Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggkvalité (hemägg vs köpesägg)  (läst 10283 gånger)

Maran

• Gäst
Äggkvalité (hemägg vs köpesägg)
« skrivet: 04 jan-08 kl 11:47 »
Nu har jag med stort intresse följt diskussioner angående hemäggens kvalité, både här på forumet och i andra sammanhang. Hönsägare brukar alltid framhålla hur mycket bättre deras ägg smakar jämfört med köpesägg.

Jag har vita Lohmann samt Hedemora och kan konstatera följande:
Äggen smakar som... ägg!
Äggens gulor ser ut som... gulor!
Äggens konsistens är som... vanlig äggkonsistens!

Så när så många hävdar att skillnaden är jättestor, undrar jag vad de jämför med. Billiga finska burhönsägg? Eller KRAV-ägg? Själv märker jag ingen skillnad på de KRAV-ägg jag köpte tidigare och mina hemvärpta ägg.

Någon som kan förklara?

lindelou

• -
Re:Äggkvalité (hemägg vs köpesägg)
« Svar #1 skrivet: 04 jan-08 kl 12:17 »
Köpägg från höns som inte fått äta grönsaker har en blekare gula än hemägg från höns som fått matrester/grönsaker.
Om dina Lohmann fått gått fritt eller ätit mer än bara köpfoder dvs grönsaker osv så förstår jag att det smakar lika bra.Det spelar ju ingen roll vilken hönsras det är utan hur dom levt och vad dom fått för mat.
Jag ser skillnad på gulorna på de ägg jag köper i flak från Ica och mina egna.

Maran

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 jan-08 kl 12:38 »
Märker du inget nu märker du till sommaren, det beror på vad de äter men går de ute och äter gräs blir pannkakerna knallgula.

I mina ägg är gulan jättestor säger mina kunder.

Visst var gulan mer djupgul i somras, men jag tycker ändå att skillnaden är liten jämfört med KRAV-äggen. (Jag kan inte jämföra med annat än KRAV då jag bara har köpt ägg från frigående höns.)

Påverkas gulans storlek av hur hönsen hålls, menar du?

Kan tillägga att jag köpte mina Lohmanns när de var ca 5 månader. De hade hållits inomhus i de gamla, små burarna och värpte ägg med förfärligt blek gula de första dagarna. Så bleka gulor får jag inte ens nu, mitt i vintern. Men det kan ju bero på att de inte får samma värpfoder hos mig som hos den förra ägaren. Svårt att säga.

hermi

« Svar #3 skrivet: 04 jan-08 kl 12:50 »
enligt en står tysk undersökning finns ej skillnader på smaken men tanken på vilken sätt höns lever är en känsliga fråga lyckliga höns ger lyckliga ägg man man har sina egna ägg ock dom smaker gott
morgen ist wieder ein tag

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 jan-08 kl 13:19 »
Färgämnet lutein finns bl.a. i bladgrönsaker och tagetes och gör äggulan gulare. Tagetes är en av ingredienserna i allfoder.

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #5 skrivet: 04 jan-08 kl 14:32 »
Nej, jag upplever ingen större skillnad mellan krav och hemmagjorda ägg i smak. Men vanliga "frigående inomhusägg" är skillnaden stor tycker jag, både smak och färg på gula!
Jag som har hållit mig med hedemora och dvärgkochin tidigare tycker dock att dessa mindre ägg är mer delikata eftersom jag inte får så mycket äggvita som jag får på köpekraväggen som är bumligt stora!

Simon

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 jan-08 kl 15:46 »
Hej ... Nej smaken påverkas inte av hönans inhysningsmiljö... Som Ulric sagt så är det lutein som ger färgen... i andra länder är det tillåtet att blanda i syntetiska färgämnen i fodret...men inte i sverige, vi använder bara naturliga råvaror...  :)

Är det mindre vatten i vitan än normalt så är ägget gammalt.. ::)

Tror ingen kan känna skillnad i smak på ett finskt burägg eller ett svenskt ekologiskt...faktum är att de ekologiska äggen, iaf tidigare, hade sämre kvalité än burägg ...ex högre halter med dioxin!

/ Simon

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #7 skrivet: 04 jan-08 kl 17:10 »

Tror ingen kan känna skillnad i smak på ett finskt burägg eller ett svenskt ekologiskt...faktum är att de ekologiska äggen, iaf tidigare, hade sämre kvalité än burägg ...ex högre halter med dioxin!

/ Simon

Det tror jag! Vet inte hur finnarna utfodrar sina höns men förr när fiskmjöl var tillåtet som foder här i Sverige, så smakade äggen fisk. Det känns skillnad när man knäcker ett rått ägg på doften mellan innehöns och utehöns.
Frigående hönsägg har mer omega 3 i ägggulan!
Dessutom helt OT min syster som är fiskallergisk kunde som barn inte äta vare sig kyckling, ägg eller gris från konventionella uppfödare, då hon reagerade på fisken de var uppfödda på!

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #8 skrivet: 04 jan-08 kl 17:22 »
Jag tycker det här är en mycket intressant tråd vilken inspererade mig till att göra en liten egen test.

Eftersom vi inte får så många egna ägg så måste vi köpa ägg ibland.
Vi köper alltid ägg (i butik) från frigående höns, och oftast ekologiska, KRAV-märkta ägg.

I dag stekte jag både ekologiska ägg och ägg från våra blommehöns för att jämföra dom direkt.
Här är lite bilder.  ;D

Jag tyckte att "min" gula var starkare, godare, mörkare och även större.
Så visst är det skillnad!

Ps. Min gubbe tyckte jag var jätteknäpp som stog vid spisen och tog kort.  8)
Jag förstår inte varför  ??? ;D

Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Maran

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 jan-08 kl 17:39 »
Tack för de fina, pedagogiska fotona! :D

Ett sådant där test hade jag också tänkt göra, men det har aldrig blivit av. Att färgen på gulan kan skilja något, speciellt på sommaren, känns inte särskilt överraskande. Men har gulans färg något som helst med smaken att göra? Jag är tyvärr ingen äggentusiast, ogillar gulan överlag, både kokt och stekt, så det är inte säkert att jag skulle kunna uppfatta skillnaden i smak om det faktiskt finns någon sådan. Jag kanske måste anlita sambo och grannar för att göra ett smaktest....

Simon

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 jan-08 kl 18:10 »
Det känns skillnad när man knäcker ett rått ägg på doften mellan innehöns och utehöns.
Frigående hönsägg har mer omega 3 i ägggulan!

Detta beror helt på vilket foder man använder! Att du genom doft kan urskilja ägg som kommer från höns som gått inne resp. ute har jag väldigt svårt att tro... förstår inte ens hur det är möjligt ..Nää det får du nog förklara lite bättre  :-[

Ang skalkvalitén... Om skalet är dåligt på äggen man köper beror detta troligen på att hönsen är gamla och snart ska slaktas, eller att hönan har svårt att ta upp tillräckligt med kalk ur fodret... När hönan blir äldre så ökar även äggvikten..alltså måste hönan kunna ta tillvara tillräckligt med kalk även i slutet ..därav olika slutfoder med högre kalcium och fosfor kvot än annars ...

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #11 skrivet: 04 jan-08 kl 18:57 »
Jag tycker att äggen från de egna hönsen smakar...mer ägg...på något sätt, svårt att förklara vad jag menar men en "starkare" äggsmak kan man kanske kalla det. Och det tycker även våra bekanta som smakat dom.  :)
« Senast ändrad: 04 jan-08 kl 18:58 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

snorpan

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 04 jan-08 kl 19:05 »
Jag tycket nog också att dom egna äggen smakar lite "mer" :) :)
Hus på landet, man, 2 döttrar, hund, katt och höns.

hermi

« Svar #13 skrivet: 04 jan-08 kl 19:12 »
jag har dvärghöns det gula är inte så mycket mindre .snart får jag äg från vanliga höns 2 st.blir intressant. ankäggen jag får i smak lite aralunda som frukostägg är det vita lita grynig men det gula smaker rätt så gott
men dom går hela dagen ute i dag är snöstorm men dom ville vara ute dom sprattla i snö ock hitter tydliga lita mat. så klart får dom hönsmat

Prosit

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 04 jan-08 kl 19:49 »
Jag har aldrig gillat att äta ägg! :-X De enda jag har gillat är i äggtoddy eller en rå gula i pastan, i äggröra, pankaka och sockerkaka är det också ok. Så fick jag prova färska hemvärpta ägg och upptäckte att det var gott! Har nu skaffat egna höns och det är klart: vi smakar en hel det med synen men jag tycker det är klar skillnad. Har trot att det beror på att egna ägg äter man mer färska men har nu sparat ägg sedan i aug/sept och de har också smakat bättre än köpeägg. Så jag är övertygad våra hemägg smakar bättre om det är pga syn intryck, vetskap om hönans trivsel eller smak spelar inte så stor roll. Jag tycker också att de smakar mera "ägg" faktiskt och det borde man ju inte gilla när man inte tycker om ägg men det är godare när det smakar något faktiskt!

Nu har jag börjat med vaktlar. Det lär ju vara så goda ägg! Men jag tycker inte vakteläggen smakar något alls! De är dessutom väldigt bleka i färgen men de är riktigt söta och det är ju också viktigt i som sagt!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

hermi

« Svar #15 skrivet: 05 jan-08 kl 13:09 »
 jag tro att höns i industrie produktion blir mattat med med allmögligt foder kanske med kemikalier så äggengulen får en fin färg samtidigt får en hög avkastning ??? ??? ???

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re: Ägggulan
« Svar #16 skrivet: 05 jan-08 kl 13:24 »
mögligt foder  ::) men snälla nån....

Gulan får sin gula färg helt naturligt utan tillsatser av syntetiska färgämnen till det färdigblandade köpfodret som produktionshönsen äter.
Det är t.ex algmjöl, lusernmjöl och tagetes i fodret som ger gulan den fina färgen.

« Senast ändrad: 05 jan-08 kl 14:48 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 05 jan-08 kl 13:55 »
Helt ovetenskpaligt så äter mina höns nästan inget köpfoder, eller jag fodrar dom inte med det jämt, bara när jag tycker at det blivit magert med matrester.
annars äter dom vete  matrester som sig bör för lantrashöns.

Och gulan är iallafall gulare än köpäggen  :)

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re: Ägg gulan..
« Svar #18 skrivet: 05 jan-08 kl 14:00 »
Helt rimligt, det finns flera saker än de jag nämde här ovanför som ger gul gula, men som inte är inblandade i just hönsfärdigfodren.

Ger du t.ex Morot eller Majs så blir det också superfin gula  :)
eller ihopsopat Lucernpellets "skräp"  från hästfodersäckarna.  ;)
« Senast ändrad: 05 jan-08 kl 14:51 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Simon

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 05 jan-08 kl 22:57 »
jag tro att höns i industrie produktion blir mattat med med allmögligt foder kanske med kemikalier så äggengulen får en fin färg samtidigt får en hög avkastning ??? ??? ???

NEJ det blir de inte.... foderkontrollen på produktionshöns är STENHÅRD...

Kemikalier är förbjudna och det finns INGET i något värpfoder som driver höns att värpa ... Den myten verkar vara omöjlig att döda... :o

mvh Simon..

Dela detta:

* Inloggade just nu

798 gäster, 5 användare (1 dolda)
nordictinkerer, Bokohammare, RickardR, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser