverkas enbart av fodret -Hur hönan bor spelar ingen roll-  Hade hönan i bur fått ekologiskt foder så skulle äggen smaka snarlikt de ekologiska.. Det är trots allt inte så stor del av året ekologiska höns går ute...

Melica

« Svar #28 skrivet: 09 jan-08 kl 11:57 »
Aha! Jag tror att de flesta av oss menar samma sak! Fast vi uttrycker oss lite olika. ;D

Skillnaden i äggens smak beror på vad hönorna äter. Hönor som får gå ute äter andra saker än vad burhöns gör - allstå blir det en annan smak!

anette i bugared

• -
« Svar #29 skrivet: 09 jan-08 kl 13:36 »
Precis... hönorna som går ute hittar även annat att äta än de som bara går inne...alltså har de ett annat foderintag... Oj va detta börjar bli invecklat  :-[

Det jag menar är följande: Smaken på äggen påverkas enbart av fodret -Hur hönan bor spelar ingen roll-  Hade hönan i bur fått ekologiskt foder så skulle äggen smaka snarlikt de ekologiska.. Det är trots allt inte så stor del av året ekologiska höns går ute...

Aha, då förstår jag :D. Du menar att hur djuren HÅLLS inte påverkar smaken, bara vad de får att äta. Kan säkert stämma, men svårbevisat beroende på vad för strö de går på o.s.v. Inga höns går väl på enbart nätgolv eller betong, eller ???(för det gör de väl inte :-\?).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Simon

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 09 jan-08 kl 14:56 »
Aha, då förstår jag :D. Du menar att hur djuren HÅLLS inte påverkar smaken, bara vad de får att äta. Kan säkert stämma, men svårbevisat beroende på vad för strö de går på o.s.v. Inga höns går väl på enbart nätgolv eller betong, eller ???(för det gör de väl inte :-\?).

Mm så menar jag..  ;D

Nää enligt lag så ska frigående höns ha tillgång till strö att sprätta i ...I de oinredda burarna var det bara nätgolv...i de inredda så är det också bara nätgolv, men det finns ett litet ströbad ovanpå redet också! Även frigående hönor går på nät ..oftast ca 2/3 av inredningen ..tvunget om man ska kunna hålla en dräglig miljö för hönorna.. Även ekologiska höns går på nät i någon form inomhus..  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

765 gäster, 3 användare (1 dolda)
Oskari, jörmundur

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser