Tänk vilka skitmärrar folk betäcker med svindyra hingstar och sen är dom besvikna.. 
Du är alltid så rättfram

annat med mig som av födsel och ohejdad vana är tyst, blyg och lite försynt i min läggning

Där kommer vi in i en annan del av aveln, prestationsaveln där hingsten väljs med stor omsorg med devisen dyrare är bättre och ofta stämmer deet men inte alltid.
Man lär sig allt om ett antal hingstar som är intressanta för ändamålet som avkomman skall användas till och då menar jag verkligen allt.
Man far kors och tvärs över landet för att titta och jämföra lägger otroligt med tid och pengar på förberedelser vad gäller hingstval.
När man till slut har valt och det är dags att köra stoet till den fina och prestationstyngda hingsten så går man in i stallet och hämtar sitt sto som inte duger till någonting, ja förutom att betäcka då

"För duger de inte till något annat så kan de ju bli fölmärrar" är något som jag hört ett otal gånger genom åren.
En seriös avel när det gäller prestationer går ut på att man betäcker bra ston med bra hingstar, då gör man något bra för sin ras.
Att betäcka värdelösa ston med bra hingstar är en björntjänst både mot hingsten men framförallt mot rasen man säger sig värna för att inte tala om de bortkastade pengarna. Nu kan ju avkomman bli skaplig även med ett värdelöst sto men chansen är betydligt mindre än med ett bra material från början.
Nej, rannsaka er själva och ert sto innan betäckning, är det bara en gårdshäst som inte kommer att användas utan bara finnas där spelar det ingen som helst roll vad man betäcker men så fort avomman skall användas till något så blir det viktigare än många tror.
Men hingstarna skall inte behöva ta skit för att stoägare kör skitmärrar till dem.