Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rovfrö.  (läst 10724 gånger)

Gröfre Slissing

• Gäst
Rovfrö.
« skrivet: 03 jan-08 kl 18:57 »
Hej! Var får man tag i rovfrö? Önskar äta rovor av "gammal" sort . Min fader, född 1901, talade om att han tyckte om rovor; rejäla rotfrukter som mest användes till kreatursfoder, men som även fanns på matbordet, både kokta och stekta. Lyckades bara få tag i frö till "dansk höstrova", men det blev inga stora saker! Smakade dock ganska bra! Hälsningar!  G S
« Senast ändrad: 03 jan-08 kl 18:58 av Gröfre Slissing »

Maran

• Gäst
Re:Rovfrö.
« Svar #1 skrivet: 03 jan-08 kl 19:04 »
Hos Runåberg (www.runabergsfroer.se) kanske? De har bla svedjerova i sortimentet.

Gröfre Slissing

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 jan-08 kl 21:49 »
Hej! Tack,"maran!"  Skriver detta UTAN att ha sett efter om det finns "rätt" rovsort! Säkert finns där annat intressant också!  Hälsningar!  G S

anders 67

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 04 jan-08 kl 17:33 »
Lindbloms Frö har en gammal sort som heter Svedjerova.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

goldqueen

• Värmland
SV: Rovfrö.
« Svar #4 skrivet: 19 feb-08 kl 00:26 »
Hej.
Jag bor i nordvärmland och har de äkta rovorna. Erik Nilsson från Höljes (dog för några år sedan) bad mig bevara ett fröarkiv efter honom. Han räddade vår gamla sort här i nordvärmland. Sorten torde vara tämligen gammal. Vet att han skickade fröer till ngn fröbank även till EV runåbergs.
Fröna står sig i många år och han lärde mej även  hur man tar fler fröer.
Jag skickar dig gratis lite frön om du skickar mej ett frankerat kuvert med din namn och adress på.

VG skicka mej via meddelande här på alternativ din epostadress så skickar jag min adress.
MVH Goldqueen

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 19 feb-08 kl 00:44 »
Hej.
Jag bor i nordvärmland och har de äkta rovorna. Erik Nilsson från Höljes (dog för några år sedan) bad mig bevara ett fröarkiv efter honom. Han räddade vår gamla sort här i nordvärmland. Sorten torde vara tämligen gammal. Vet att han skickade fröer till ngn fröbank även till EV runåbergs.
Fröna står sig i många år och han lärde mej även  hur man tar fler fröer.
Jag skickar dig gratis lite frön om du skickar mej ett frankerat kuvert med din namn och adress på.

VG skicka mej via meddelande här på alternativ din epostadress så skickar jag min adress.
MVH Goldqueen

Hej Goldqueen
Är detta gränsrovan?
Kan du sammanfatta vad Erik Nilsson lärde dig om rovfröodling? Hur många rötter brukade han använda till fröodling?
Anders

goldqueen

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 19 feb-08 kl 10:28 »
Vad lärde han mig? Tja det var så totalt okomplicerat som helst.
Rovorna här växte sig stora och med tanke på att mestadels av jorden är sandblandad ELLER lerjord så tar den sig lika bra var som.

Det var bara att dutta ner fröna och se dom gro. Det är det mest lättodlade jag varit med om (och jag misslyckas alltid med morötter).

Ang att ta frö, så sparade man den mest största rovan med mest livskraft på hösten och virade in den i tidningspapper och lade den på övervintering i jordkällaren och på våren planterade man rovan. Det växer upp en gigantisk blast som måste stödjas ca 120 cm lång eller mer och där på "Ärtskidor" kommer fröna, så det är bara att plocka. Det blir JÄTTEMYCKET frön så en enda stor rova räcker till MYCKET frö.

Har ju ingen aning vad andra kallar rovan, gräns rova skulle väl låta troligt eftersom Höljes är vid gränsen.
Rovan i sig är vit/lite toning gulblek på utsidan, formad som en palsternacka men mycket mycket tjock och vit i köttet. Krispig och god.
Erik tyckte bäst om den lättkokt med smör och salt.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #7 skrivet: 19 feb-08 kl 17:22 »
Detta låter spännande! Finns det möjlighet även för mig att få fatt i några frö.

Mvh Erik Röde

goldqueen

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 19 feb-08 kl 23:06 »
självklart ska du få frön. Det skulle Erik ha velat, det var därför han gav mig från sitt förråd, för att den inte skulle dö ut.
Skicka ett privatmeddelande till mej så får du min adress.

Jag behöver från dig att du sen skickar till mej ett - till dig frankerat kuvert med din adress på som jag kan stoppa fröna i.

goldqueen

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 19 feb-08 kl 23:07 »
EN sak till.
Rovan kallas här för KO-ROVA

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 26 feb-08 kl 18:36 »
Vad lärde han mig? Tja det var så totalt okomplicerat som helst.
Rovorna här växte sig stora och med tanke på att mestadels av jorden är sandblandad ELLER lerjord så tar den sig lika bra var som.

Det var bara att dutta ner fröna och se dom gro. Det är det mest lättodlade jag varit med om (och jag misslyckas alltid med morötter).

Ang att ta frö, så sparade man den mest största rovan med mest livskraft på hösten och virade in den i tidningspapper och lade den på övervintering i jordkällaren och på våren planterade man rovan. Det växer upp en gigantisk blast som måste stödjas ca 120 cm lång eller mer och där på "Ärtskidor" kommer fröna, så det är bara att plocka. Det blir JÄTTEMYCKET frön så en enda stor rova räcker till MYCKET frö.

Har ju ingen aning vad andra kallar rovan, gräns rova skulle väl låta troligt eftersom Höljes är vid gränsen.
Rovan i sig är vit/lite toning gulblek på utsidan, formad som en palsternacka men mycket mycket tjock och vit i köttet. Krispig och god.
Erik tyckte bäst om den lättkokt med smör och salt.

Det är ganska typiskt att han rekommenderar bara en rot. Dagens kunskap om genetisk variation, inavel m.m. gör att man brukar rekommendera mycket fler rötter, några tiotal eller mer. Men det visste man inte förr och lyckades ändå utveckla och bevara intressanta sorter. Dock är tydligen många lantsorter rätt inavlade. Om jag läser i de uppgifter jag har sammanställt i Korsningstabellen i boken Fröodling ( http://www.froodling.se/pdf/korstab.pdf )
så står det om rova att den är självsteril. Den borde alltså inte kunna befrukta sig själv, men i det här fallet kan den tydligen det. Dessutom står det att den har en ganska hög - hög känslighet för inavel. Den borde alltså gå ned i vitalitet efter att förökas på det här viset undert några generationer. Tydligen gör den inte det.

Anders

Suzniz

« Svar #11 skrivet: 09 apr-08 kl 18:35 »
Min pappa fick tag på frön för många, många år sedan. Sedan satte han fyra stora rovor i växthuset varje sommar som det växte upp blast på och sedan frön. Torkade dem sedan och det blev nästa års frösådd. Det gjorde han varje år. Nu sedan han inte har kaniner längre vet jag inte vart fröna tagit vägen... Lite jobb men funkar bra. /Susanne
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

willem

« Svar #12 skrivet: 27 aug-08 kl 22:05 »
Hej,
Jag skulle ocskå gärna få en litte frön, så kan du ger mig din adres?
Mit epost är wvdwaal@telia.com
Bor in Björkåsen, nor om kristinefors

Willem

självklart ska du få frön. Det skulle Erik ha velat, det var därför han gav mig från sitt förråd, för att den inte skulle dö ut.
Skicka ett privatmeddelande till mej så får du min adress.

Jag behöver från dig att du sen skickar till mej ett - till dig frankerat kuvert med din adress på som jag kan stoppa fröna i.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #13 skrivet: 30 aug-08 kl 21:35 »
Hej här är en länk till en rova som jag provodlade i sommras och är mycket nöjd med, till hösten blir den nog lika stor som på bilden(eller större)
http://www.seemnemaailm.ee/eng/index.php?GID=4020
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #14 skrivet: 08 sep-08 kl 20:40 »
www.skd.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080907/NYHETER/237483654/1019

Här kommer en länk till en artikel med den ryska rovan på bild
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #15 skrivet: 12 aug-12 kl 22:10 »
Är det många idag som odlar korova?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

nittonhundranittiosex

• Gotland
« Svar #16 skrivet: 19 aug-12 kl 14:38 »
Är det någon  över huvudtaget?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

nittonhundranittiosex

• Gotland
« Svar #17 skrivet: 23 sep-12 kl 20:55 »
Jag har fått tag på gammalt frö, men vore roligt att veta om någon annan som odlar den.

daniella_m

« Svar #18 skrivet: 27 aug-13 kl 22:28 »
Hej jag skulle också vilja få tag på gamla rovfrön gärna Korova! snälla kan jag också få köpa några frön??

MissT

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 27 aug-13 kl 23:09 »
Varför inte gå med i föreningen sesam? Där kan du få tag i frön till olika äldre grönsaker som korova, svedjerova m.m.
http://www.foreningensesam.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser