Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Föl 2008  (läst 31830 gånger)

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: Föl 2008
« Svar #160 skrivet: 19 maj-08 kl 15:53 »
Har du kollat att fölet inte kommit?? Hade det varit min häst hade jag absolut kollat! Om hästen har fötrtoende för dig så tror jag inte att du stör! Vårt sto har alltid varit en utpräglad ledarhäst, och hon var rätt kontaktsökande när det var dags, verkade vilja vara nära oss och så (vilket hon annars inte gärna visar)..

Jadå, visst har jag kollat så fölet inte kommit. Jag har bara haft Saga i tre månader och hon har gått på frigång sen hon kom från Island för sex år sen, dvs hon är inte mycket hanterad om man säger så ::) Men det går framåt sakta men säkert och jag får ta i henne överallt på hela kroppen t o m på juvret. Just nu är hon väldigt kontaktsökande o så fort jag öppnar bakdörren mot hagen så kommer hon sättande o vill kela. När hon väl ligger o vilar så tycker jag att hon kan få gör det utan att jag springer o bråkar. Hagen ligger bara några meter från huset så jag ser henne utan problem hela tiden även om hon ligger i gamla gethuset.
Just nu så går hon o betar och allt är frid och fröjd. Det var nog bara önsketänkande från min sida :-\ Lite irriterad är hon o slår sig mot magen hela tiden  men det kan ju lika gärna vara flugor :P.

Hoppas fölisen kommer snart för jag börja bli...lite...trött :-[

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Norrsken

• -
« Svar #161 skrivet: 19 maj-08 kl 16:10 »
Jadå, visst har jag kollat så fölet inte kommit. Jag har bara haft Saga i tre månader och hon har gått på frigång sen hon kom från Island för sex år sen, dvs hon är inte mycket hanterad om man säger så ::) Men det går framåt sakta men säkert och jag får ta i henne överallt på hela kroppen t o m på juvret. Just nu är hon väldigt kontaktsökande o så fort jag öppnar bakdörren mot hagen så kommer hon sättande o vill kela.

Du ska se att det inte är långt kvar! Vårt sto som i vanliga fall är en ganska högfärdig madamm och inte alls vill låtsas om att hon gillar mys ville helst stå med huvudet i famnen på oss sista veckan innan det blev föl... Vi fick vara med på hela tillställningen också! Hon var femton år då, och det var hennes första föl, och allt gick bra!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

BellaMia

• Stall Dollarbacken
« Svar #162 skrivet: 19 maj-08 kl 16:27 »
Hoppas det är dags nu...så vi får bilder..ha kameran i berdskap.....Håller allt ja kan ..för ert lilla föl

Anette Ö

• Närke
« Svar #163 skrivet: 20 maj-08 kl 09:17 »
Ingen fölis i sikte ännu :(.
Saga har varit orolig och rantig hela natten och haft väldig problem med att hitta en bra viloplats. För hoppnings vis är dt ett tecken på att det händer grejor i stoora magen.
Antagligen komemr fölisen ikväll mellan 17:00 och 20:00 för då ska jag åka o rida. Jag har inte fått åka på två veckor nu pga Saga men i kväll måste jag för jag känner att rädslan och pirret i magen kommer krypande igen o jag som kommit över det  >:(.
Jaja, fortsättning följer för den som orkar hänga med på min o Sagas resa.

Föresten så hade jag namn till fölet klart ända tills igår :(. Stonamnet jag valt var visst ett hingstnamn och hingstnamnet existerar inte :-\. Nu måste jag leta vidare, fast det så klart .....jag har ju ända tills årsskiftet på mig :P

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Anette Ö

• Närke
« Svar #164 skrivet: 22 maj-08 kl 10:14 »
Ännu inget föl, suck.
Saga är precis lika trött som jag, syns det eller ::)
Juvret är stort men juverhalvorna är olika stor. Enligt vet så är det ingen fara så länge som hon inte är öm,varm eller rodnar på juver/spenar, hoppas han har rätt :P
Anette

BellaMia

• Stall Dollarbacken
« Svar #165 skrivet: 22 maj-08 kl 23:52 »
Stackare..det är jobbigt att vaka när man så gärna vill vara med själv, fölet kommer nog när du minst anar det.  Jag väntar så tålmodigt.  Sitter med huset fullt av små valpar samt skruttan ute i hagen som älskar att skutta runt och bocka  samt spela fotboll. Idag blev jag full i skratt då stoet satt på baken och klia den i backen.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #166 skrivet: 23 maj-08 kl 22:27 »
Här hos oss väntar vi med spänning, men jag tror att vi har en stund av väntan kvar.

Ha ha, min Star lurade mej totalt! Arbetskompis frågar om jag kan jobba hans skift, och då Star inte visar några tendenser att det är på gång...  så visst åker jag iväg.. och det är ju bästa sättet att få igång dem! Sambon åker hem på lunchen för att kolla, bara utifallatt, och mycket riktigt, Star lägger sig, och reser sig, och lägger sig osv. Han ringer o säger: det är på gång, och jag ringer arbetskompis som tar resten av mitt skift, och sambon ringer igen och säger det är klart! Så jag kommer hem till en pytteliten ponnytjej, såå ful o såå söt! Varsågod o njut!
Annika

Elis Karlsson

• Uppland
« Svar #167 skrivet: 23 maj-08 kl 22:28 »
Är det inte början på en följetong? Ett nytt föl. Ett nytt liv. En ny kamrat. Jo, det är början inte slutet :)

det beror på hur man ser det. har du läst de tidigare 11 sidorna i denna tråd så borde du som jag tycka att ett slut = ett föl borde vara slutet på just DENNA följetong. Det är lite trist att läsa om hur det kanske händer och kanske händer och kanske händer men händer inget och inget och inget och då börjar iallafall jag känna att ett slut på historien vore på sin plats.

Sen finns det fler och nya historier som kan berättas.

Förstås.

Vill fortfarande med spänning veta hur slutet på just denna historia blir.

BellaMia

• Stall Dollarbacken
« Svar #168 skrivet: 23 maj-08 kl 23:19 »
GRATTIS till stofölet

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #169 skrivet: 24 maj-08 kl 09:05 »
Grattis till det lilla grynet!

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #170 skrivet: 28 maj-08 kl 23:40 »
 ;D

Va löjligt lycklig man är när man sitter i hagen o tittar på sitt söta föl! 1 vecka gammal o "betar" redan med mamma.. Fantastiska djur!

Annika

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #171 skrivet: 29 maj-08 kl 00:39 »
Grattis till fölet! Men är det ovanligt litet till växten?

;D

Va löjligt lycklig man är när man sitter i hagen o tittar på sitt söta föl! 1 vecka gammal o "betar" redan med mamma.. Fantastiska djur!

Annika
Självhushåll till nytta och nöje

Anette Ö

• Närke
« Svar #172 skrivet: 29 maj-08 kl 09:39 »
;D

Annika

Åhh, så söt hon är men väldigt liten. Står hon på bakbenen när hon diar ;)? Otroligt söt är hon i alla fall. Sätt in en bild där man får se hennes näpna ansikte också :).

Här händer ingenting. Vågar knappt skriva nått längre för "en del" verkar tycka det är tråkigt att läsa att inget händer........
Hur som helst så har jag nyligen fått reda på att Saga sågs i samma hage som hingsten i slutet av juni vilket innebär att hon trots allt inte gått över.
Gissa om jag är riktigt sur över sk seriösa uppfödare som inte har koll på betäckningen och sedan säljer stoet utan att ha någon som helst koll utan att lämna korrekta uppgifter >:(.
Fölhagen vi släppte in SAga i när vi trode det var nära, är numera helt nedbetad och "dom som kan" har avrått mig från att byta hage nu när det "kanske" är nära förlossning >:(.

Anette

BellaMia

• Stall Dollarbacken
« Svar #173 skrivet: 29 maj-08 kl 10:19 »
åhh vad söt hon är...sån där villhafaktor på   :-[

Annette förstår din frusteration att inte veta när. Jag väntar och tycker man gott kan få skriva av sej finns dom som lär sej av att få olika svar på sina funderingar.

Vår lilla blev 3 veckor i tisdags.. Hon spring o spring bockor sen poff så vik sej benen så ligger hon o sover.. Allri vart med om ett så yrslit föl. *skyller givetvis på hingsten* för mor är ju min  ::) :-[

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #174 skrivet: 29 maj-08 kl 10:59 »
Här händer ingenting. Vågar knappt skriva nått längre för "en del" verkar tycka det är tråkigt att läsa att inget händer........

Hur som helst så har jag nyligen fått reda på att Saga sågs i samma hage som hingsten i slutet av juni vilket innebär att hon trots allt inte gått över.
Gissa om jag är riktigt sur över sk seriösa uppfödare som inte har koll på betäckningen och sedan säljer stoet utan att ha någon som helst koll utan att lämna korrekta uppgifter >:(.
Fölhagen vi släppte in SAga i när vi trode det var nära, är numera helt nedbetad och "dom som kan" har avrått mig från att byta hage nu när det "kanske" är nära förlossning >:(.

Anette

Då tycker jag att "en del" kan hoppa över att läsa sådana inlägg.....

Självklart måste man få skriva av sig sin frustration och självklart även få feedback på olika ev. tecken till förestående fölning.
Jag hoppas sannerligen att det snart är föl på gång! Finns möjlighet att utöka hagen?

Min egen lilla prins går på bete nu, har inte laddat in några nya kort så ni får hålla till godo med ett kort taget för någon vecka sedan.

Anette Ö

• Närke
« Svar #175 skrivet: 29 maj-08 kl 11:14 »
åhh vad söt hon är...sån där villhafaktor på   :-[

Annette förstår din frusteration att inte veta när. Jag väntar och tycker man gott kan få skriva av sej finns dom som lär sej av att få olika svar på sina funderingar.

Vår lilla blev 3 veckor i tisdags.. Hon spring o spring bockor sen poff så vik sej benen så ligger hon o sover.. Allri vart med om ett så yrslit föl. *skyller givetvis på hingsten* för mor är ju min  ::) :-[

Jo men självklart är allt hingstens fel ;) Sicken liten raring hon är då. Svansen rätt upp som en antenn för o inte tala om skägget :o Det var nog den sötaste skäggiga dam jag nånsin sett :-*.

Anette

Anette Ö

• Närke
« Svar #176 skrivet: 29 maj-08 kl 11:20 »
Då tycker jag att "en del" kan hoppa över att läsa sådana inlägg.....

Självklart måste man få skriva av sig sin frustration och självklart även få feedback på olika ev. tecken till förestående fölning.
Jag hoppas sannerligen att det snart är föl på gång! Finns möjlighet att utöka hagen?

Min egen lilla prins går på bete nu, har inte laddat in några nya kort så ni får hålla till godo med ett kort taget för någon vecka sedan.

Tack för stödet, då fortsätter jag att skriva att inget händer då ::).

Undrar en sak. Jag tycker Saga varit lite kladdig runt slidöppningen ett tag. Det ser nästan ut som lite blodigt är det vanligt? det är ju inte jättemycket men ändå så att det hängde en liten pyttig droppe precis i nederkanten i går. I morse såg jag även att det droppat mjölk på insidan på låren antgligen har det kommit när hon legat ner i natt.
Fö så har jag slutat vaka för det är ju inte ens mänskligt att hålla på vecka efter vecka, börjar väl igen när fler tecken kommer.
Tyvärr så går inte hagen att göra större, jag har redan gjort mig impopulär hos övriga familjen genom att ta trädgården till hage :-[

Föresten vill jag se nya bilder på lillprinsen i action på betet ;)

Anette
« Senast ändrad: 29 maj-08 kl 11:41 av Jonny & Anette »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #177 skrivet: 29 maj-08 kl 11:30 »
Citera
Vår lilla blev 3 veckor i tisdags.. Hon spring o spring bockor sen poff så vik sej benen så ligger hon o sover.. Allri vart med om ett så yrslit föl. *skyller givetvis på hingsten* för mor är ju min   

--------------------------------------------------------------------------------

AD droppar! Så rätar hon sina  knän.... :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

BellaMia

• Stall Dollarbacken
« Svar #178 skrivet: 29 maj-08 kl 12:23 »
  Anette....håller tummar & tår....de verkar vara på G ;D.

Fölvaka är tidskrävande vi satte video övervakning sen hade jag en hingstägare som förde toppen protokoll på tiden..Veterinär litar jag inte på heller..Förra stoet tog jag ut vetten till då hon blitt tjuvbetäckt..Kärringen  (ursäkta uttrycket) sa ; jag tror fölet e dött det rör sej inte..förövrigt är det minst 1 månad kvar!.. 3 dagar senare födde hon ett välskapt hingstföl.

De kostar bara..och föla gör dom när tiden är mogen!.. Tröstar dej Anette  att så fort hon fölat har du glömt all vaka  ;) Då får du bomba oss med bilder :-[

guba

• Gäst
« Svar #179 skrivet: 29 maj-08 kl 13:01 »
*skyller givetvis på hingsten* för mor är ju min  ::) :-[
Ta nu inte det här det minsta personligt utan detta gäller generellt.

Har ju haft hingstar sedan -90.  Nio fullblodshingstar och en nordsvensk, borde vara någon mer fullblod men kommer inte ihåg alla just nu.

Är det något man ofta fått höra genom åren när det gäller defekter på avkomman så är det att det är "hingstens fel" kan bli ganska tröttsamt i längden.
Till att börja med måste man förstå skillnaden på förärvt och förvärvt.
Gäller det defekter som är förärvda och de kan härledas till hingsten så säger jag inget om det om det är utrett av expertis vilket sällan är fallet utan stoägarna har själva kommit fram till detta rent lekmannamässigt.
Förvärvda defekter kan och är långt vanligare än gemene man/kvinna kan tro och börjar direkt när ett foster finns för utveckling i stoet. Här är fodringen en viktig del för utvecklingen av ett friskt och korrekt föl i slutändan.

Det är hingstens fel om stoet inte blir dräktigt, det är hingstens fel om stoet kastar, det är hingstens fel om det blir ett döfött föl, det är hingstens fel om stoet dör vid fölning, det är hingstens fel om fölet har lynnesfel, det är hingstens fel om avkomman inte duger till uppgiften, det är hingstens fel om det blir fel kön, ja listan kan göras hur lång som helst på helt vansinniga påståenden som jag hört genom åren :o :o

Nej, när stoet är dräktigt så har hingsten gjort sitt och resten av resan är upp till stoet och stoägaren att se till sitt föls bästa så länge vi inte talar om förärvda defekter som vetenskapligt kan härledas till hingsten.

Som sagt inget personligt mot någon utan bara en generell reflektion av vad jag sett och hört genom åren :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 1 användare
Barbroe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser