Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Föl 2008  (läst 31826 gånger)

Norrsken

• -
SV: Föl 2008
« Svar #140 skrivet: 08 maj-08 kl 18:31 »
01.15 inatt föddes ett grått hingstföl med stjärn, liten vit fläck på nosen samt två vita, jämna bakstrumpor. Allt gick bra!

Naah! GRATTIS!!! Låter som en vacker liten kille! Stämmer in i kören, bilder tack!!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

lantidyllen

« Svar #141 skrivet: 08 maj-08 kl 18:47 »
Det är dags... Tror jag...

Jag trodde jag skulle få ett föl vid lunch eftersom mitt sto låg och krystade ute i hagen..
Så jag tog in henne i boxen, men sen stannade det av...

Hon har släppt i bäckenmuskulaturen, fyllt juvret, äter inte, mjölken är genomskinlig och klibbig men hon är inte svettig och inga vaxproppar...
Hon har inte lagt sig i boxen men krystar lite med jämna mellanrum, det bubblar som attan i magen på henne...

Vad tror ni? Är det föl på g?
Det lär bli nattvak inatt för min del i alla fall...

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #142 skrivet: 08 maj-08 kl 19:36 »
Klart det är föl på G, om inte inatt så nån annan natt ;D
Välkommen till fölvakarnas skara ;D.
Känns så skönt att inte vara ensam o va trött på dagarna :P

Glöm inte tala om hur det går ;).

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #143 skrivet: 08 maj-08 kl 23:11 »
Här kommer lite bilder från födseln av världens vackraste Ceasar (De Noir-Master-Herkules)

Norrsken

• -
« Svar #144 skrivet: 08 maj-08 kl 23:59 »
Haha! Jag får flashbacks av de där bilderna! Alltså, skillnaden mellan halvblodsföl och kallblodsföl!

Tre veckor innan min fölis föddes kom det en lite bruksnordishingst till världen i samma stall... Vilken skillnad det var när vår tunna halvblodsfölis föddes sen... Jag tyckte att han var jätteful! Men han blev ju vacker sen! Och även om nån annan häst skulle råka vara vackrare, så är han ändå vackrast innuti! Goare häst finns inte! Inte bara det att jag haft honom sen föl, utan det i kombination med hans underbara personlighet! Alltid positiv, alltid vänlig. När jag satt upp för första gången såg han mest förvånad ut, men så fort han förstod vad han skulle göra så var han stolt som en tupp, och vill alltid göra sitt bästa! (ursäkta ot kärleksförklaring)

Tillbaks till ämnet, var en söt liten långben sar! Vackert teknad! Det är så härligt att kunna vara med ända från början!

BellaMia

• Stall Dollarbacken
« Svar #145 skrivet: 09 maj-08 kl 07:30 »
åååhhhhhhhhhhhh vilken charmknutt,  får sån där känsla..åka runt och hästnappa alla söta fölingar  ::)
Glöm inte att knäppa 3 dagarsbild...På Meaghan kommer den under dagen..Igår hade vi en älg utanför hagen som verkade vara väldans nyfiken på det inne i hagen. Var lite näranaturen mysfaktor, sen när vi gått in kom morkullan och *sjöng* Livet på landet är underbart!!

Tack Anette för berömmet...
Väntar med spänning på alla väntade föl här :D

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #146 skrivet: 09 maj-08 kl 10:56 »
 ;D så söt lilla långben! Blir han grå som vuxen oxå? Grymt läcker!

Här händer inget spännande på fölfronten, jag väntar inte att något ska hända inom en snar framtid heller, då inget tyder på det. Jag gläds åt er lycka dock, ni som fått se era raringar!

Annika

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #147 skrivet: 09 maj-08 kl 11:21 »
Tack för alla grattis! Han är så himla fin, går riktigt bra att leda (jag nyper honom lätt i rumpan och smackar när han stannar av). Jag microlaxade honom igår då han stod och krystade utan att få ur sig något, idag verkar han inte besvärad men jag håller koll.
Jag tycker det är svårt att veta vad som är normalt ifråga om vaken och sömnperioder, Ceasar är pigg och glad men sover oerhört mycket (det gör ju å andra sidan även människobarn).
Så till färgen, han skulle gärna få förbli grå (älgfärgad) men han kommer att bli svart. 

Norrsken

• -
« Svar #148 skrivet: 09 maj-08 kl 13:24 »
Minns att min fölis sov åt och lekte i halvtimmesintervaller! Sov alltså korta stunder, men ofta! Sedan upp på benen, och springa och skutta tills orken tog slut, så dia en skvätt och sen ramla ihop och somna igen! Jag antar att det var rätt normalt! Han gick utmärkt att leda, förutom att han fick nåt tokfnatt och slet sig lös när han var tre veckor. Han slet sig när syrran ledde honom, och jag blev hiskeligt arg på min syster för att hon inte lyssnat på hur hon skulle hålla, och sen stod jag där med lång näsa när fölis bytt taktik, så jag tappade honom också! Sen hade vi lite dragkamp innan han fattade att det var enklare att följa människan! Tips! Stadig fölgrimma! Inte som våran där spännet gled upp när han drog...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #149 skrivet: 09 maj-08 kl 13:28 »
Ang. grimman, köp inte sånna utan riktigt spänne, alltså sånna som man bara trär i  utan den där piggen som ska finnas i ett spänne.  Det är så dumt om dom får lära sig från början att man kan slita i grimman tills den öppnar sig  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

• -
« Svar #150 skrivet: 09 maj-08 kl 13:39 »
Ang. grimman, köp inte sånna utan riktigt spänne, alltså sånna som man bara trär i  utan den där piggen som ska finnas i ett spänne.  Det är så dumt om dom får lära sig från början att man kan slita i grimman tills den öppnar sig  :)

Var en sån vi hade, men vi hade inte köpt den, utan fått den! Men, en rejäl fölgrimma (alltså med riktiga spännen)är bra när de tvärrycker! För det kan hända, och det händer garanterat inte när du är beredd!

BellaMia

• Stall Dollarbacken
« Svar #151 skrivet: 17 maj-08 kl 00:08 »
Hur går det?? kommer inte era föl ...Längtar efter bilder :-[

Anette Ö

• Närke
« Svar #152 skrivet: 17 maj-08 kl 09:31 »
Här är jag, den supertrötta fölvakaren...gääääsp.

Saga har fortfarande inte fått nån fölis, hon är så duktig på att knipa :P. Jag har nu efter många om och men fått reda på att hon gick med hingsten från den 11/5 till den 15/6 så nu har hon gått över ett par dagar då ::).
Juvret har i alla fall växt till enorm storlek och är sprängfullt med mjölk. Ena juverhalvan är något större än den andra men hon är inte öm eller varm så jag är inte speciellt orolig. Nu kommer mest tankarna på om hon tänker gå över länge så fölisen blir FÖR stor så det blir problem när den ska ut :-\. Jag hoppas att det kommer nu under helgen för jag börja bli vääälsigt trött nu, suck.

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Elis Karlsson

• Uppland
« Svar #153 skrivet: 17 maj-08 kl 10:31 »
väntar med spänning på slutet på denna följetong! l :)ycka till!

guba

• Gäst
« Svar #154 skrivet: 18 maj-08 kl 23:14 »
väntar med spänning på slutet på denna följetong!
Är det inte början på en följetong? Ett nytt föl. Ett nytt liv. En ny kamrat. Jo, det är början inte slutet :)

Anette Ö

• Närke
« Svar #155 skrivet: 19 maj-08 kl 09:27 »
Är det inte början på en följetong? Ett nytt föl. Ett nytt liv. En ny kamrat. Jo, det är början inte slutet :)

Du har så rätt så :). Vi går mot slutet på akt ett och när fölisen väl kommer så går vi in i akt två, när nu det blir :-\...

Inte blidde det nått i helgen heller :(.  Känner mig väldigt kluven just nu, måste jag säga. Gamla ägaren har inte haft så mycket koll utan det enda vi har att gå efter är datumen Saga gick med hingsten och det är igentligen inte mycket :-\. Om, jag säger OM det av någon förmodan skulle ha tagit sig den absolut sita dagen de gick ihop så har hon gått över fyra dagar o det är ju inte mycket. Fast igentligen så kan hon ha gått över mycket längre.......när ska jag börja oroa mig???? Saga mår bra, hon är pigg o äter bra så det är inte problemet utan mera att jag tycker hon är så stooor :o. Jag har visserligen inte sett många högdräktiga ston i mitt liv men jag tycker magen är enorm. Juvret är stort och hårt men inte ömt/varmt. Spenarna syns inte mycket utan går liksom ihop med resten av juvret. De senaste två dagarna har hon varit grinig mot russet och jagat en del o gett honom ett o annat tjyvnyp i baken.
Jaja, jag får väl se fram emot ytterligare en sömnlös vecka, det börjar gå på rutin nu så det är inte så farligt längre....gääääässp.

Anette

BellaMia

• Stall Dollarbacken
« Svar #156 skrivet: 19 maj-08 kl 11:37 »
ja du..vart gränsen går..e svårt att säga. Ston kan ju föla tidigare lika väl gå 12 månader. Mitt sto som förstföderska gick 3 dar över tiden. Veckan innan fölningen var spenarna liksom din hästs sen såg man varje dag hur de kom ner mer..sen fick hon små kristaller på juvret..dygnet före sen kom vaxproppen..
Alla beter sej ju olika som vi människor. Såg ett sto nu som är så MEGASTOR om sin mage. (allri sett liknade på bild eller i verkligheten) Är hon förstföderska? De brukar *ställa* om sej under längre tid och förbereda sej.  Hoppas din vaka snart är över då har du snabbt glömt alla vaknätter

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #157 skrivet: 19 maj-08 kl 13:25 »
Här hos oss väntar vi med spänning, men jag tror att vi har en stund av väntan kvar. Star borde föla nu, men har inte blivit mjuk i "rumpmusklerna". Vaxpropp eller kristall på tuttarna, men inte så fullt i juvret. Väldigt gosig o rar. Om inte magen såg så otymplig ut skulle hon kunna få vara så här alltid! Hon är så rar!
Hoppas inte min lurar mej som Saga gör, så jag får gå omkring o vara orolig. Hoppas det kommer ut en liten långbening snart, så ni får pusta ut!

Annika

Anette Ö

• Närke
« Svar #158 skrivet: 19 maj-08 kl 14:26 »
Halloj, nu ni så kanske kanske det är på G ;D.
I föl hagen har vi ett gammalt gethus som vi halmat och gjort fint åt hästarna. Saga har gått in där om det regnat väääldigt mycke eller om hon varit saltsugen(saltstenen sitter där) men hon har aldrig velat vara där inne nån längre stund men nu vid elva tiden gick hon in och boade runt och sedan la hon sig ner i halmen. Jag ville inte gå ut o störa utan kikade från huset och ett par gånger så sträckte hon ut bakbenen rakt ut o la sig på sidan. Hon nopprade sig på magen o efter en timme så gick hon ut. Vid lunch höet strax efter tolv så kollade jag juvret och hör o häpna, bägge halvorna är precis lika stora o då menar jag stora och på spenarna är det gula kluttar ;D ;D.  Hon var ytterst lite kladdig i vulvan och det såg ut som om det fanns lite blod längst ner ???
För ca en halvtimme sen gick hon in igen o la sig i halmen igen o hon ligger där ännu.
Visst tusan borde det vara dax nu >:(.

Detta blir Sagas tredje föl o enligt gamla ägaren så går det undan när hon föder, ledarsto som hon är kan ju inte lämna flocken för länge :P.

Håll tummarna för attt vakan är slut nu, please :-\

Anette

Norrsken

• -
« Svar #159 skrivet: 19 maj-08 kl 14:30 »
Halloj, nu ni så kanske kanske det är på G ;D.
I föl hagen har vi ett gammalt gethus som vi halmat och gjort fint åt hästarna. Saga har gått in där om det regnat väääldigt mycke eller om hon varit saltsugen(saltstenen sitter där) men hon har aldrig velat vara där inne nån längre stund men nu vid elva tiden gick hon in och boade runt och sedan la hon sig ner i halmen. Jag ville inte gå ut o störa utan kikade från huset och ett par gånger så sträckte hon ut bakbenen rakt ut o la sig på sidan. Hon nopprade sig på magen o efter en timme så gick hon ut. Vid lunch höet strax efter tolv så kollade jag juvret och hör o häpna, bägge halvorna är precis lika stora o då menar jag stora och på spenarna är det gula kluttar ;D ;D.  Hon var ytterst lite kladdig i vulvan och det såg ut som om det fanns lite blod längst ner ???
För ca en halvtimme sen gick hon in igen o la sig i halmen igen o hon ligger där ännu.
Visst tusan borde det vara dax nu >:(.

Detta blir Sagas tredje föl o enligt gamla ägaren så går det undan när hon föder, ledarsto som hon är kan ju inte lämna flocken för länge :P.

Håll tummarna för attt vakan är slut nu, please :-\

Anette

Har du kollat att fölet inte kommit?? Hade det varit min häst hade jag absolut kollat! Om hästen har fötrtoende för dig så tror jag inte att du stör! Vårt sto har alltid varit en utpräglad ledarhäst, och hon var rätt kontaktsökande när det var dags, verkade vilja vara nära oss och så (vilket hon annars inte gärna visar)..

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 2 användare
torbjorn, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser