Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Föl 2008  (läst 31874 gånger)

Annika Johansson

• Östergötland
SV: Föl 2008
« Svar #200 skrivet: 01 jun-08 kl 14:08 »
Rapport från pytte-föls-avdelningen:
Joo, fölet är pyttelitet, och var även väldigt tunt när hon kom. Hon hade lite trassel att hitta tuttarna, men med lite hjälp har det löst sig. Även VÄLDIGT svaga framben, med med lagom motion o vila och AD-droppar har även det löst sig. Jag slapp ju fölvakan innan fölning, min vaka kom efteråt, då jag var fölet behjäplig närhelst hon skulle utfodra sig, framtills hon fixade det själv. Hon vägde ca 12 kilo när hon kom ut, ca 62 hög. Mamman 136 hög. Så visst är hon en mini, men hon knappar in, och jag är inte orolig längre, hon har passerat 20 kilo, och vuxit ca 7 cm.
Mer bilder kommer!

Sar, din lillprins är så VACKER!

Anette, vilket lurv! Bara för söt!

Annika

BellaMia

• Stall Dollarbacken
« Svar #201 skrivet: 01 jun-08 kl 15:09 »
GRATTIS GRATTIS GRATTIS GRATTIS

Äntligen kom er lilla fölunge...Så sööööt alltså
« Senast ändrad: 01 jun-08 kl 15:11 av BellaMia »

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #202 skrivet: 01 jun-08 kl 18:11 »
Rapport från pytte-föls-avdelningen:
Joo, fölet är pyttelitet, och var även väldigt tunt när hon kom. Hon hade lite trassel att hitta tuttarna, men med lite hjälp har det löst sig. Även VÄLDIGT svaga framben, med med lagom motion o vila och AD-droppar har även det löst sig. Jag slapp ju fölvakan innan fölning, min vaka kom efteråt, då jag var fölet behjäplig närhelst hon skulle utfodra sig, framtills hon fixade det själv. Hon vägde ca 12 kilo när hon kom ut, ca 62 hög. Mamman 136 hög. Så visst är hon en mini, men hon knappar in, och jag är inte orolig längre, hon har passerat 20 kilo, och vuxit ca 7 cm.
Mer bilder kommer!

Vad skönt att hon växer på sig och verkar må bra! Det blir roligt att se nya bilder, hon var fantastiskt vackert tecknad i ansiktet (jag gillar mycket vitt!) så det blir intressant att se henne nu.

Sar, din lillprins är så VACKER!

Jag tycker faktiskt rent opartiskt (ha ha ;)) att han är väldigt fin, jag kan inte se mig mätt på honom :-[

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #203 skrivet: 01 jun-08 kl 19:58 »
Det är nästan så man ryser av lättnad, blir så glad att läsa att det är klart. Efter all väntan! Grattis till fölisen  :-*

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Klockan 01:40 föddes Sagas son som fått namnet Sindri från Bäcketorp.
En supervacker gulbrun skönhet som inte viker en tum från mammas sida.

Anette
Självhushåll till nytta och nöje

Jennyt

• Västergötland
« Svar #204 skrivet: 01 jun-08 kl 21:37 »
Hej!

Jag måste bara få säga att det här är den BÄÄÄÄÄÄSTA tråden på hela alternativ!!!!! :o Ska tyvärr inte ha något föl i år, men följer er alla med spänning. Vill önska alla små välkomna tll världen och alla mammor ett stort GRATTIS. ;D Hoppas kunna vara mer delaktig i Föl 2009 eftersom jag antagligen tar med en av märrarna till hingsten på Söndag.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #205 skrivet: 02 jun-08 kl 10:03 »
Hej och tack för alla grattis :D.
Lilla Sindri mår alldeles toppen och är mer än sjövild redan. I går sparang han ut ur hagen två gånger i full galopp :P. De "som kan" har sagt att man inte ska ha elen på i början men i kväll åker den på. Sindri har också visat sig vara naturtöltare och visade en klockren tölt med höööga knälyft i morse ;D. Han är också otroligt kontaktsökande och t o m Saga har blivit riktigt kelig vilket jag inte trodde. Bägge två kommer fram och buttar och gosar när man går in i hagen vilket är jätte mysigt. Visserligen får jag alla "islandsexperter" på mig för ett isisföl ska absolut INTE hanteras över huvudtaget före sex månaders ålder, så det så!! Men det struntar väl jag i , jag villha en häst som går att hantera utan våld innan den är ett halvår.
Jag försökte knäppa bilder på Sindri när han stod upp men efter morgonens rusningar så är det en väldigt trött men söt Sindri ni ser :-*

Anette

Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #206 skrivet: 02 jun-08 kl 15:38 »
Måste islänningar hanteras överhuvudtaget ?  ;) :D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #207 skrivet: 02 jun-08 kl 15:57 »
Måste islänningar hanteras överhuvudtaget ?  ;) :D

Nja, det är frågan om det..............Jag gör som jag vill med min fyrbenta hur sedan "infödingarna" gör med sina fyr respektive två benta får stå för dom :P ;D ;D

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

guba

• Gäst
« Svar #208 skrivet: 02 jun-08 kl 22:10 »
De "som kan" har sagt att man inte ska ha elen på i början men i kväll åker den på.

Då får jag räkna mig till de som "inte kan" då :o Självklart skall elen vara på från början, jag har dessutom haft en väldigt liten hage eller longervolt där jag släppt dem det första dygnet så att fölet inte kan missa att känna på elen.

Chocken blir givetvis mindre om de går på elen det första de gör än att jag först lär dem att det går bra och är helt okej att springa igenom stängslet för att några dagar senare ge dem stötar för det som gick bra att göra igår ::)

Nej, förtroende skall byggas från dag ett inte från några dagar senare, fan, det är ju elakt att göra som de "som kan" >:(

Frances

• Västergötland
« Svar #209 skrivet: 02 jun-08 kl 23:39 »
Herregud! på med elen genast!! Ingen annan  än en långbent fölunge är spå bra på att lära sig att sprinag mellan trådarna och det för aldrig något gott med sig!!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

BellaMia

• Stall Dollarbacken
« Svar #210 skrivet: 03 jun-08 kl 00:34 »
Vi fick hämta Meaghan långt ute på ett kalhygge för att jag lyssnade på de *LÄRDA* , nån dag efter kom en älgkalv då hämta gubben in henne från andra sidan, sen åkte elen på. Hon har inte vart i  närheten av tråden nu och ingen Meaghan har vi behövt hämta nån annanstans. Så NU kommer ja att ha elen på från dag 1.

Lyssna mer på vad magen säger än de skolade :-X
« Senast ändrad: 03 jun-08 kl 06:59 av BellaMia »

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #211 skrivet: 03 jun-08 kl 08:48 »
De "som kan" har sagt att man inte ska ha elen på i början men i kväll åker den på.

Nog skulle jag ha på elen! Däremot ser små föl rätt illa första dygnen så jag föredrar att ha dem i en mindre trähage första 2-3 dagarna där det finns "naturligt" stopp. Efter det har jag släppt i elhage och då ska elen på direkt.

BellaMia

• Stall Dollarbacken
« Svar #212 skrivet: 03 jun-08 kl 11:00 »
Anette diggar färgen på din lilla guldklimp :-[

« Senast ändrad: 03 jun-08 kl 12:10 av BellaMia »

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #213 skrivet: 03 jun-08 kl 11:08 »
Sicken söting.... :-*

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #214 skrivet: 03 jun-08 kl 21:31 »
Tänkte visa lite skillnad på benställningen bak som jag var så oroad för...
18/5

29/5 (undersöker en hink)

guba

• Gäst
« Svar #215 skrivet: 03 jun-08 kl 22:36 »
Don't worry be happy, idag är du inte så oroad längre vad jag förstår, var det inte det vi sade ;)

Frances

• Västergötland
« Svar #216 skrivet: 03 jun-08 kl 23:33 »
Han är fin!! Be hovisen kika extra på hans knän och frambenställning nästa gång han är där.. Ifall han inte gjort det.. Det går att ana en liten paralellförskjutning på han trots dåliga vinklar på bilderna.. Bara för säkerhets skull  :-[

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #217 skrivet: 03 jun-08 kl 23:43 »
Jag ska ta en bild rakt framifrån också men här har du en frambensbild.

Hovis var här i måndags och tyckte han såg fin ut men det skadar aldrig med en andra bedömning om vi missat något. Tack för att du tar dig tid! :) :-*

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #218 skrivet: 03 jun-08 kl 23:44 »
Don't worry be happy, idag är du inte så oroad längre vad jag förstår, var det inte det vi sade ;)

Precis som ni sa! ;) ;D

Frances

• Västergötland
« Svar #219 skrivet: 04 jun-08 kl 00:21 »
Det kan vara en synvilla..men lägg in en bild rakt framifrån så får vi se  :D Hoppas jag ser fel  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser