Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Föl 2008  (läst 31836 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Föl 2008
« Svar #180 skrivet: 29 maj-08 kl 13:04 »
Bra Guba! Är så trött på det med.... Tänk vilka skitmärrar folk betäcker med svindyra hingstar och sen är dom besvikna.. >:(

Lägg pengarna på EN RIKTIG märr och så behövs det ingen märkvärdig hingst...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

guba

• Gäst
« Svar #181 skrivet: 29 maj-08 kl 13:26 »
Tänk vilka skitmärrar folk betäcker med svindyra hingstar och sen är dom besvikna.. >:(
Du är alltid så rättfram :-[ annat med mig som av födsel och ohejdad vana är tyst, blyg och lite försynt i min läggning 8)

Där kommer vi in i en annan del av aveln, prestationsaveln där hingsten väljs med stor omsorg med devisen dyrare är bättre och ofta stämmer deet men inte alltid.
Man lär sig allt om ett antal hingstar som är intressanta för ändamålet som avkomman skall användas till och då menar jag verkligen allt.
Man far kors och tvärs över landet för att titta och jämföra lägger otroligt med tid och pengar på förberedelser vad gäller hingstval.

När man till slut har valt och det är dags att köra stoet till den fina och prestationstyngda hingsten så går man in i stallet och hämtar sitt sto som inte duger till någonting, ja förutom att betäcka då :o :o
"För duger de inte till något annat så kan de ju bli fölmärrar" är något som jag hört ett otal gånger genom åren.

En seriös avel när det gäller prestationer går ut på att man betäcker bra ston med bra hingstar, då gör man något bra för sin ras.
Att betäcka värdelösa ston med bra hingstar är en björntjänst både mot hingsten men framförallt mot rasen man säger sig värna för att inte tala om de bortkastade pengarna. Nu kan ju avkomman bli skaplig även med ett värdelöst sto men chansen är betydligt mindre än med ett bra material från början.

Nej, rannsaka er själva och ert sto innan betäckning, är det bara en gårdshäst som inte kommer att användas utan bara finnas där spelar det ingen som helst roll vad man betäcker men så fort avomman skall användas till något så blir det viktigare än många tror.

Men hingstarna skall inte behöva ta skit för att stoägare kör skitmärrar till dem.

guba

• Gäst
« Svar #182 skrivet: 29 maj-08 kl 13:30 »
Lägg pengarna på EN RIKTIG märr och så behövs det ingen märkvärdig hingst...
Hhrrrmmm,  >:( ;)

BellaMia

• Stall Dollarbacken
« Svar #183 skrivet: 29 maj-08 kl 13:42 »
OJOJ OJ Var inte alls min mening att få igång en disskution om hingstar :-\ Det var med MASSA IRONI jag satte * runt inlägget!

Klart min hingst är den bästa likaså mina ston och vallacker..och självklart har *alla* andra bråkiga och yrsliga hästar ;D ;)
« Senast ändrad: 29 maj-08 kl 13:44 av BellaMia »

guba

• Gäst
« Svar #184 skrivet: 29 maj-08 kl 13:48 »
OJOJ OJ Var inte alls min mening att få igång en disskution om hingstar :-\ Det var med MASSA IRONI jag satte * runt inlägget!
;D ;D Ingen fara BellaMia :-*

Det är väl det optimala om man kan få igång en diskussion, vad händer annars, att det var en MASSA IRONI uppfattade jag men tog ändå chansen att dra igång något :)

Och som jag påpekade så är det inte personligt mot någon utan rent generellt.

BellaMia

• Stall Dollarbacken
« Svar #185 skrivet: 29 maj-08 kl 13:55 »
Puhhh ( Eftersom jag är relativt nu) är jag lite försiktig av mej att sticka ut näsan...ÄNNU ::)

Jo helt klart ...KANONBRA med disskutioner..det man lär sej av iaf jag, man blir ju aldrig fulllärd

Det med val av hingstar och ston , Tycker att en seriös hingstägare bör neka när det kommer *skitmärrar* Låt de isf betäcka med en *skithingst*

guba

• Gäst
« Svar #186 skrivet: 29 maj-08 kl 14:50 »
Puhhh ( Eftersom jag är relativt nu) är jag lite försiktig av mej att sticka ut näsan...ÄNNU ::)

Tycker att en seriös hingstägare bör neka när det kommer *skitmärrar*

Ähh, näsan sitter väl längst fram för att den skall stickas ut ;D

Oj, visst har jag tackat nej till ston när jag ansett att de inte har i avelsboxen att göra men samtidigt så tackar jag nej till min och familjens försörjning, men som du säger, är man en seriös hingshållare så borde man kanske tacka nej oftare.

Samtidigt så är det ju så att många avkommer i sig genererar fler ston till hingsten, ungefär som att oj vad många som betäckt med honom, han måste vara bra, dit åker vi.

Då är frågan, är det jag som hingshållare som skall ta ansvaret för stomaterialet eller är det stoägarna, jag anser nog i alla fall att det ansvaret till största delen liger hos stoägarna.

BellaMia

• Stall Dollarbacken
« Svar #187 skrivet: 29 maj-08 kl 16:20 »
Jadu ..det e en bra fråga... Jag har nyligt själv köpt in en hingst som jag ännu inte vet om han håller att gå i avel (1 år) Men..håller han inte kommer jag att snöpa honom efter att ha betäckt 1 av stona.   Men som hingthållare vill man inte få avkommer som är skit..tror jag även om det drabbar familjeförsöjningen. Tänker att om jag får bra avkommer får jag fler ston och tror då att fler med BRA ston kommer. Det är ett gissel med massa frågor och tror inte de bästa svaren finns tyvärr :-\
Hingsten jag använde iår ..gick tyvärr inte igenom som avelshingst på wången.men eftersom jag beställt ett stoföl...så betäckte jag ändå  ::) Fick ju mitt sto som blir kvar här..så det drabbar bara mej personligen.

Att försörja sej på att ta emot betäckningar tror jag inte går eller är lönade. Man får ha det som en hobby och dyr sådan :)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #188 skrivet: 29 maj-08 kl 19:30 »

Undrar en sak. Jag tycker Saga varit lite kladdig runt slidöppningen ett tag. Det ser nästan ut som lite blodigt är det vanligt? det är ju inte jättemycket men ändå så att det hängde en liten pyttig droppe precis i nederkanten i går. I morse såg jag även att det droppat mjölk på insidan på låren antgligen har det kommit när hon legat ner i natt.
Fö så har jag slutat vaka för det är ju inte ens mänskligt att hålla på vecka efter vecka, börjar väl igen när fler tecken kommer.
Tyvärr så går inte hagen att göra större, jag har redan gjort mig impopulär hos övriga familjen genom att ta trädgården till hage :-[
Anette

Det där blodfärgade du ser är antagligen gammal urin, när fostret pressar på så tömms även de "innersta" i urinblåsan och det ser blodfärgat ut. Har hon börjat droppa vit mjölk så är det nära så nu är det dags att börja vaka igen! ;)
När de får vaxproppar brukar det vara 1-3 dagar innan fölning, vanligtvis bara en.
Lycka till!

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #189 skrivet: 31 maj-08 kl 14:26 »
Idag har Saga varit riktigt hängig och mest stått inne i "gethuset". Lunch höet var inte intressant och juvret är stenhårt. Hon droppar ingen mjölk o jag vill inte gå klämma nått för o se "färgen" heller. Vaxproppar brukar hon inte få enligt gamla ägaren som verkligen har björnkoll på sina hästar ::) så det får man väl ta med en klackspark. Det som gör mig konfunderad nu är Sagas stenhårda juver och att hon inte är lika matglad som vanligt, kan det månne vara ett tecken??

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #190 skrivet: 31 maj-08 kl 15:11 »
Jag håller tummarna att det är på G!

Här kommer lite bilder på vackre Ceasar

Uppställd i början av betet

tycker det är sååå skönt att bli kliad

kunde ha blivit ett bra kort om inte fotografen (jag :-[) varit klantig.

Han går in och lägger sig i lösdriften varje kväll, vår stallägare säger att det är en klok fölis för han har virveln mit i pannan... ;D

Jag måste också visa en bild på benställningen bak efter hovslagaren varit här
« Senast ändrad: 31 maj-08 kl 15:16 av Sar »

BellaMia

• Stall Dollarbacken
« Svar #191 skrivet: 31 maj-08 kl 15:46 »
Ståligt kille du har Sar. Fina bilder.

Anette Ö

• Närke
« Svar #192 skrivet: 31 maj-08 kl 16:37 »
Åh, vilken vacker långbent liten herre :D

Här kanske det händer nått trots allt :-\. Saga stod o kissade förut länge o väl o efteråt vände hon sig om o snosade på kisset en långstund sedan tog hon ett par steg och ställde sig igen i "kisseställning" och tog i ett par gånger. Så höll hon på i nästan en kvart sedan började hon beta igen men med en frånvarande blick o med uppehåll ibland. Det droppar ur juvret när hon kliar sig eller går o hon är fortfarande stenhård. Vulvan är jätteslapp o svullen på henne o hon går o "blinkar" i mellanåt o håller svansen åt sidan.
Falskalarm igen månne ??? ::). Hur som helst så blir det nog inte så tidig nattning för mig ikväll..men inte för att jag tänker börja vaka igen......eller jo kanske men bara med ett öga typ :-[.

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #193 skrivet: 31 maj-08 kl 16:38 »
NU är det på G.!  :D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #194 skrivet: 31 maj-08 kl 18:49 »
Tack för fina ord, han är en riktigt karamell!

Hördudu Anette, det är nu det stora vaket börjar ;) Alla tecken tyder på att det är på gång.
Har du fått någon ny koll på mjölken? Det finns ju faktiskt kalciumstickor man kan använda för att kunna känna sig mer säker om när man inte behöver vaka (för när det närmare sig så behöver de vakning om något mot förmodan går snett).
Jag håller tummarna för ett föl inatt! :)

BellaMia

• Stall Dollarbacken
« Svar #195 skrivet: 01 jun-08 kl 00:37 »
Anette......jag förväntar mej nya fina fölbilder under söndagen ;D :-[

Håller tår & tummar inatt för er.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #196 skrivet: 01 jun-08 kl 00:44 »
Jag med! :)

Luffsen

• -
« Svar #197 skrivet: 01 jun-08 kl 00:48 »

*hämtar popcorn o läsk*  ;D
« Senast ändrad: 01 jun-08 kl 00:49 av Luffsen »
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Anette Ö

• Närke
« Svar #198 skrivet: 01 jun-08 kl 11:45 »
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Klockan 01:40 föddes Sagas son som fått namnet Sindri från Bäcketorp.
En supervacker gulbrun skönhet som inte viker en tum från mammas sida.

Anette

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #199 skrivet: 01 jun-08 kl 13:58 »
Grattis, vilken sötnos! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser